pacman42 pacman42 skrev:
Man kokar inte bara potatis. Man steker köttbullar till också. Man kokar ärtor. Dessutom så gör man en brunsås.

De flesta nöjer sig inte med en uppmikrad tub med risgröt till middag. Inte ens i ett ensamhushåll. Bägge mina barn som nyss flyttat hemifrån har klart mer avancerad mat än så.
Det håller jag med om, däremot så var exemplet som O skrev bara att koka en portion potatis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kokar inte bara potatis. Man steker köttbullar till också. Man kokar ärtor. Dessutom så gör man en brunsås.

De flesta nöjer sig inte med en uppmikrad tub med risgröt till middag. Inte ens i ett ensamhushåll. Bägge mina barn som nyss flyttat hemifrån har klart mer avancerad mat än så.
Sedan får du lägga till elförbrukningen för all disk som ni producerar.

Vill man förbruka mycket el kan man göra det.

Vi kanske bara skall avsluta detta med att ifall jag flyttar till en lgh och bor där själv kommer jag troligen inte komma över 600 Wh/h. Däremot kommer jag nog högre än kollegan som bara gör kaffe hemma.
Men det finns andra hushåll som bränner hög effekt vid matlagningen.

Och dessa andra elslukande hushåll kan då få åka på att betala för att dom orsakar mer investeringar i elnät. Ok?

Redigerat:
B Bo Seborn skrev:
Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Sitt lugnt i båten, hösten/vintern 2027 är den tillbaka igen.
Och då hade din installation blivit dyrare än den var för dig.
Så se det som att du sparat lite pengar, men mer kommer framöver 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Din effekt avgift är ju nästan hälften mot Ellevios så det känns ju inte lika tungt.

D daVinci skrev:
Sedan får du lägga till elförbrukningen för all disk som ni producerar.

Vill man förbruka mycket el kan man göra det.

Vi kanske bara skall avsluta detta med att ifall jag flyttar till en lgh och bor där själv kommer jag troligen inte komma över 600 Wh/h. Däremot kommer jag nog högre än kollegan som bara gör kaffe hemma.
Men det finns andra hushåll som bränner hög effekt vid matlagningen.

Och dessa andra elslukande hushåll kan då få åka på att betala för att dom orsakar mer investeringar i elnät. Ok?
Jag tycker att det är självklart att man skall betala för den effekt man använder. De som bara kokar en kaffe sponsrar ju de som lagar mat. Varför skall den som bara kokar kaffe betala lika mycket för elnätet som den som lagar en trerätters middag varje dag?

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker att det är självklart att man skall betala för den effekt man använder. De som bara kokar en kaffe sponsrar ju de som lagar mat. Varför skall den som bara kokar kaffe betala lika mycket för elnätet som den som lagar en trerätters middag varje dag?
För att elnätet som ditt hus är anslutet till inte har byggts för att du bara ska koka kaffe. D v s det måste underhållas till en nivå att du också kan laga en trerättersmiddag varje dag.

Om det fanns en spärr att ditt nästa 100 år endast fick effekt levererat till kaffe så visst. Men den lösningen har vi inte.

Du får alltså betala för nyttan att vara ansluten till elnätet även om de inte använder denna nytta just nu.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att elnätet som ditt hus är anslutet till inte har byggts för att du bara ska koka kaffe. D v s det måste underhållas till en nivå att du också kan laga en trerättersmiddag varje dag.

Om det fanns en spärr att ditt nästa 100 år endast fick effekt levererat till kaffe så visst. Men den lösningen har vi inte.

Du får alltså betala för nyttan att vara ansluten till elnätet även om de inte använder denna nytta just nu.
Frågan är dock vad denna nytta skall vara?

6 kW? 11 kW? 22 kW?

Det finns en gräns för vad som är rimligt. Många lägenheter har begränsade möjligheter att använda mer än 5 kW. Andra lägenheter kan använda 7 kW, ytterligare andra kan använda 11 kW. I en villa så kan man vara begränsad av ett antal olika faktorer också.

Varför skall man bygga ut nätet om det finns kapacitet kvar i det? OM hälften av hushållen bara kokar kaffe så finns det inget behov för mer än så för hälften av alla hushåll. Investeringar högre upp i nätet är då bara bortkastade pengar.

