19 486 läst ·
108 svar
19k läst
108 svar
Hur gör jag med detta eluttag?
G grovspacklarn skrev:
Det blir antagligen cirka 6000Kr. Jättemycket bättre än att köpa ett uttag för 50Kr och byta enligt de utförliga instruktioner som finns både i denna tråd ocv på andra ställen.useless skrev:
Tyvärr tycker jag mig även se ett allt större inflöde av människor som beter sig som om det här är en Facebook-grupp eller en tråd på X, och inte ett riktigt nätforum.Mikael_L skrev:
Det vill säga: De plattformarna är inte konstruerade för strukturerad linjär läsning av lite längre inlägg. Istället väljer och presenterar algoritmen ut inlägg i för läsaren slumpmässig ordning, filtrerar bort inlägg, osv. Korta inlägg som ger starka reaktioner och får stor spridning premieras framför lite längre och mer genomtänka inlägg. Syftet är inte att skapa en användbar och strukturerad dialog utan att driva skapandet av nya inlägg. Nya inlägg skapar trafik, trafik skapar exponering och exponering ger underlag för reklamintäkter. Flödet är viktigare än innehållet.
Det är helt enkelt inte en plattform där man tar sig tid att läser hela tråden i den ordning inläggen är skrivna, och inte heller tar sig tid att skriva genomtänkta och konstruktiva svar. Istället blir den typen av korta, upprepade och meningslösa utan kontext. När då människor som är vana vid det flödet hamnar här blir det lite av en kulturchock. Jag hoppas verkligen att det bara är en tillfällig trend och inte något som får fästa här i forumet.
Redigerat:
Ja, jag har fattat, du är inte dryg, du har bara asperger.useless skrev:
*OBS, menat humoristiskt, kanske lite ironiskt, men hjärtat på rätt ställe i vilket fall* ❤️
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jag håller med, även om jag tycker att man kan lägga lite mer på uttaget. För 50 kronor får man väl ett Jula Anslut, medan man får ett Elko för 80 kr på Hornbach (Jula tar 150 för samma). Jag tänker en elektriker tar 200 kr för uttaget, 1 timme à 750 kr för montering (som kanske får att dra 30% ROT på), en timme restid och så servicebil 700 kr, ungefär 2500 kr, som minimum, men visst kan det nog bli 6000 kronor med fel elektriker.E Eld skrev:
Man får ju byta själv, men man ska ha kunskap och det är väl det många som säger "ta dit en elektriker" menar att man saknar. Det gör förmodligen TS, men med hjälp av de instruktioner som finns och frågor till forumet så är jag övertygad om att TS kan skaffa den kunskap som krävs och spara en bra slant.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Dessvärre är det ju liknande här.O Oldfart skrev:Tyvärr tycker jag mig även se ett allt större inflöde av människor som beter sig som om det här är en Facebook-grupp eller en tråd på X, och inte ett riktigt nätforum.
Det vill säga: De plattformarna är inte konstruerade för strukturerad linjär läsning av lite längre inlägg. Istället väljer och presenterar algoritmen ut inlägg i för läsaren slumpmässig ordning, filtrerar bort inlägg, osv. Korta inlägg som ger starka reaktioner och får stor spridning premieras framför lite längre och mer genomtänka inlägg. Syftet är inte att skapa en användbar och strukturerad dialog utan att driva skapandet av nya inlägg. Nya inlägg skapar trafik, trafik skapar exponering och exponering ger underlag för reklamintäkter. Flödet är viktigare än innehållet.
Det är helt enkelt inte en plattform där man tar sig tid att läser hela tråden i den ordning inläggen är skrivna, och inte heller tar sig tid att skriva genomtänkta och konstruktiva svar. Istället blir den typen av korta, upprepade och meningslösa utan kontext. När då människor som är vana vid det flödet hamnar här blir det lite av en kulturchock. Jag hoppas verkligen att det bara är en tillfällig trend och inte något som får fästa här i forumet.
