13 212 läst ·
126 svar
13k läst
126 svar
Hur göra med min investering när Ellevio slutar med effektavgift ?
I princip alla nätägare har haft effekttariff dagtid 7-19, 6-22 eller liknande och detta enbart under nov-mar. Ellevio har effekttariff dygnet runt, även om man får 50% rabatt på effekten på natten. Dessutom året omD daVinci skrev:
Alla har vi samma dilemma. Att investera eller inte investera baserat på politikernas - mer eller mindre - genomtänkta beslut. I ditt fall med en blygsam investering på 4000 så skulle jag ta det det med ro.B Bo Seborn skrev:Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Effektavgiften har inte ett jota att göra med hur elen produceras utan handlar om bättre utnyttjande av distributionsnätet. Antingen får man folk att sprida ut sin energiförbrukning mer i tiden eller så får man lägga grövre kablar, gissa vad som kommer ge högre elnätsavgift på sikt och tvinga folk som sköter sig att subventionera slarvpellarna?O skrev:
Vi tänker. Alla tänker inte lika.
Personligen tänker jag att detta varken hade behövts eller hänt om inte socialdemokratiska regeringar lagt ner fungerande kärnkraft utan att ersätta med ny. Dessutom tänker jag att behovet att flytta förbrukning i tiden beror på att samma socialdemokratiska regeringar subventionerat byggande av väderberoende elproduktion.
Sammantaget tänker jag att vi kommer att ha kvar problemen dessa socialdemokratiska regeringar skapat ända till den dag all nedlagd kärnkraft har ersatts med ny.
Det låter som du förflyttat dina laster. Har du inte fast pris så är det ju ändå en väldigt bra sak att göra för att få lägre kostnad på elen då den varierar över dygnet.B Bo Seborn skrev:Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Räkna inte med att få tillbaka något av dom, men se dig som mer beredd för deras nyckfulla idéer framöver. Och har du itne fast pris så kan du fortfarande spara på det där.
Har du alltså orkat bry dig OCH investerat pengar för att undvika kostnaden? Hur kan du ens klara dig på 4-5 kW som topp? Aldrig ugn och spis samtidigt? Fjärrvärme? Jag fattar inte.B Bo Seborn skrev:
Min senaste räkning och jag ser inte ens någon anledning till att göra någon förändring...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag klarade 3,5 kW i vintras. Notera att det är medeleffekten under en timme. Jag har LLVP och FLVP som uppvärmning.Micleg skrev:
Jag tror jag kan komma under 3 kW också, men då måste nog badtunnan (som värms med elpatroner) få svalna snabbare när man badar.
Går väl bra. En BVP som lullar och går mest hela tiden. Och så på jobbet på dagarna. Kanske hinner med 2 minuter med micro innan klockan är 19. Men det smetas ju ut över en hel timme. Och så någon dator som är på 18-19. Dotterns matlagning blir efter kl 19 med hennes vanor. Peak borde då bli mellan 18-19.Micleg skrev:
Varför skulle det bli mer?
Ja, kommer man hem tidigt och bränner av effekt så blir det väl mer.
Jag har 125.10 kr per högsta kWh nov-mars vardagar 7-20 å skulle inte vilja ha en topp på 14 vilket blir ca 1770 kr lol.Micleg skrev:
Å andra sidan har jag bara 16a säkringar=max 11kW å har ändå 3st hus på tomten.
Brukar ligga på 2-3 kwh tidigare nu max 2kwh efter batteriinstallation.
Vad är det som drar 14kWh hos dig?
Främst är det ju för att ladda elbilarna när Tibber tycker det finns för mycket el i nätet eller det är billigast. Sen frånluftsvärmepump dvs elektrisk värme och en sambo som inte är särskilt engagerad så då orkar inte heller jag ställa om mitt liv för detta. Har ett hus till som är kontor men det kör jag enbart med lvp som uppvärmning och då 17 grader när jag inte är där.S super70 skrev:Jag har 125.10 kr per högsta kWh nov-mars vardagar 7-20 å skulle inte vilja ha en topp på 14 vilket blir ca 1770 kr lol.
Å andra sidan har jag bara 16a säkringar=max 11kW å har ändå 3st hus på tomten.
Brukar ligga på 2-3 kwh tidigare nu max 2kwh efter batteriinstallation.
Vad är det som drar 14kWh hos dig?
Hur många toppar mäter dom hos dig? Tre här så krävs inte många timmar för att man ska ha bränt en hel månad. Ytterligare en anledning att inte ställa om sig. Antar att du har för vissa risen när dom valt en så hög avgift? Vore det bara dagtid hos oss skulle vi klara det rätt så lätt utan toppar pga elbil.
Politikerna hatar ju elbilar och tänkte som vanligt inte längre än näsan när det beslutades om tariffer och framför allt hur dom skulle få implementeras.
Har för mig tariffen är hälften under sommarhalvåret så ännu mindre anledning att bry sig nu hos Tekniska verken. Men dom kör å andra sidan samma dygnet runt alla dagar i veckan. Hur är det kopplat till hög effekt i nätet? Så korkat alltihop.
Redigerat:
Medlemskapet hade och har brett stöd i riksdagen. Det var Ingvar Carlsson som lämnade in ansökan. Folkomröstningen var också för ett medlemskap. Idag pratar endast SD lite halvhjärtat om utträde. Så man bör inte kalla det högerprojekt.P Per Hagås skrev:
Tittar man på politiken så är den ofta grön-vänster utom just när det gäller ekonomin som sådan.S Sir Duke skrev: