Tittar inte på tv4. Varför slösa tid på att se på reklam?

Marike Marike skrev:
Snart måste man kanske betala när man upptar kassörskans tid i butiken också.
Det gör du redan. De som självskannar betalar ändå, men direkt till butiksägarens ficka.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Se mitt tidigare inlägg, stäng av ljudet, kanske ett toabesök, kolla Byggahus, en skvätt kvällskaffe, kolla med andra hälften vad som ska göras imorgon, titta på snön som faller, osv, finns hur mycket som helst att göra bara man "tänker till" vid reklaminslag.👍
Så jag har noll koll på vilken reklam som sänds.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Se mitt tidigare inlägg, stäng av ljudet, kanske ett toabesök, kolla Byggahus, en skvätt kvällskaffe, kolla med andra hälften vad som ska göras imorgon, titta på snön som faller, osv, finns hur mycket som helst att göra bara man "tänker till".👍
Du glömde att ta in veden i förtid innan den ska eldas😉

• Gilla
  • Älska
Agge571 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du glömde att ta in veden i förtid innan den ska eldas😉
Nja, det kan bli för "snärjigt" men en koll om kamin behöver några extra vedträn blir bra.😇

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Nja, det kan bli för "snärjigt" men en koll om kamin behöver några extra vedträn blir bra.😇
Framförallt så väcker det känslor hos andra att göra något för miljön😉

• Älska
  • Gilla
Agge571 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ja. Som fyllda 70 och med liten stroke nyss, måste man börja kolla på ledig tid för pyssel, vedhantering, friluftsliv, segla på Vänern, fiske, jakt, bärplockning, måla halva huset, plocka bär, skotta snö, klippa gräs
e t c, e t c.

- Helt klart är återstående tid begränsad för aktivt TV-tittande om man kallt räknar med max 10 år till.

Byta allt ovan mot aktivt TV-tittande, 5 timmar eller mer om dagen, är inte aktuellt.
Köpte dock en ny 55" förra veckan på REA, då den gamla började krångla.
Herregud, nu måste jag lägga timmar på att lära mig den.

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja. Som fyllda 70 och med liten stroke nyss, måste man börja kolla på ledig tid för pyssel, vedhantering, friluftsliv, segla på Vänern, fiske, jakt, bärplockning, måla halva huset, plocka bär, skotta snö, klippa gräs
e t c, e t c.
Jamen allt detta gör man oftast dagtid och mycket mera utifrån att även jag har dagen fri för det. Men går man upp hyfsat tidigt, hunden är ju morgonglad, så är det skönt att framåt sjutiden på kvällen ta det lite lugnt och varva ned innan det blir kudden framåt tio-snåret.
Men det finns inget rätt eller fel utan bara det passar för var och en utifrån livssituation.

Redigerat:
Marike Marike skrev:
Hittade [länk]
Ju mer jag tänker på det ju mer fel tycker jag det är, tv4 betalade fram till nu för att distribuera tv, och nu har man vänt på det så att tittarna får betala, förvisso frivilligt, men ändå.
Snart måste man kanske betala när man upptar kassörskans tid i butiken också.
Fattar inte att folk har råd till hutlösa priser på media, särskilt inte om man måste plågas av dålig reklam som hackar sönder de fåtal program värda att se.
Allente har förvisso 19 kanaler, fem av dem betalar vi skatt för. Återstoden är alldeles för dyrt, i alla fall för en pensionär med medelmåttig pension. TV4 går i graven vad mig anbelangar.
Dock förståligt agerande från tv4. De konkurrerar i marknätet med skattefinansierade svt om en allt mindre tittarandel, och betalade dyrt för det. Att de nu slutar sända i marknätet minskar inte marknätets kostnad, utan den faller nu helt på svt.

Marike Marike skrev:
Men gumman min sitter klistrad när det är såpor, eller sån där realerty tv, tror jag det heter. Hennes intresse måste respekteras. Själv tittar jag hellre på kunskapskanalen.
Varför kan hon inte titta på dessa på TV4Play? Borde väl endast vara en fördel så hon slipper passa tider för skräpet de sänder.

Fairlane
L lbgu skrev:
Varför kan hon inte titta på dessa på TV4Play? Borde väl endast vara en fördel så hon slipper passa tider för skräpet de sänder.
Frågan var ju hur mycket datatrafik det tog eftersom TS hade begränsat till 200 GB

• Älska
Agge571
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan var ju hur mycket datatrafik det tog eftersom TS hade begränsat till 200 GB
Det enklaste för TS är väl då att titta en viss tid på TV4Play och se hur mycket som gått åt. Svårare än så kan det ju inte vara. Sen kan man säkert ställa in kvaliten också ifall man vill sänka ytterligare.

Marike Marike skrev:
Nu slutar som bekant tv4 med marksänd tv. Hur gör ni för att fortsatt titta? Tänker hårdvara om man har en gammal tv.
Hur många Gb av bredbandet tar en timmes tittande? Vi har ju begränsad nedladdning på 200 Gb. Skulle vi behöva utöka för antal X kr så finns det andra alternativ för de pengarna, tänker parabol.
I den mån jag tittar på TV4 så tittar jag via bredbandet. Har inte haft marksänd tv på många år. Har inga exakta siffror men jag tror tv-tittandet tar ca 2 GB per timme, beroende på kvalitet.

Har du bara en HDMI-port i din gamla tv så kan du antingen se tv via en digitalbox från t.ex Telia, eller streama via en Chromecast och din mobiltelefon.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Det enklaste för TS är väl då att titta en viss tid på TV4Play och se hur mycket som gått åt. Svårare än så kan det ju inte vara. Sen kan man säkert ställa in kvaliten också ifall man vill sänka ytterligare.
Eller fråga?

Fairlane Fairlane skrev:
Eller fråga?
Och då är väl mitt svar att titta på tv4play ett tag och se hur mycket det drar det bästa svaret. Finns knappast något bättre sätt eller har du något bättre svar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.