Hej, hade länge problem med råttor som kom upp under huset. Invändigt är alla avloppsrör i plast sedan 2000 så var lite förbryllad vart de kom ifrån. Tillslut filmade jag rören för att så om något gått isär eller vad som kunde ha hänt. Allt under huset såg ut som nytt men så fort vi kom ut utanför huset byttes det till äldre betongrör. Bara ca 30cm in i betongröret vart det uppenbart vart problemet fanns, röret var fullständigt imploderat.

Hur som va det bara fram med handskar o spade o börja gräva. Har temporärt lagat det trasiga segmentet och satt metallnät på för att råttorna inte ska komma ut. Men det visade sig vid vidare filmning att redan vid nästa segment var det hål i rörets botten, så jag grävde vidare hela den sträckningen som var under altanen fram till gräsmattan.

Jag ska göra ny altan över den här utgrävningen så vill byta ut alla de rörsegment som syns på bilderna. Frågan är bara hur jag bäst gör detta.

En bit in i det betongröret som kommer från huset (där jag satt muffen) slutar det plaströr som kommer från huset. Det är alltså instoppat på baksidan genom det stående betong röret (troligt ett rensrör som togs bort när man gjöt nytt golv) och går sedan genom det röret en bit ut ur huset.
Kring änden på plaströret är det tätat med vad jag tror är betong, så gnagare kan inte ta sig vidare på sidan av plaströret.
Är det smartast att knacka sönder denna betong del i sin helhet och gå direkt på plaströret? Det är av samma dimension som på min temp-koppling.

Vad bör jag gör med resten, idag är det ju en större dimension på de rören som går på utsidan huset. Bör jag gå upp i dimension nu med här, vad är vitsen med det om så?

Planen är att filma vidare efter diket (kameran fastnade i nästa hål) när jag tagit bort rören. Visar det sig att det inte är något mer som är trasigt så är ju frågan om jag bara ska lämna det som det är eller ska jag jag göra en relining av resten i förebyggande syfte eller, om det är helt rakt, spara en slant o gå vidare med plaströr på insidan av befintligt betongrör?

• IMG_5727.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5728.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5730.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5726.jpeg
    Skapa konto
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Är det smartast att knacka sönder denna betong del i sin helhet och gå direkt på plaströret? Det är av samma dimension som på min temp-koppling.
Ja bort ned betongen och koppla plast mot plast. Trist att behöva komma tillbaka senare och göra om. Och varje byte av plast-betong eller vice versa är ett potentiellt ställe för kanter och stopp. Lägg en spolbrunn vid fasaden.

T TypRätt skrev:
Vad bör jag gör med resten, idag är det ju en större dimension på de rören som går på utsidan huset. Bör jag gå upp i dimension nu med här, vad är vitsen med det om så?
Håll dig till 110 mm. Det behövs inte 160 mm för vanliga enbostadshus. Sen någonstans längre ned i trädgården kommer väl din 110 mm plastledning att gå in i betong med större diameter. Inga problem. Jag stack in plaströret en bit i betongledningen vid tomtgränsen och gjöt fast det med betong när jag gjorde samma övning.

Det enda jag ångrar i efterhand var att jag inte satte en spolbrunn där nere vid tomtgränsen. Hade varit snyggt att kunna spola hela ledningen som jag ansvarar för från tomtgränsen.

T TypRätt skrev:
Planen är att filma vidare efter diket (kameran fastnade i nästa hål) när jag tagit bort rören. Visar det sig att det inte är något mer som är trasigt så är ju frågan om jag bara ska lämna det som det är eller ska jag jag göra en relining av resten i förebyggande syfte eller, om det är helt rakt, spara en slant o gå vidare med plaströr på insidan av befintligt betongrör?
Frågan är väl om du är beredd att komma tillbaka till denna betongledning. Om den är hel vid filmning kanske den håller 10-50 år till. Fördelen med plast är ju att du mer garanterat slipper komma tillbaka till detta problem.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Betongrören är antagligen 150mm och det finns standardadapters. Vi fixade vårt avlopp förra året och valde att göra en 45-graders anslutning mot den gamla betongstammen eftersom vi inte kom åt det hela vägen upp mot huset. Då vi bara hade problem med järnrören inomhus så behöll vi så mycket vi kunde av betongrören.

Körde denna nedströms: https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-gumminippel-150x110-tpe-/ mot 110mm plast.
Uppströms hade jag något liknande den du har där på bilden, var noga med att du inte har någon kant som vatten och slam fastnar i i nedkant bara.

Jag tror att det kan vara så att de här rören gått sönder när de paddat efter att de bytt ut färskvattenröret till en pem-slang som nu ligger direkt bredvid avloppsrören. Direkt under rören är det nämligen stenar och inte någon sand eller dylikt finkornigt. Ungefär halvvägs genom min vallgrav så går dock pemslangen in i det gamla vattenröret så troligen har de inte grävt upp mer än vid anslutningspunkten och rören kanske därför är hela under den sträckningen.

Hur bör jag göra här sen? Grus i mellan fraktion o sedan markduk och sand på den? (Sedan röret).

Du vill ha väldigt fast mark under röret. Ös dit sand som du stampar och plattar till ordentligt under och runt det, sen öser du på med vad du vill ovanför.

När en rörfirma bytte avloppsrör här under källargolvet förväntade jag mig att få gräva upp utanför för att byta betongrören till nya i plast. Rörfirman drog dock in en slang i betongrören, från under golv inne och till avloppsbrunnen, ca 25 m. Jag vet inte om det är möjligt att göra i ditt fall men tänkte att jag berättar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.