O O skrev:
"Utan elbil" kan väl bara betyda en sak. Och då har man en majoritet.
Utan "elbil och elvärme" , allt beror på hur man associerar och:et.

Micleg Micleg skrev:
Främst är det ju för att ladda elbilarna när Tibber tycker det finns för mycket el i nätet eller det är billigast. Sen frånluftsvärmepump dvs elektrisk värme och en sambo som inte är särskilt engagerad så då orkar inte heller jag ställa om mitt liv för detta. Har ett hus till som är kontor men det kör jag enbart med lvp som uppvärmning och då 17 grader när jag inte är där.

Hur många toppar mäter dom hos dig? Tre här så krävs inte många timmar för att man ska ha bränt en hel månad. Ytterligare en anledning att inte ställa om sig. Antar att du har för vissa risen när dom valt en så hög avgift? Vore det bara dagtid hos oss skulle vi klara det rätt så lätt utan toppar pga elbil.

Politikerna hatar ju elbilar och tänkte som vanligt inte längre än näsan när det beslutades om tariffer och framför allt hur dom skulle få implementeras.

Har för mig tariffen är hälften under sommarhalvåret så ännu mindre anledning att bry sig nu hos Tekniska verken. Men dom kör å andra sidan samma dygnet runt alla dagar i veckan. Hur är det kopplat till hög effekt i nätet? Så korkat alltihop.
Va sjukt att dom kör samma hela dygnet,meningen är väl å minska förbrukningen då mest el förbrukas, å det borde ju va anledningen till att nätbolagen kör lite olika.
Hos mig räknas endast 1 timme mellan 7-20 vardagar så det gäller verkligen att man inte misslyckas den timmen, ligger på samma nät som södertälje vilket ju är en industristad men troligtvis hög förbrukning dessa timmar.
Jag styr det mesta via homeassistent, stänger tillochmed av billaddaren då jag märkte att bilen tog ström när man startade förvärmning 😁

O O skrev:
Korrekt. Det avgörande är inte hur utan var.

Eller oxo så ser man till att utnyttja de grova kablarna som går till Barsebäck, Ringhals, Oskarshamn. Alltså bygga elproduktionen där det redan finns kablar. Kablar som är testade att klara el från kärnreaktorer.

Den var enkel. Svar väderberoende distribuerad elproduktion.
Du har uppenbart inte koll på hur elnätet och organisationen runt om är uppbyggt. Transmissionsledningarna ut från de befintliga och avvecklade kärnkraftverken är en helt annan del av nätet än den som effektarifferna mot elabonenter är tänkt att effektivisera användningen av.
Sen finns det gott om hårda data som visar att kärnkraft är dyrare än sol och vind per årsproduktion, om jag inte missminner mig är det nästan svårt för livstidsförlängning av befintlig kärnkraft att konkurrera prismässigt med sol och vind. Att ingen vill investera i ny kärnkraft utan statliga garantier är väl också en tämligen tydlig indikator på att det inte finns någon lönsamhet i det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De med lägenhet är ofta förlorare på effekttarifferna eftersom de inte har många kWh per år, men ofta har nästan lika höga toppeffekter som en villa har pga matlagningen. Och de kan inte göra så mycket åt det heller.
Det stämmer väl inte riktigt. Det kanske kan vara ungefärligt sant för villor med fjärrvärme.
Men inte med t ex VP. Den kommer gå ibland när det är matlagning. Och då blir det x kW högre för villan.

