D daVinci skrev:
Det är nog sant. Men de som gör så är väl utdöda i stor sett?
Sådana får väl betala effektavgift då. De har dom då gjort sig förtjänta av.

Det var så min mamma höll på på 1960-talet.

Observera nu att jag inte utgår från att alla är som en fd kollega som bara drack kaffe hemma.
Då är vår familj ett utdött släkte,,,, För det är när spis och ugnen användas under en hel timme och inte förskjuten mellan två som vi får våra effekttoppar hemma. När dottern skall laga mat (något som hon gillar), så skall allt fixas samtidigt. T.ex en kladdkaka i ugnen samtidigt som det steks och kokas på spisen. Och helst då också börja precis efter att det blivit "hel timme" så att förbrukningen inte hamnar på två. Det är inte så lätt att "tämja" de yngre.....

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
F Fnularen skrev:
Jag köpte en dieselbil när dessa var rätt och skattebefriade i fem år, sedan kom MP och sossarna till makten och straffade mig med extra hög sk malus-skatt. ... tror du att jag kunde dra av kostnaderna för detta?
Jag förstår att det sved förstås, men å andra sidan fick du tydligen en splitt ny bil av MP och sossar. 😂

Bonus/malus gällde nya bilar i tre år, men det förstör kanske storyn?!

D daVinci skrev:
Det är nog sant. Men de som gör så är väl utdöda i stor sett?
Är det ett försök att skämta eller tror du på allvar att det är ovanligt att använda spis och ugn?

Vår genomsnittsförbrukning i en lägenhet närmar sig en kilowatt och topparna är garanterat avsevärt högre.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Att man kör mikrovågsugnen på 800W i 2-3 minuter bidrar inte mycket till medeleffekten under en timme.
Det säger nog mer om dina kulinariska matlagnings vanor än om medeleffekten under en timme vid matlagning.

2kWh/h ser jag som ett normalvärde exklusive uppvärmning.

Har man häll, microvågsugn, varmluftsugn, airfryer, ångugn, så kan man komma upp i över 4kWh/h enstaka timmar om man han en kulinarisk fru.

Med Ellevio kan då deras effektavgift bli i samma storleksordning som kostnaden för förbrukningen.

R roli skrev:
Då är vår familj ett utdött släkte
Inte riktigt än dock, hör jag.
Alfredo Alfredo skrev:
Är det ett försök att skämta eller tror du på allvar att det är ovanligt att använda spis och ugn?
Nog lite både också. En referens till den mer moderna människan.
Jag har nog inte använt spis eller ugn på många år. Och frågan är väl om jag ens någon gång i livet använt ugn och spis samtidigt.

Dock har jag en dotter som faktiskt använt spis eller ugn. Det går lite baklänges i familjen. Det är jag som är gammal som får berätta om nymodigheterna. Men hon är ju igång efter kl 19 då.

blackarrow blackarrow skrev:
Det säger nog mer om dina kulinariska matlagnings vanor än om medeleffekten under en timme vid matlagning.
Jag la ju till att jag inte var lika extrem som kollegan som bara gör kaffe hemma.
Jag äter ju faktiskt frukost också.

Får man sig en lunch på en luchrestaurang behöver man inte så mycket mer under dagen.

blackarrow blackarrow skrev:
2kWh/h ser jag som ett normalvärde exklusive uppvärmning.
Extremt mycket i mina öron. För mig är det i praktiken BVP+kyl/frys + någon dator som bestämmer max effekt. Utan BVP skulle jag väl maxa på 500 Wh/h.

P Pin skrev:
Du fick väl ändå inte retroaktiv malusskatt på en bil du redan köpt för länge sedan?
.. nä, om man resonerar så, så har det ju varit en ren vinst att jag "bara" fått betala MPs malusskatt i de 6 ytterligare år som jag hade bilen.🤣

• Wow
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
.. nä, om man resonerar så, så har det ju varit en ren vinst att jag "bara" fått betala MPs malusskatt i de 6 ytterligare år som jag hade bilen.🤣
Det har du väl inte gjort heller?

För det första infördes inte skatten på redan registrerade fordon
För det andra är det malus i tre år och därefter ”normal” skatt

Fabricerar du hela inlägget?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag har nog inte använt spis eller ugn på många år. Och frågan är väl om jag ens någon gång i livet använt ugn och spis samtidigt.
D daVinci skrev:
Får man sig en lunch på en luchrestaurang behöver man inte så mycket mer under dagen.
Jobbar du sju dagar i veckan eller äter du ingen varm mat på lediga dagar? Eller äter du alla luncher på restaurang?

