8 783 läst ·
154 svar
9k läst
154 svar
Hur gör ni med tv4?
Jag förstår det inte. TV4 finansieras med reklam och den kostar 100000-150000 för 30 sekunder. Men det är klart, kan man upprätthålla de priserna via nätet och låta kunderna betal distributionen så gör de ett klipp. Personligen tror jag intäkterna kommer att minska.H hapazard skrev:
Att tittarsiffrorna gått ner är sannolikt kopplat till programutbudet och med reklam sönderhackade program.
Några snabbt framgooglade, ej kvalitetssäkrade siffror ger vid handen att TV4 betalat ca. 3-400 Mkr för att nå ca. 200 000 hushåll som inte nås via andra kanaler. Dvs. en distributionskostnad på 1 500 - 2 000 kr/hushåll/år. Det är väl den ekvationen som inte lockar längre.Marike skrev:
Undrar om någon har möjlighet att läsa, hade varit kul att veta. https://www.dagensmedia.se/alla-nyheter/nyheter/sa-lite-kostar-marknatet-for-tv4/C cpalm skrev:
Riktigt drygt att de slutar sända i marksända nätet då vi faktiskt uppskattar några av programmen som sänds.
För vår del har vi en LG tv från 2018 som inte stödjer deras app, så blev en Google TV Streamer 4K. Kostar en hel del men måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Finns appar för de flesta streaming tjänster och den stödjer cec vilket gör att det räcker med en fjärrkontroll för att styra allt (vilket iofs är standard nu för tiden antar jag).
Har inte koll på förbruka data då vi kör fiber, men ska kolla ikväll när det är dags för tv-titande.
Ett annat plus med Google Streamer 4K är att den kan agera threads border router så att man kan ansluta sina matter lampor till den. Så nu är man fast i Ikea Kajplats träsket (främst styra ytterbelysning och annan mysbelysning).
För vår del har vi en LG tv från 2018 som inte stödjer deras app, så blev en Google TV Streamer 4K. Kostar en hel del men måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Finns appar för de flesta streaming tjänster och den stödjer cec vilket gör att det räcker med en fjärrkontroll för att styra allt (vilket iofs är standard nu för tiden antar jag).
Har inte koll på förbruka data då vi kör fiber, men ska kolla ikväll när det är dags för tv-titande.
Ett annat plus med Google Streamer 4K är att den kan agera threads border router så att man kan ansluta sina matter lampor till den. Så nu är man fast i Ikea Kajplats träsket (främst styra ytterbelysning och annan mysbelysning).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Det är absolut inte något dåligt alternativ. Att fråga om någon annan vet, kanske någon som redan gjort det är inte heller en dålig idé.L lbgu skrev:
Jo vi har förutom chromcast puck en nyare sådan med fjärrkontroll den har tv4 appen men den funkar si å så, den gamle pucken är bättre men då måste man använda mobilen också. Kanske väl så bra att casta från den gamle datorn, den används ändå inte, mer än som förvaring av gamla filer. Men lite bökigt blir det.J JSten skrev:Riktigt drygt att de slutar sända i marksända nätet då vi faktiskt uppskattar några av programmen som sänds.
Den enklaste lösningen för den som vill titta på play är väl ändå att skaffa en TV som har tex GoogleTV inbyggt. Då finns alla appar tillgängliga att göras direkt i TVn utan extra burkar. För egen del föredrar jag AppleTVn men det är ju en fråga om tycke och smak. Föräldrarna har minst problem när de använder det inbyggda i TVn, mer problem när de kör via en Chromecast.
I vårt fall, så kastar vi inte ut en färgstark 55" plastma som värmer så gott bara för att få appar så vi kan titta på tv4, finns inte på kartan. Finns appar och uppkoppling mot internet i vår gamla plastma men vet inte hur eller om det fungerar, den är ju 11 år. Alternativet är en o-led och de är för dyra för oss.MathiasS skrev:
Den enklaste lösningen för den som vill titta på play är väl ändå att skaffa en TV som har tex GoogleTV inbyggt. Då finns alla appar tillgängliga att göras direkt i TVn utan extra burkar. För egen del föredrar jag AppleTVn men det är ju en fråga om tycke och smak. Föräldrarna har minst problem när de använder det inbyggda i TVn, mer problem när de kör via en Chromecast.
