C cpalm skrev:
Det som blir trassligt är ju användargränssnittet, med dubbla fjärrkontroller, olika användargränssnitt, välja signalkälla, osv. Måttligt trassligt för vissa, nästan oöverstigligt trassligt för otekniska personer har jag noterat.
….men inget av det där behöver ju vara verkligheten. Man kan styra box och tv med samma fjärrkontroll, den man gillar bäst. Använder man box så är det ju det gränssnittet man ser, inget annat. Välja källa behöver man inte heller göra, det fattar tvn själv när boxen vaknar. …..så man ska ju inte göra det mer komplicerat än det verkligen är.

C
MathiasS MathiasS skrev:
Välja källa behöver man inte heller göra, det fattar tvn själv när boxen vaknar.
Det var ju så förr, men inte längre. Inte på Samsung iallafall.
Det går förvisso nog att ställa in den så att en HDMI-ingång är "default" vid start av TV:n, men annars tänker sig Samsung tvärtom att signalkällan skall "väckas" av TV:n när man väljer den. Vilket är en hyfsat komplicerad procedur. Inte bara att trycka på en AV-knapp som förr i tiden.

C cpalm skrev:
Det går förvisso nog att ställa in den så att en HDMI-ingång är "default" vid start av TV:n, men annars tänker sig Samsung tvärtom att signalkällan skall "väckas" av TV:n när man väljer den. Vilket är en hyfsat komplicerad procedur. Inte bara att trycka på en AV-knapp som förr i tiden.
Cec funkar visst på Samsung.
Gillar för övrigt Samsung, deras Tizen är mycket rappare än motsvarande Android. Android upplever jag segar ner sig betydligt mer över tid
Autostart av Smarthub går att stänga av på Samsung, och de flesta övriga märken. Kan vara lite lurigt att hitta bara
Mycket kringutrustning går vanligtvis att styra med TV:ns fjärrkontroll, eller tvärtom.

Redigerat:
Suvi5700
Vad enkelt livet var när vi bara kunde knäppa på tv:n. Utan alla dessa boxar och appar.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Om man har fiber är det väl bara att ha TV via det? Vi har vanlig antennkabel från fiber boxen till TVn, funkar precis som gammal "antenntv". Funkar dessutom på vilken "dumtv" som helst, utan en massa krångel.

C cpalm skrev:
….vet du, jag tror du behöver läsa manualen. Svärföräldrarna har en nyare Samsung och den fungerar som alla andra apparater jag provat. Har två LG, en Sony och en Philips och i detta avseende fungerar alla exakt likadant. CEC är antagligen den första inställningen att fixa, auto ingångsväljare är garanterat bara en inställningsfråga. Återställ till default så ska du se att det börjar fungera igen….

• Gilla
  • Älska
Agge571 och 1 till
  • Laddar…
S Scimitar skrev:
Om man har fiber är det väl bara att ha TV via det? Vi har vanlig antennkabel från fiber boxen till TVn, funkar precis som gammal "antenntv". Funkar dessutom på vilken "dumtv" som helst, utan en massa krångel.
Det går ju bra om man accepterar de begränsningarna som följer med….. Även när man har fiber är det ju vanligt att man inte använder någon box utan bara streamingtjänstens app på ett eller annat sätt. Att titta via antennkabel begränsar upplösningen till HD i bästa fall.

S Scimitar skrev:
Det är inte många isp som har det. Sappa hade det förr vet jag. Vilken leverantör har du?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är inte många isp som har det. Sappa hade det förr vet jag. Vilken leverantör har du?
Vi har en lokal leverantör, bor i Hälsingland. Ok, jag trodde att alla fiberboxar hade antennuttag, men så är det alltså inte. I vilket fall är det en enkel lösning som duger åt oss.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tittar inte på tv4. Varför slösa tid på att se på reklam?
Är det reklam-TV kan man ju börja titta en kvart efter starten och spola förbi när de kommer.

Eller titta till första reklam och sen fixa kaffe, plocka ur diskmaskinen mm tills man ligger tillräckligt efter för att kunna spola förbi alla kommande.

Box med den möjligheten kom väl runt millennieskiftet. Man började med dessa Dreamboxs.

Kanske även finns hopp för kanalen när Ernst skulle sluta. Så slipper man se fanskapet i "VALFRITT ORD med Ernst"

S Scimitar skrev:
Vi har en lokal leverantör, bor i Hälsingland. Ok, jag trodde att alla fiberboxar hade antennuttag, men så är det alltså inte. I vilket fall är det en enkel lösning som duger åt oss.
Är nog en ovanlighet idag istället. Och det är inga "fiberboxar" om vi ska vara lite petiga, från början kallades de STB (SetTopBox) idag är väl det vanliga bara TV-box, där de ansluts med ethernetkabel (kan väl även finnas med wifi).

• Älska
Agge571
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
….vet du, jag tror du behöver läsa manualen.
Alltså, CEC funkar som det skall, förutom att Samsungs nya minimalistiska fjärrkontroll inte direkt är särskilt universell.
Autoswitching får jag inte till iallafall, med eller utan hjälp av manualen.

C cpalm skrev:
Alltså, CEC funkar som det skall, förutom att Samsungs nya minimalistiska fjärrkontroll inte direkt är särskilt universell.
Autoswitching får jag inte till iallafall, med eller utan hjälp av manualen.
Man brukar få slå på CEC på alla enheter (och då kan du ju skippa Samsungs kontroll on du inte gillar den) och det brukar även finnas inställningar för att låta andra enheter slå av och på enheten. Har du flera bildkällor antar jag att den startar med den senaste, alt den du slår på. Har aldrig haft problem med det på någon TV. Jag tror det går att få till det om du meckar lite med det. Har du bara en mediaspelare ansluten till TVn eller annat också?

• Älska
Agge571
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Har aldrig haft problem med det på någon TV.
Inte jag heller, men nu är det 2026 och det verkar inte längre funka som förr, dvs. att det är så trivialt att den växlar när det kommer signal på ingången. 🙁

Just nu har jag bara en DVD-spelare inkopplad och CEC funkar till synes bara åt ena hållet. Dvs. TV:n kan styra DVD-spelaren men inte tvärtom. Varför vet jag inte, finns inga uppenbart relaterade inställningar i DVD-spelaren. Möjligt att den hade kunna kommendera TV:n att växla över CEC om det hade funkat åt båda hållen. DVD-spelarens fjärrkontroll har förvisso en del TV-knappar, men är omvänt inte direkt optimal för att styra TV:n.

Oavsett - jag betvivlar inte att vissa kombinationer av enheter fungerar mer sömlöst ihop, men det är hur som helst inte självklart att en extern box ger samma smidiga användaupplevelse som en "intern" signalkälla.

Har fullt upp med att hitta på roliga saker så har inte tid över till att passivt titta på underhållning som ska träffa en så bred grå massa som möjligt vilket inte passar mig.
Men redan innan dess så undvek jag TV4 som pesten, tittade förresten sällan på klassisk media eller radio heller för den delen, när man varit ifrån det hela i många många år så gör det nästan ont i hela kroppen att bli exponerad för det när man inte kan undvika det, så som i väntrum eller på andra mer allmänna platser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.