P
Intressant att många här svarar att dom "inte ser på TV4" när frågan var hur många Gb en timmes tittande tar. Ganska ointressant information! Svara med hur mycket andra kanaler drar istället.

Nu har jag min TV via min fiberleverantör utan begränsningar så jag har idag inte koll på hur mycket en timme 'drar'. Men jag kommer ihåg (visserligen att tidigare när jag använde mobilt bredband med begränsning) att steama lite filmer var aldrig något problem med 40-60Gb ber månad.

Så tll TS. Hur mycket Gb förbrukar du per månad och vad använder du det till idag?
Sen kan du kanske testa att streama någon play kanal en timme på datorn och se vad det drog.
En Google TV Streamer är att förslag till hårdvara om nu TVn har HDMI. Du skriver gammal TV men det kan ju betyda mycket.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Håller med, hjälper inte mycket att berätta vad och varför man inte tittar!
Men 1-1,5 GB/timmen får man räkna med on man använder mobilt bredband.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är nog en ovanlighet idag istället. Och det är inga "fiberboxar" om vi ska vara lite petiga, från början kallades de STB (SetTopBox) idag är väl det vanliga bara TV-box, där de ansluts med ethernetkabel (kan väl även finnas med wifi).
Han menar nog CATV där du har antennutgång på CPE/ONT.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Han menar nog CATV där du har antennutgång på CPE/ONT.
Oki, tänkte inte så långt att det kunde vara kabelTV som lever kvar.

Hmmm. Jag försöker dra mig till minnes när jag hade tabloid-TV hemma senast... När jag flyttade till villa 2018 så brydde jag mig inte om att koppla in antennen i TVn efter snabbt konstaterat att det var så mycket brus att det gav huvudvärk. I hyreslägenheten innan dess (och den innan) så var ju TVn inkopplad på antennen, men jag minns bara att det var kasst utbud och att kanaler försvann allt eftersom kabeltv-utbudet minskade...
Så jag har haft dvd, bluray, Youtube, fulstreaming, Svtplay och Netflix istället. Nu är det PlayStation, Netflix, Youtube och Svtplay som jag konsumerar på storskärm. Men vi har bredband så jag vet inte vilken förbrukning det är så tyvärr har jag inget svar på den delen.

Fairlane Fairlane skrev:
Enligt tv4 själva så rekommenderar de att man har en internetuppkoppling som kan leverera mellan 10 och 25 Mbit/s. Om man räknar på 10 så blir det alltså 10*3600/8=4,5 Gb. Förmodligen blir det mindre, men det ger kanske ett hum.
Ja, generellt sänder många mycket i 720p (HD ready) och nyheter samt vissa andra sändningar i 1080 (Full HD). När jag gjort mätningar via routern har strömmarna dragit 4-8 Mbps, dvs ~1,8-3,6 GB/h.
För att titta streamat bör anslutningen ha marginal för att inte slå taket.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Är det reklam-TV kan man ju börja titta en kvart efter starten och spola förbi när de kommer.

Eller titta till första reklam och sen fixa kaffe, plocka ur diskmaskinen mm tills man ligger tillräckligt efter för att kunna spola förbi alla kommande."
Vem orkar se en film som börjar klockan sju och slutar efter midnatt pga alla avbrott?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vem orkar se en film som börjar klockan sju och slutar efter midnatt pga alla avbrott?
Knappast ingen. Jag skulle aldrig göra det. När har det hänt?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Marike
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns inte längre någon anledning att krama en plasma som är 11 år gammal. Det finns billiga apparater som är *mycket* bättre idag. Jag har själv varit en plasmakramare men man får släppa det nu. Du behöver inte köpa en dyrare oled för att det ska bli mycket bättre.

Om du ändå vill gå ända till en OLED så kan du köpa en svinbra 55a för 14000 just nu. Jag tycker kanske inte det är så prisvärt för en så liten TV, men ändå....Köper du en icke OLED i 65" så finns det flera modeller som fullkomlingen mosar en gammal plasma för mellan 10-15kkr.

Angående boxar. Här kör vi AppleTV och trivs med det. Mina föräldrar gillar inte den gamla fjärrkontrollen, men den nya som säljs nu med fler knappar, får godkänt. Nu ser vi dock till att det blir GoogleTV överallt hos dem, så det ser likadant ut på alla apparater. Det blir viktigare än om det är Apple eller Android/Google. Därefter behöver man hitta en leverantör som har en play-app som fungerar. Tex Tele2s play app hade så många problem att de aldrig förstod om de gjorde fel eller om appen hade buggar. Nu kör de Alltentes app samt SVT och TV4 play och allt är frid och fröjd.
P PappasHammare skrev:
Intressant att många här svarar att dom "inte ser på TV4" när frågan var hur många Gb en timmes tittande tar. Ganska ointressant information! Svara med hur mycket andra kanaler drar istället.

Nu har jag min TV via min fiberleverantör utan begränsningar så jag har idag inte koll på hur mycket en timme 'drar'. Men jag kommer ihåg (visserligen att tidigare när jag använde mobilt bredband med begränsning) att steama lite filmer var aldrig något problem med 40-60Gb ber månad.

