3 600 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Hur hade ni gjort om ni skulle konvertera till vattenburna radiatore
Hej gruppen jag har upptäckt att jag har ett betong golv(70mm) som vilar på en bädd av (180mm) leca sedan finns det en plast och under det är det lera/grus.
Ursprungs planen var att lägga golvvärme men det är inte aktuellt längre. Tanken är att sätta radiatorer under fönstren men hur hade ni gjort med rören? Gå utanpåliggande på väggen eller ni hade vågat såga upp rännor i betongen och lägga slang ytligt och gjuta igen?
Ovan på betongen är jag intresserad av hur ni tänker?
Jag hade tänkt lägga foam-blå Platon-foam-parketgolv.
Ursprungs planen var att lägga golvvärme men det är inte aktuellt längre. Tanken är att sätta radiatorer under fönstren men hur hade ni gjort med rören? Gå utanpåliggande på väggen eller ni hade vågat såga upp rännor i betongen och lägga slang ytligt och gjuta igen?
Utanpåliggande alla dagar i veckan, så slipper du riskera kapa av armeringsmattan som borde finnas där, och därmed riskera sprickor i plattan. Du slipper också risken att råka kapa eldrör.
Problemet i sig är ju att jag tycker verkligen inte om att ha synliga rör, och jag är säker på att det inte finns några elrör i plattan. När det gäller armering så betvivlar jag att det finns.mexitegel skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 309 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jo NÅGON armering finns alltid i betong. Men man kan hoppas att den ligger lite djupare än man behöver spåra.J Jerrynilsson6 skrev:
Att spåra i betongen blir ju ett arbete som är ett par magnituder större arbete än att dra utanpåliggande. Så jag skulle absolut försöka hitta möjligher att dra utanpåliggande, men så diskret som möjligt.
Om man vill ge sig på arbetet med att spåra i betongen, så tror jag att det går att mäta hur djupt armeringen ligger. Vet inte hur man gör den mätningen.
Men vad är läget? Är det ett hus du ännu inte flyttat in i? Att spåra i betong ger en ohygglig massa damm. Och betongdamm tränger in precis överallt i hela huset.
Vi bor i huset just nu min tanke var att såga ut spår som är 70mm djupt i golvet "fågelvägen" och lägga rör i rör med isolering runt. Men frågan är vad betongplattan/leca grunden tycker om det? Man får väl ett visst läckage med värme som kommer värma upp i grunden. Detta är jag orolig över!H hempularen skrev:Jo NÅGON armering finns alltid i betong. Men man kan hoppas att den ligger lite djupare än man behöver spåra.
Att spåra i betongen blir ju ett arbete som är ett par magnituder större arbete än att dra utanpåliggande. Så jag skulle absolut försöka hitta möjligher att dra utanpåliggande, men så diskret som möjligt.
Om man vill ge sig på arbetet med att spåra i betongen, så tror jag att det går att mäta hur djupt armeringen ligger. Vet inte hur man gör den mätningen.
Men vad är läget? Är det ett hus du ännu inte flyttat in i? Att spåra i betong ger en ohygglig massa damm. Och betongdamm tränger in precis överallt i hela huset.
Hade för övrigt tänkt såga med vatten.
Det finns några olika fabrikat golvlister som kan rymma värmerör. Ett av dem i trä har UPO https://www.uponornordic.com/arkiv/...ystemPEX/3010_uponorradiatorrorpex_060320.pdfJ Jerrynilsson6 skrev:Hej gruppen jag har upptäckt att jag har ett betong golv(70mm) som vilar på en bädd av (180mm) leca sedan finns det en plast och under det är det lera/grus.
Ska rummen göras iordning i övrigt? tänker ifall de kan vara värt att regla upp ett installationsskikt och lägga dem i? du får ju möjligt ett att dra el med mera också då
frysrisken bör ju inte vara högre då är på rätt sida isoleringen, och de är ju ett slutet system så läckage märks ju.
frysrisken bör ju inte vara högre då är på rätt sida isoleringen, och de är ju ett slutet system så läckage märks ju.
Upo har för pexrör med rördelar, dock bara för en rördimension.J Jerrynilsson6 skrev:
https://www.uponornordic.com/arkiv/...ystemPEX/3010_uponorradiatorrorpex_060320.pdf
Det finna andra lister för andra rör som kopplas på traditionellt sätt. Googla på golvlister för rör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vet inte om den finns men kontakta upo. Annars finns det ju andra. Har bara läst om produkten. En trälist är ingen typisk vvs-produkt och inte heller trävaruprodukt Föreslår du kontaktar uponor. Om den finns bör nog även kolla med din rörinstallatör om du inte bygger själv.J Jerrynilsson6 skrev:
Smaken är som baken 😊, men snyggt dragna kopparrör är ju bra mycket snyggare än en stor bred sockel med hål i vid varje radiator. Rören går enkelt att måla in i en färg som matchar bakomvarande vägg.