13 212 läst ·
126 svar
13k läst
126 svar
Hur göra med min investering när Ellevio slutar med effektavgift ?
Självklart ska du riva ut grejerna så du kan installera dem igen om ett år när det återigen blir krav på effektavgift.B Bo Seborn skrev:Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Min elnätsägare har svarat mig att de håller på att ta fram en ny effekttariffmodell som man kan välja som alternativ till modellen utan effekttariffer som nu återinförs till hösten. Gissningsvis blir den inte lika fördelaktigt för mig som optimerat hårt mot att hålla nere effekttopparna, men man kan ju hoppas.
Effektavgiften är inte stoppad, rent formellt har direktiven ändrats vilket gör den frivillig till vidare.
Ny utredning presenteras våren 2027. Grundproblemet finns kvar och någon form av piska/morot för höga effekter behövs.
Så man kan anta den snarare är pausad och kommer återkomma i någon form i framtiden.
Ny utredning presenteras våren 2027. Grundproblemet finns kvar och någon form av piska/morot för höga effekter behövs.
Så man kan anta den snarare är pausad och kommer återkomma i någon form i framtiden.
Ja absolutpacman42 skrev:
Vi har olika sommar och vinter, vet inte om det är 30-50:-/mån sommartid
Man kapar nog inte 1.5kW/mån året om? Kanske med elbil
Jag anser att energiförsörjningen är valets viktigaste fråga! Den här gången oxo!O skrev:
Har du verkligen gjort denna investering för att "möta Ellevios önskemål"? Det låter otroligt i mina öron. Jag tror snarare du gjort investeringen för att sänka dina elkostnader. Men säger du det så...
Det låter ju jättebra. Då är rimligen både du och Ellevio väldigt nöjda.
- Självklart kan du kräva det du anser berättigat.
Det lär inte få någon effekt.- Visst kan du låta bli att betala din faktura fullt ut.
Det lär ganska snabbt få konsekvenser.
Vi tänker. Alla tänker inte lika.
Personligen tänker jag att detta varken hade behövts eller hänt om inte socialdemokratiska regeringar lagt ner fungerande kärnkraft utan att ersätta med ny. Dessutom tänker jag att behovet att flytta förbrukning i tiden beror på att samma socialdemokratiska regeringar subventionerat byggande av väderberoende elproduktion.
Sammantaget tänker jag att vi kommer att ha kvar problemen dessa socialdemokratiska regeringar skapat ända till den dag all nedlagd kärnkraft har ersatts med ny.
Jag tänker att när det om några månader är val till riksdagen har man en ack så liten, men dock en möjlighet att påverka de frågor man tycker är viktiga.