Så tll TS. Hur mycket Gb förbrukar du per månad och vad använder du det till idag?
Sen kan du kanske testa att streama någon play kanal en timme på datorn och se vad det drog.
En Google TV Streamer är att förslag till hårdvara om nu TVn har HDMI. Du skriver gammal TV men det kan ju betyda mycket.
Hur mycket Gb jag förbrukar har jag ingen koll på, kan variera mycket beroende på hur ofta, hur länge barnbarnen hälsar på med sina plattor, föräldrarna gillar också att vara uppkopplade. Gör mig inget, roligt de hälsar på.
Jag skrev att jag hade chrome cast, vilka kopplas in i hdmi.

MathiasS MathiasS skrev:
Den enklaste lösningen för den som vill titta på play är väl ändå att skaffa en TV som har tex GoogleTV inbyggt. Då finns alla appar tillgängliga att göras direkt i TVn utan extra burkar. För egen del föredrar jag AppleTVn men det är ju en fråga om tycke och smak. Föräldrarna har minst problem när de använder det inbyggda i TVn, mer problem när de kör via en Chromecast.
Jag har Chromecast och det fungerar ypperligt. Så smidigt att ta med den till stugan och även utomlands.

kisumisu
Mycket tråkigt när tv4 o co bara hävdar saker att ingen längre ser tv via marknätet att alla streamar.

Allt gör man bara gör att tjäna in pengar på abbonemang 🤮

Sen alla tidningsartiklar "alla är inte digitala" "bli digital" bla bla bla....tv har varit helt DIGITALT (bortsett från några kabelnät) i Sverige sedan 2007.
Samma rappakalja höll man på i Finland om snyfthistorier när DVB-T blev DVB-T2.

Finland har dock löst tv problemet mycket vettigare. Som sagt DVB-T2 och samtliga kanaler sänder FTA (okodat UTAN abbonemangsavgifter)…!
TV-meny med kanalval, programtitlar och sändningstider, inklusive SVT, TV4 och Yle-kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TV-kanallista för finska och internationella kanaler, med program "Rush Hour 3" markerat på Kanal 16, sändningstid 23:00–00:55.
Skapa konto

Estland har gjort ännu mer vettigare TV-skärm med kanalguide visar favoriter som Discovery Channel, Kunskapskanalen, NRK1 HD och fler, med tidsangivelse 23:55.
Skapa konto
TV-kanalvalsmeny med olika kanaler och programtitlar som "Ekte skrekk" och "Yellowstone" visas, inklusive frekvensindikatorer.
Skapa konto
En närbild på två personer som tittar ned framför en röd bakgrund med logotypen för ETV i det övre högra hörnet.
Skapa konto

Och är det något som inte får visas utanför Estland blir det såhär
Skärm med meddelande på estniska som säger att innehållet endast kan ses i Estland.
Skapa konto

Detta är IPTV stömmad tv!
Men ingen inloggning och alla kan se programmen och i stortsett alla enheter Jag har en ca 15år gammal box som även den klarar av visa kanalerna!

Viaplay o co slutade precis fungera i min 5år gamla androidbox. Tv4 Play inte tala om.....

Ps. Missade ett par finska kanaler fanns inte med på favoritlistan
Såg att Viaplay tv
Och några andra nischkanaler börjat också sända.

TV-menyn visar olika HD-kanaler med programtitlar, tidsinställningar och en kategoriflik ("Satellites"/"All").
Skapa konto
TV-kanallista på en digitalbox, visar olika kanalnamn och programtitlar, inklusive SVT1 HD, SVT2 HD, och Viaplay TV.
Skapa konto
TV-menyn visar finska Yle-kanaler med program som alpin skidåkning och NHL. Alternativen All, Satellites, Provider och Favourites visas högst upp.
Skapa konto

Medans i Sverige
Text på en skärm med meddelande om att TV4:s utsändning har upphört, med information om att besöka tv4media.se/marknätet för mer information.
Skapa konto

Ps2. All min tv är laglig.
Har även jag ett abbonemang för svenska kanaler de går via sattelit.

Finland går via marknätet och är helt gratis!

Estnisk tv via internet och är också helt gratis!

Sen har jag en hel drös fria sattelitkanaler från Ukraina, Tyskland etc tom nån Rysk kanal 😊

Har faktist funderat att säga upp de svenska kanalerna helt när det är sånt där tjafsande om abbonemang (som man konstant höjer dessutom priset på)!

Riktigt uselt av Sverige och övriga skandinaviska länder (Norge, Danmark) att ta betalt för precis allt och tom lura människor att streaming och appar är den enda vägen att se på tv!

En granne blev ju bla lurad av Boxer att enda vägen att se på tv är att de skulle ta ett dyrt fiberabbonemang 😡 när faktist sattelittv ännu existerar om man nu prompt vill betala och kräver ingen internetanslutning!

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Marike
Har ni samma problem som jag? Jag har mobilt bredband, 4g, i snitt ca 140 Mbit/s ner. Ny Google TV Streamer 4k. TV4 och dess andra kanaler laggar hela tiden på lägsta upplösningen. SVT, Youtube, Prime mm fungerar perfekt. Har kontaktat TV4, som att köra huvudet i en vägg.

• Älska
Agge571
  • Laddar…
Är detta via TV4 play?

Marike Marike skrev:
Nu slutar som bekant tv4 med marksänd tv. Hur gör ni för att fortsatt titta?
Ingen i familjen har märkt det.

Vi tänker inte göra något alls. Med tanke på allt som finns att titta på klarar vi oss utan antenn-TV. Vi märkte faktiskt inte att antennen blåst ner förrän en vår före år2000. Den töade fram i en rabatt.

Varför inte bara ta chansen att sluta titta på TV?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.