Jag är dock ganska säker på att både spis och ugn används ganska regelbundet i de allra flesta hushåll så ditt nyttjande är nog inte normen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jobbar du sju dagar i veckan eller äter du ingen varm mat på lediga dagar? Eller äter du alla luncher på restaurang?
7 dagar? Effektavgiften tas bara ut vardagar fram till kl 19. Så det är bara den perioden som är relevant att diskutera.

Alfredo Alfredo skrev:
ditt nyttjande är nog inte normen.
Kan vara så.

D daVinci skrev:
Effektavgiften tas bara ut vardagar fram till kl 19. Så det är bara den perioden som är relevant att diskutera.
OK. Men du skrev:
D daVinci skrev:
Och då får du nästan räkna med att det väcker intresse och leder till följdfrågor. 😀

P Pettman skrev:
Du har uppenbart inte koll på hur elnätet och organisationen runt om är uppbyggt.
Det har du fått om bakfoten.
P Pettman skrev:
Transmissionsledningarna ut från de befintliga och avvecklade kärnkraftverken är en helt annan del av nätet än den som effektarifferna mot elabonenter är tänkt att effektivisera användningen av.
Du HAR ju fattat det jag skrev! Grejen är att de delar av nätet som effekttarifferna är tänkta att hantera inte är byggda för nuvarande mängd av väderberoende elproduktion lite här och var i nätet.

Om elproduktionen placeras där de avvecklade kärnreaktorerna låg skulle det fungera. För där klarar ledningarna av så här stor elproduktion.

Orsaken till att det behövs effektavgifter eller annan form av lastbalansering i nätet är att socialdemokratiska regeringar lagt ner kärnreaktorer utan att ersätta dem med ny produktion på samma plats.

Vilket är ännu märkligare när det var socialdemokratiska regeringar som en gång i tiden gjorde Sverige till en kärnkraftsnation.

D daVinci skrev:
I en lägenhet ligger man väl på kanske 600 Wh/h
Hur gör man för att komma upp i 2000 Wh/h. Säg att man är ensam och jobbar på dagarna. Borde vara svårt att komma upp i ens 1000 Wh/h
Onekligen.
R roli skrev:
Då är vår familj ett utdött släkte,,,, För det är när spis och ugnen användas under en hel timme och inte förskjuten mellan två som vi får våra effekttoppar hemma. När dottern skall laga mat (något som hon gillar), så skall allt fixas samtidigt.
Påståendet gällde ett enpersonshushåll i en lägenhet. Inte en familj i villa. Det är en helt annan sak.

I ett enpersonhushåll i lägenhet för en person som jobbar(inte är hemma) hela dagarna är det inte ovanligt att elförbrukningen ligger under 1000kWh/år.

Man kan göra det mesta som normalt görs på spis eller i ugn i en micro. Speciellt om det är en micro med grill-element. Och det går mycket snabbare med micro och kräver väldigt mycket mindre energi än konventionell spis och ugn. Som exempel tar det ca 30min att koka 1 port potatis på spis och 5min i micro. En snabb beräkning ger att det kräver ca 1kWh på spisen och under 0,1kWh i micro.

Så att ett enpersonhushåll som använder micro förbrukar väldigt mycket mindre matlagningsel än en familj som kör spis & ugn i villa är inget konstigt.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
O O skrev:
I ett enpersonhushåll i lägenhet för en person som jobbar(inte är hemma) hela dagarna är det inte ovanligt att elförbrukningen ligger under 1000kWh/år
Där tror jag du har fel men du har väl källor som stödjer ditt påstående? 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Som exempel tar det ca 30min att koka 1 port potatis på spis och 5min i micro. En snabb beräkning ger att det kräver ca 1kWh på spisen och under 0,1kWh i micro.
HUR kan en liten gjutjärnsspisplatta på 1500W dra 1 kWh på 30 minuter?

Att koka upp 1,5 liter vatten i en vattenkokare på 2 kW tar ca 5 minuter.

HUR kan man då koka en portion potatis på full effekt i 30 minuter?

Jag har alltid dragit ner på inställningen/effekten på spisplattan till under halva inställningen när jag kokar potatis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
HUR kan en liten gjutjärnsspisplatta på 1500W dra 1 kWh på 30 minuter?

Att koka upp 1,5 liter vatten i en vattenkokare på 2 kW tar ca 5 minuter.

HUR kan man då koka en portion potatis på full effekt i 30 minuter?

Jag har alltid dragit ner på inställningen/effekten på spisplattan till under halva inställningen när jag kokar potatis.
Man kokar inte bara potatis. Man steker köttbullar till också. Man kokar ärtor. Dessutom så gör man en brunsås.

De flesta nöjer sig inte med en uppmikrad tub med risgröt till middag. Inte ens i ett ensamhushåll. Bägge mina barn som nyss flyttat hemifrån har klart mer avancerad mat än så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.