D daVinci skrev:
Det stämmer väl inte riktigt. Det kanske kan vara ungefärligt sant för villor med fjärrvärme.
Men inte med t ex VP. Den kommer gå ibland när det är matlagning. Och då blir det x kW högre för villan.
Problemet med lägenheten är att de är billigare att ha elabonnemang i idag. Med effektavgifterna så blir en lägenhet dyrare då de idag i praktiken har låga volymer och därför betalar låga överföringskostnader medan effekttariff blir dominerande.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Bo Seborn skrev:
Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Jag köpte en dieselbil när dessa var rätt och skattebefriade i fem år, sedan kom MP och sossarna till makten och straffade mig med extra hög sk malus-skatt. ... tror du att jag kunde dra av kostnaderna för detta?

pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med lägenheten är att de är billigare att ha elabonnemang i idag. Med effektavgifterna så blir en lägenhet dyrare då de idag i praktiken har låga volymer och därför betalar låga överföringskostnader medan effekttariff blir dominerande.
Gäller inte det för villan med fjärrvärme också?
Den har samma låga elförbrukning.

Nåja ett sätt att lösa detta vore att säga att de två första kW är gratis.

Vet inte varför man inte gjort så. Men tror att påbuden varit att modellen måste vara enkel. Och att då lägga in en olinjäritet blir nog oacceptabelt.

F Fnularen skrev:
Jag köpte en dieselbil när dessa var rätt och skattebefriade i fem år, sedan kom MP och sossarna till makten och straffade mig med extra hög sk malus-skatt. ... tror du att jag kunde dra av kostnaderna för detta?
Ja, detta är vad jag förklarar för folk i tråden om och om igen. Staten orsakar mest hela tiden att investeringar som folk och företag gör blir till förluster.

Men det går bara inte in. Dom tror att det bara är för kärnkraft det kan hända. Och så menar dom att kommunism (dvs att staten skall äga kärnkraftverket) är det enda möjliga.

• Gilla
Fnularen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Gäller inte det för villan med fjärrvärme också?
Den har samma låga elförbrukning.

Nåja ett sätt att lösa detta vore att säga att de två första kW är gratis.

Vet inte varför man inte gjort så. Men tror att påbuden varit att modellen måste vara enkel. Och att då lägga in en olinjäritet blir nog oacceptabelt.
Då ingen (i princip alltså) någonsin använder mindre än 2 kWh/h så är det bara en överföring till den fasta avgiften utan praktisk skillnad.

pacman42 pacman42 skrev:
Då ingen (i princip alltså) någonsin använder mindre än 2 kWh/h så är det bara en överföring till den fasta avgiften utan praktisk skillnad.
I en lägenhet ligger man väl på kanske 600 Wh/h
Hur gör man för att komma upp i 2000 Wh/h. Säg att man är ensam och jobbar på dagarna. Borde vara svårt att komma upp i ens 1000 Wh/h

Och eftersom man när man ligger under 2000 Wh/h inte birdrar till någon hög belastning på nätet så är det rimligt att man inte då heller betalar för en närförstärkning.

D daVinci skrev:
Hur gör man för att komma upp i 2000 Wh/h. Säg att man är ensam och jobbar på dagarna. Borde vara svårt att komma upp i ens 1000 Wh/h
Man lagar mat i ugnen. Då kommer topptimmarna garanterat att närma sig 2 kW i snitt. Särskilt om spisen kör parallellt, då närmar du dig kanske 3 kW

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man lagar matbi ugnen
Att man kör mikrovågsugnen på 800W i 2-3 minuter bidrar inte mycket till medeleffekten under en timme.

D daVinci skrev:

Och eftersom man när man ligger under 2000 Wh/h inte birdrar till någon hög belastning på nätet så är det rimligt att man inte då heller betalar för en närförstärkning.
Laga mat med både ugn och spis igång samtidigt så är det inte så svårt att närma sig en effekttopp på 2kWh/h.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Du fick väl ändå inte retroaktiv malusskatt på en bil du redan köpt för länge sedan?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Laga mat med både ugn och spis igång samtidigt så är det inte så svårt att närma sig en effekttopp på 2kWh/h.
Det är nog sant. Men de som gör så är väl utdöda i stor sett?
Sådana får väl betala effektavgift då. De har dom då gjort sig förtjänta av.

Det var så min mamma höll på på 1960-talet.

Observera nu att jag inte utgår från att alla är som en fd kollega som bara drack kaffe hemma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.