Alternativ 2 är en mediabox av något slag. Det vi har kan fungera men tänkte att det borde finnas nåt smidigare. Konstigt att inte tv4 presenterar en vettig lösning.
Apel tv har jag hört om ska vara bra men är osäker på tekniken, vi har inget annat från detta märke.
Finns en del boxar om man googlar, men vilken ska man ha. Det primära kravet är att den ska vara enkel att hantera. Alltså så att otekniska 76-åringar kan använda den.
Det är tyvärr bara att inse att "livslängden" på dagens TV-apparater definieras av tillgången på programvaruuppdateringar och tjänster som vilken "molnpryl" som helst. Får man 10 år skall man nog vara jäkligt nöjd.Marike skrev:
Alternativet är olika "boxar" med allt vad det innebär.
En google tv streamer är så enkelt det kommer bli. Anslut till hdmi, välj rätt ingång och du är där. Du kommer kunna styra volym och starta tvn med googles fjärrkontroll.Marike skrev:
I vårt fall, så kastar vi inte ut en färgstark 55" plastma som värmer så gott bara för att få appar så vi kan titta på tv4, finns inte på kartan. Finns appar och uppkoppling mot internet i vår gamla plastma men vet inte hur eller om det fungerar, den är ju 11 år. Alternativet är en o-led och de är för dyra för oss.
Alternativ 2 är en mediabox av något slag. Det vi har kan fungera men tänkte att det borde finnas nåt smidigare. Konstigt att inte tv4 presenterar en vettig lösning.
Apel tv har jag hört om ska vara bra men är osäker på tekniken, vi har inget annat från detta märke.
Finns en del boxar om man googlar, men vilken ska man ha. Det primära kravet är att den ska vara enkel att hantera. Alltså så att otekniska 76-åringar kan använda den.
Det heter plasmaMarike skrev:
I vårt fall, så kastar vi inte ut en färgstark 55" plastma som värmer så gott bara för att få appar så vi kan titta på tv4, finns inte på kartan. Finns appar och uppkoppling mot internet i vår gamla plastma men vet inte hur eller om det fungerar, den är ju 11 år. Alternativet är en o-led och de är för dyra för oss.
....men det är ju ändå en rätt ok situation att skärmen kan användas så länge man tycker bilden är tillräckligt bra, genom att just använda en extern box och HDMI. Det är ju ingen stor uppoffring direkt, många väljer ju att göra det oavsett om TVn skulle fungera enskilt eller inte.C cpalm skrev:
Ser jag till de apparater jag har så kommer de ju överleva tills vi har 8K sändningar på bred front i streamingtjänsterna och det lär ju ta ett tag. Ej heller verkar ju skärmarna gå sönder i förtid, i någon större utsträckning.
Det finns inte längre någon anledning att krama en plasma som är 11 år gammal. Det finns billiga apparater som är *mycket* bättre idag. Jag har själv varit en plasmakramare men man får släppa det nu. Du behöver inte köpa en dyrare oled för att det ska bli mycket bättre.Marike skrev:
Om du ändå vill gå ända till en OLED så kan du köpa en svinbra 55a för 14000 just nu. Jag tycker kanske inte det är så prisvärt för en så liten TV, men ändå....Köper du en icke OLED i 65" så finns det flera modeller som fullkomlingen mosar en gammal plasma för mellan 10-15kkr.
Angående boxar. Här kör vi AppleTV och trivs med det. Mina föräldrar gillar inte den gamla fjärrkontrollen, men den nya som säljs nu med fler knappar, får godkänt. Nu ser vi dock till att det blir GoogleTV överallt hos dem, så det ser likadant ut på alla apparater. Det blir viktigare än om det är Apple eller Android/Google. Därefter behöver man hitta en leverantör som har en play-app som fungerar. Tex Tele2s play app hade så många problem att de aldrig förstod om de gjorde fel eller om appen hade buggar. Nu kör de Alltentes app samt SVT och TV4 play och allt är frid och fröjd.
Det som blir trassligt är ju användargränssnittet, med dubbla fjärrkontroller, olika användargränssnitt, välja signalkälla, osv. Måttligt trassligt för vissa, nästan oöverstigligt trassligt för otekniska personer har jag noterat.MathiasS skrev: