13 212 läst ·
126 svar
13k läst
126 svar
Hur göra med min investering när Ellevio slutar med effektavgift ?
Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Flytta elförbrukning till natten (vinter, senhöst, tidig vår) kommer du spara pengar på oavsett frånvaro av effektavgift. Dessutom är sannolikheten hög att någon form av effektavgift (förhoppningsvis mer enhetligt utformad mellan olika nätbolag) kommer återkomma inom en snar framtid, säg före 2030.
Du tog en politisk risk, gilla läget.B Bo Seborn skrev:Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Hur tänker ni?
Har du verkligen gjort denna investering för att "möta Ellevios önskemål"? Det låter otroligt i mina öron. Jag tror snarare du gjort investeringen för att sänka dina elkostnader. Men säger du det så...B Bo Seborn skrev:
Det låter ju jättebra. Då är rimligen både du och Ellevio väldigt nöjda.B Bo Seborn skrev:
B Bo Seborn skrev:
- Självklart kan du kräva det du anser berättigat.
Det lär inte få någon effekt. - Visst kan du låta bli att betala din faktura fullt ut.
Det lär ganska snabbt få konsekvenser.
Vi tänker. Alla tänker inte lika.B Bo Seborn skrev:
Personligen tänker jag att detta varken hade behövts eller hänt om inte socialdemokratiska regeringar lagt ner fungerande kärnkraft utan att ersätta med ny. Dessutom tänker jag att behovet att flytta förbrukning i tiden beror på att samma socialdemokratiska regeringar subventionerat byggande av väderberoende elproduktion.
Sammantaget tänker jag att vi kommer att ha kvar problemen dessa socialdemokratiska regeringar skapat ända till den dag all nedlagd kärnkraft har ersatts med ny.
Jag tänker att när det om några månader är val till riksdagen har man en ack så liten, men dock en möjlighet att påverka de frågor man tycker är viktiga.
Det är inte klokt vilken dum fråga.B Bo Seborn skrev:Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Hur tänker ni?
Det är som att begära tillbaks investeringar som går minus på avanza. Herregud
Ja det var ju ingen som tvingade dig att lägga pengar på din anläggning, så den kostnaden får du leva med.B Bo Seborn skrev:Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Hur tänker ni?
Det är ju inte Ellevios krav utan ursprungligen ett EU-beslut som som vanligt tillämpats lite klantigt av dom styrande i Sverige. Det är ju också bara pausat, man kommer ju troligtvis återkomma med en ny kravställning när det inte är lika nära till ett val...B Bo Seborn skrev:Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Hur tänker ni?