Samtidigt, vart vill du sätta gränsen för en villa? Är det rimligt att hälften av alla villor skall dra 11 kW samtidigt? Vi år i snabb takt på väg dit. Två timmar tidigare drar villan knappt något alls, det är efter läggdags, men före midnatt. Alla styr sin användning av laddboxen till de billigaste timmarna och detta blir konsekvensen.

Nej, detta är inte rimligt alls.

pacman42 pacman42 skrev:
Med konstant nätavgift så betalar dom lika för överförd kWh.

Det är väl de som lastar vid peak och driver fram nätförstärkning som bör betala mer. T ex folk som säljer många kW solel (ifall nu det kräver nätförstärkning) eller snabbladdar elbil med flera kW.

Delvis löses detta med säkringsstorlek. Men vid någon aggregeringspunkt räknar man med att alla inte drar max samtidigt. Och de som lastar extra mycket där kan ju få betala mer då.

Därav att jag kan tycka att man kan lämna de första kW utan effektavgift.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Men det betalas av den fasta säkringsavgiften.

Har du 15-minutersdebitering på förbrukningen kan du ju använda grejorna att styra mot elpriset i stället för effekten.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Till de dagar då priset är lågt 😇

D daVinci skrev:
Men det betalas av den fasta säkringsavgiften.
Ja denna poäng missas lite i debatten tycker jag. Det är ju som en effektavgift.

Men har inte några nätbolag tänkt sänka säkringsavgiften, typ köra flatrate, så att alla betalar för 16A även om de har 20A eller 25A?

Och så hamnar mer avgift i den rörliga delen som påverkas av kundernas faktiska beteende.

Ha, ha, ha😁

Faktiska beteende!

S Sir Duke skrev:
Ja denna poäng missas lite i debatten tycker jag. Det är ju som en effektavgift.

Men har inte några nätbolag tänkt sänka säkringsavgiften, typ köra flatrate, så att alla betalar för 16A även om de har 20A eller 25A?

Och så hamnar mer avgift i den rörliga delen som påverkas av kundernas faktiska beteende.
Tror att det kommunala nätbolag jag har gör precis så. Man betalar lika mycket för upp till 25A. Men dom har effektavgift.

Ett annat sätt hade varit att sära på priserna för säkringen och så ha en fri effektnivå. Går att koppla det till säkringens storlek.

Nackdelen är nog att då tycker en del människor att det är krångligt. Och jag vill minnas att kravet med effektavgiften är att den skall vara enkel.

En del har inte så bra koll. En granne till min pappa hade överlast på en gruppsäkring. Och bytte bara säkring när den gick. Dom där var lärare men det hjälper ju inte med univ, när det inte handlar om logisk träning.
Tydligen var det inte så svårt att balansera om lasten på faserna så dom slapp byta säkring 2 ggr i veckan eller hur det nu var. Men dom kände nog inte till ens att det fanns faser.

Ja, man föds ju inte med kunskaper och någonstans skall de förvärvas. Och webben har gjort detta väldigt mycket enklare. Det går att skaffa kunskaper för den som vill.

D daVinci skrev:
Tror att det kommunala nätbolag jag har gör precis så. Man betalar lika mycket för upp till 25A. Men dom har effektavgift.

Ett annat sätt hade varit att sära på priserna för säkringen och så ha en fri effektnivå. Går att koppla det till säkringens storlek.

Nackdelen är nog att då tycker en del människor att det är krångligt. Och jag vill minnas att kravet med effektavgiften är att den skall vara enkel.

En del har inte så bra koll. En granne till min pappa hade överlast på en gruppsäkring. Och bytte bara säkring när den gick. Dom där var lärare men det hjälper ju inte med univ, när det inte handlar om logisk träning.
Tydligen var det inte så svårt att balansera om lasten på faserna så dom slapp byta säkring 2 ggr i veckan eller hur det nu var. Men dom kände nog inte till ens att det fanns faser.

Ja, man föds ju inte med kunskaper och någonstans skall de förvärvas. Och webben har gjort detta väldigt mycket enklare. Det går att skaffa kunskaper för den som vill.
Ja, man behöver faktiskt inte ByggaHus för att lösa så enkla problem. Gemini, ChatGPT etc svarar oftast rätt bra på sådana frågor. Dvs ring en elektriker...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.