Tråden kommer i ett nyhetsbrev för att den engagerar, det drar in dessa upprörda skribenter med skrivklåda som inte bryr sig om att läsa tråden.
Detta skapar sidvisningar och mer annonsintäkter.
Det är ju väldigt onyanserat att direkt hänvisa till en elektriker för flera tusen kronor om någon ställer till synes enkla frågor.Fairlane skrev:
Man får ju byta själv, men man ska ha kunskap och det är väl det många som säger "ta dit en elektriker" menar att man saknar. Det gör förmodligen TS, men med hjälp av de instruktioner som finns och frågor till forumet så är jag övertygad om att TS kan skaffa den kunskap som krävs och spara en bra slant.
Eftersom en "lekman" får byta ett vägguttag borde rekommendationen vara att ta hjälp av någon som kan. Jag gissar att 99% av befolkningen har någon i den närmaste bekantskapskretsen som kan hjälpa till att byta ett vägguttag utan högre krav på ersättning än en fika.
Det är förmodligen en 100 gånger bättre lösning än att reparationen dröjer flera veckor i väntan på elektrikern.
Redigerat:
Nu skriver TS i inlägg 33 att elektrikern kommer i morgon (2/1) och kopplar bort uttaget, elektrikern återkommer senare i år och gör mycke eljobb, däribland dra i jordtråd.Fairlane skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Tänk om elskrämselverkets "koppla säkert" hade innehållit något mer användbart än en upprapning om regelverket...useless skrev:
Det är ju väldigt onyanserat att direkt hänvisa till en elektriker för flera tusen kronor om någon ställer till synes enkla frågor.
Eftersom en "lekman" får byta ett vägguttag borde rekommendationen vara att ta hjälp av någon som kan. Jag gissar att 99% av befolkningen har någon i den närmaste bekantskapskretsen som kan hjälpa till att byta ett vägguttag utan högre krav på ersättning än en fika.
Det är förmodligen en 100 gånger bättre lösning än att reparationen dröjer flera veckor i väntan på elektrikern.
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/vägguttag/vardagsrum/byta-vägguttag
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jag är medveten om det, men det kommer kosta onödigt mycket kan jag tycka.Demmpa skrev:
Det är ett alternativ för den som absolut inte vill eller har möjlighet att lära sig, men jag tycker det kan vara bra att förklara att det inte är hopplöst svårt, istället för att skrämma folk som vissa gör,
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Elsäkerhetsverket har en del publikationer där de beskriver hur man gör det man får göra själv, däribland byta vägguttag,
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/byta-vagguttag/
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/byta-vagguttag/
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Ett uttömmande och välskrivet svar. Du behöver inte vara rädd för att byta uttaget och att följa punkterna som Eld har skrivit.E Eld skrev:Kortsiktig lösning tills elektrikern kommer: Åk till närmsta byggmarknad i morgon och köp ett ojordat uttag.
Med strömmen avstängd, (prova med en lampa som lyser när den kopplas in i ett annat uttag men inte när den kopplas in i detta):
1. Skruva loss de två kablarna
2. Skruva loss de två skruvarna som sitter klockan 3 och klockan 9.
3. Vrid loss den del av uttaget som de två skruvarna höll fast.
4. Ta loss kåpan från det nya uttaget.
5. Koppla in de två kablarna i det nya uttaget. (Exakt hur det går till beror på vilket uttag du köpt.)
6 Sätt fast det nya uttaget i samma skruvar som höll fast det gamla.
7. Sätt dit kåpan som hör till det nya uttaget.
8. Nu kan du slå på strömmen och kontrollera att uttaget fungerar.
Det är enkelt och ofarligt om du skruvat ut proppen.
Du har nu ett äldre uttag som är barnsäkert. Den typen av uttag har sina brister bl.a. att kablarna ansluts på framsidan, så det blir farligt att ta bort locket när man tapetserar. Nu är anslutningarna skyddade på baksidan.