D
andersvax andersvax skrev:
Mariette, det finns väldigt mycket info, guider och text om såpa på [länk]

Till din grundfråga - ja, det fungerar bra att såpa ovan på sioox, men det behövs ingen spruta för att behandla med såpa, just den delen är det enkla, det är bara att sprida ut blandningen med skurtrasa.

Det är rengöringen som är det jobbiga med skurborste, har man stor altan som på din bild fungerar eldrivna borstar som exempelvis Kärchers PCL 4 eller PCL 6 jättebra. Använd aldrig högtryck.

Att såpa en trall är enkelt och görs i fem steg, oavsett såpmärke:

1. Blöt trallen
    Börja med att blöta hela trallen ordentligt så att träet är genomfuktat.
  2. Skura med trallsåpa
    Blanda trallsåpa cirka 1:100 (t.ex. 1 dl per 10 liter varmt vatten). Skura trallen noggrant med borste längs träets fibrer.
  3. Skölj rent
    Skölj bort smuts och överflödig såpa med vatten.
  4. Låt trallen torka
    Låt trallen torka en stund. Har du skurat ordentligt - och kanske gått loss som en curling-sopare - går det alldeles utmärkt att vila till nästa dag innan du fortsätter.
  5. Efterbehandla och skydda
    Blanda trallsåpa cirka 1:10 (t.ex. 1 liter per 10 liter kallt vatten). Applicera och låt det verka in utan att skölja bort. Det återfettar träet och skyddar ytan.
Jättebra beskrivning.

Jag är lite snål, så jag använder billigaste gulsåpan till rengöringen (punkt 2) men linoljesåpa till efterbehandlingen (punkt 5) och jag har då lite högre konc än du, kanske 3:10.

• Gilla
andersvax
  • Laddar…
Nu gäller frågan hur man gör på Sioox men här kommer lite erfarenheter från 20 års såpning.

I mitten på 90-talet byggde jag ett antal altaner men trall som jag sedan oljade. Resultatet blev svarta och smutsiga brädor. Nya altaner på nya hus och jag ville verkligen inte göra om misstagen så jag lämnade altanerna obehandlade. Resultatet blev algpåväxt under buskar och torrsprickor i solen.
Tror att Sioox hade börjat sälja sina produkter, såg bra ut på pappret men de var enormt dyra.

Uppgivet tänkte jag att man kanske skulle prova något som fungerat i många inomhus, golvsåpa, vitpigmenterad.Tvättade hela altanen med kaustiksoda som tog bort alger och fläckar. Sköljde med mycket vatten och lät den torka.
Jag använde Herdins Golvsåpa med blandning enligt förpackningen, applicerade med skurborste som jag senare bytte till en golvmopp. Två strykningar.

20 år senare är samma altan fortfarande i mycket bra skick. Behandlingen (minus kaustiksoda) upprepas varje senvår och tar kanske 30 minuter. 3L såpa räcker säkert i 3 år (35m2) och kostar 300 kr. Altanen blir vackert ljus, len och skön att gå barfota på.

Trots en del misstro använder nu släkt och vänner samma metod. Min teori är att oljan i golvsåpan skyddar träet mot fukt, vitpiggmenteringen skyddar mot solen... men det är bara en gissning.

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.