B Bo Seborn skrev:
Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Är du från Småland? Investerat 4000 kr 😂

• Haha
  • Gilla
Kenneth Blom och 2 till
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Är du från Småland? Investerat 4000 kr 😂
Ja det hade nog varit bättre att köpa en flaska vin för pengarna.

E Eld skrev:
Ja det hade nog varit bättre att köpa en flaska vin för pengarna.
Vad är en investering på 4000 kronor i en vinflaska värd om 3 år?

B Bo Seborn skrev:
Från och med 1:a juni kommer Ellevio att upphöra med effektivtavgift.
Jag har investerat ca 4000 kr för att möta Ellevios önskemål att flytta elförbrukningen till natten.
En kapsling med kopplingsur, kontaktor och installation. Detta har resulterat i att mina effekttoppar ni är ca 3kW, tidigare 4-5 kW.
Kan jag kräva kompensation från Ellevio eller ska jag helt enkelt meddela att jag drar av en del av min kostnad på Ellevios nätfaktura ?
Hur tänker ni?
Det är Ebba som tvingat på nätoperatörerna effektavgiften. Och nu tagit bort obligatoriet.
Det är väl i så fall Ebba du ska tvinga att betala.

Varför ger du dig på offret Ellevio?

• Gilla
Glunten49
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är en investering på 4000 kronor i en vinflaska värd om 3 år
Det beror på vad du väljer för vin och på marknaden och framtiden. Rimligen mellan 4500 och 5000kr skulle jag gissa. Dessutom krävs ingen elektriker för att demontera.

Men det går inte att säga säkert. Dock kan man säga att på 10 år är sannolikheten för en bra avkastning bättre. Det är ett vettigt alternativ för den som har koll och är intresserad.

Måste man fråga bör man som med alla investeringar skaffa sig tillräcklig kunskap själv. Så man inte behöver fråga. Det är som med aktier och konst. Kunskap är nyckeln till framgång.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är Ebba som tvingat på nätoperatörerna effektavgiften. Och nu tagit bort obligatoriet.
Det är väl i så fall Ebba du ska tvinga att betala.

Varför ger du dig på offret Ellevio?
Det är Magdalena Anderssons regering som införde reglerna som gjorde att EI införde effekttarifferna, det var baserat på en utredning som Löfvens regering tillsatte.

Så även om jag inte är en fan av Ebba Busch så kan vi inte beskylla henne för något annat än att ha tagit bort effekttarifferna.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så även om jag inte är en fan av Ebba Busch så kan vi inte beskylla henne för något annat än att ha tagit bort effekttarifferna.
Och det är ju just borttagandet TS klagar på. Så då är det Ebbas fel.

• Haha
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Och det är ju just borttagandet TS klagar på. Så då är det Ebbas fel.
Men det jag svarade på var att hon skulle infört effekttarifferna också.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Min "investering" i form av timer och kontaktor till varmvattenberedaren inför Vattenfalls nu inställda effekttariffinförande ligger i ellådan i förrådet. Pengar i sjön. Man ska aldrig vara först på bollen när EU och våra okunniga politiker leker samhällsförbättrare. Var ju exakt samma med textilinsamlingen, fanns ingen anledning att vara först på bollen där, man fick backa när verkligheten knackade på.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Personligen tänker jag att detta varken hade behövts eller hänt om inte socialdemokratiska regeringar lagt ner fungerande kärnkraft utan att ersätta med ny. Dessutom tänker jag att behovet att flytta förbrukning i tiden beror på att samma socialdemokratiska regeringar subventionerat byggande av väderberoende elproduktion.

Sammantaget tänker jag att vi kommer att ha kvar problemen dessa socialdemokratiska regeringar skapat ända till den dag all nedlagd kärnkraft har ersatts med ny.
Effektavgifterna infördes för brister i distributionen, inte produktion.

Kärnkraft vill köra på jämn effekt så med mycket kärnkraft får vi ännu större nytta av jämnare effekt.
Med vindkraft är effekttoppar bra, men bara när det blåser ordentligt.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är Magdalena Anderssons regering som införde reglerna som gjorde att EI införde effekttarifferna, det var baserat på en utredning som Löfvens regering tillsatte.
Ja, jag ser att det var i April 2022 som EI tog beslutat att de skulle vara införda senast 2027.
Ebba har iaf haft nästan 4 år på sig att dra tillbaka det beslutet.
Men det är korrekt att det beslutet kom innan hon tog över.

pacman42 pacman42 skrev:
Hon har inte tagit bort effekttarifferna. Bara beslutat att de måste införas.
Mitt lokala kommunala elnätsbolag har t ex haft effektavgifter länge och är inte berörd av Ebbas beslut.

