Hur hade ni gjort här? (se bild.)
(Bild 1, så som det ser ut idag. utan nät)
(Bild 2, illustration om hur nätet skall sitta)

Luftspalten under taket skall täckas med nät för att förhindra att fåglar tar sig in.
Jag har hittat perforerad aluminium band 100mm bred som skall användas. 1mm tjock, så den är inte styv.
Nedtill skruvas den in i spikläkt, eller utanpå fasaden.

Men upp till?
Har någon en ide om hur jag kan få fast den?

En ide är att skruva upp en 12mm spikläkt under takråsponten. och sedan skriva fast nätet i det.
Men vill helst undvika att skruva upp i taket. Det kanske går igenom upp till takpapp osv.

• nät.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd bygglim (tec7 eller liknande) för att limma en list mot taket för att sedan skruva i den. Skruva listen med korta skruvar medans limmet torkar.

Jag hade häftat ett insektsnät istället.

T TorG skrev:
Använd bygglim (tec7 eller liknande) för att limma en list mot taket för att sedan skruva i den. Skruva listen med korta skruvar medans limmet torkar.
Väldigt bra tips! Tack! 👍
Köpte nu 20mm rostfri skruv.
dvs. 12mm limmad spikläkt + 20mm skruv = 8 mm av skruven går in i taket/råsponten. Då har jag några millimeter kvar till takpappen kommer. Det borde vara säkert!

• Gilla
TorG
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Jag hade häftat ett insektsnät istället.
Tack för tips! Fick dock höra att hålen skall vara 5mm, för att nog med luft skall kunna gå igenom. Samt att för småmaskigt insektsnät kan fånga upp pollen och småpartiklar under tid, vilket kan blockera avluftningsfunktionen delvist.

Men absolut. Insektsnät låg på min inköpslista, innan jag hittade ett aluminiumband med 5mm perforerade hål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.