Gråtjämret över effekttarifferna var att (S) då inte var tillräckligt kommunistiska och tvingade på alla exakt samma effektavgifter. Och naturligtvis att massan fantiserade ihop att det var en extra pålaga.

Utan effektavgifter kan det tvärtom bli just dyrare. Eftersom nätägarna då måste investera i nätet för att klara peaklaster. Och DÅ blir det dyrare. Mest troligt blir det så.

Men massan är nog för korkad för att förstå det. Eller ?

------------------------
Men min huvudpoäng var att det var fel att ge sig på nätägare som bara är offer.

D daVinci skrev:
Ja, jag ser att det var i April 2022 som EI tog beslutat att de skulle vara införda senast 2027.
Ebba har iaf haft nästan 4 år på sig att dra tillbaka det beslutet.
Men det är korrekt att det beslutet kom innan hon tog över.

Hon har inte tagit bort effekttarifferna. Bara beslutat att de måste införas.
Mitt lokala kommunala elnätsbolag har t ex haft effektavgifter länge och är inte berörd av Ebbas beslut.

Gråtjämret över effekttarifferna var att (S) då inte var tillräckligt kommunistiska och tvingade på alla exakt samma effektavgifter. Och naturligtvis att massan fantiserade ihop att det var en extra pålaga.

Utan effektavgifter kan det tvärtom bli just dyrare. Eftersom nätägarna då måste investera i nätet för att klara peaklaster. Och DÅ blir det dyrare. Mest troligt blir det så.

Men massan är nog för korkad för att förstå det. Eller ?

------------------------
Men min huvudpoäng var att det var fel att ge sig på nätägare som bara är offer.
Som jag skrivit tidigare, jag tror att Ellevio blåste Ebba Busch och alla andra. De ville inte ha effekttariffer och lyckades få dem borttagna (kravet) genom att införa en modell som ingen bar nöjd med.

• Haha
Fuge
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrivit tidigare, jag tror att Ellevio blåste Ebba Busch och alla andra. De ville inte ha effekttariffer och lyckades få dem borttagna (kravet) genom att införa en modell som ingen bar nöjd med.
Men hur många slutanvändare har Ellevio (av alla i Sverige). Dom kan knappast döda detta själva.

Sedan kan jag tycka att kritiken är lite irrationell. En del gny är det för att det inte är lika överallt. Men det skiljer ju inte mot inställningar för t ex ADSL som vi haft i +20 år. Där gör operatörerna olika och t ex ASUS från Taiwan har inställningar för alla möjliga och omöjliga operatörer i världen.
Det går ju att göra för den som vill minimera effektavgift också.

Sedan får man ju ha i minnet att alla i familjen inte vill optimera ned elräkningen. Finns gott om sådant i social media.

Det här handlar nog mer om att många inte riktigt klarar av att optimera ned elräkningen. Och då blir dom förbannade när dom märker att mer slipade personer klarar det. Och då vill dom få bort den möjgiheten, så att alla skall få det lite eländigt.
Det är på samma nivå som att folk blir förbannade när företag går med vinst och någon tjänar pengar. Då vill man få bort den möjligheten, så att alla skall få det lika illa. Den där destruktiva kraften är ganska stark hos människor. Det är nog bara nyliberaler som inte har den. Och vi är inte så många.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Men hur många slutanvändare har Ellevio (av alla i Sverige). Dom kan knappast döda detta själva.

Sedan kan jag tycka att kritiken är lite irrationell. En del gny är det för att det inte är lika överallt. Men det skiljer ju inte mot inställningar för t ex ADSL som vi haft i +20 år. Där gör operatörerna olika och t ex ASUS från Taiwan har inställningar för alla möjliga och omöjliga operatörer i världen.
Det går ju att göra för den som vill minimera effektavgift också.

Sedan får man ju ha i minnet att alla i familjen inte vill optimera ned elräkningen. Finns gott om sådant i social media.

Det här handlar nog mer om att många inte riktigt klarar av att optimera ned elräkningen. Och då blir dom förbannade när dom märker att mer slipade personer klarar det. Och då vill dom få bort den möjgiheten, så att alla skall få det lite eländigt.
Det är på samma nivå som att folk blir förbannade när företag går med vinst och någon tjänar pengar. Då vill man få bort den möjligheten, så att alla skall få det lika illa. Den där destruktiva kraften är ganska stark hos människor. Det är nog bara nyliberaler som inte har den. Och vi är inte så många.
Runt 450 000 hushåll i Sverige har Ellevio, så de har stor makt ändå.

Jo, det är många i Sverige som fortfarande tycker att alla skall ha det lika dåligt. Ett rejält mått av Jante...

pacman42 pacman42 skrev:
Runt 450 000 hushåll i Sverige har Ellevio, så de har stor makt ändå.
Vad skiljer Ellevios regler från andras?

Alla nätägare har väl gjort ungefär lika?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.