Dan1891 Dan1891 skrev:
Precis, är det inte petskyddet som har säckat sönder?
Jo det är petskyddet av 60-tals modell som trillat i bitar. Fjädrarna satt i petskyddet i locket och har inget med de egentliga elgrejorna att göra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Sätt upp avspärrningar 2x2 meter runt om uttaget och ring nätbolaget och be dom bryta strömmen

• Haha
  • Gilla
Timotimo14 och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Kortsiktig lösning tills elektrikern kommer: Åk till närmsta byggmarknad i morgon och köp ett ojordat uttag.

Med strömmen avstängd, (prova med en lampa som lyser när den kopplas in i ett annat uttag men inte när den kopplas in i detta):
1. Skruva loss de två kablarna
2. Skruva loss de två skruvarna som sitter klockan 3 och klockan 9.
3. Vrid loss den del av uttaget som de två skruvarna höll fast.
4. Ta loss kåpan från det nya uttaget.
5. Koppla in de två kablarna i det nya uttaget. (Exakt hur det går till beror på vilket uttag du köpt.)
6 Sätt fast det nya uttaget i samma skruvar som höll fast det gamla.
7. Sätt dit kåpan som hör till det nya uttaget.
8. Nu kan du slå på strömmen och kontrollera att uttaget fungerar.
Tack för ett riktigt bra och utförligt svar.

Jag har fått svar från elektrikern, och han kommer den 2e januari och ska koppla bort och isolera trådarna tills dess att vi ska jorda om allt vecka 8.

Är glad iallafall att jag skrev i denna forumsdel så jag förstod att hela uttaget behöver bytas. Tack!

• Gilla
Hep och 8 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur kan det vara livsfarligt och död som följd
När det först skrevs om livsfarligt fanns det inga indikationer på att uttaget var spänningslöst utan enbart att ett lock tagits bort för målning. Det fanns även indikationer om att uttaget eventuellt skulle lämnas utan kåpa till mitten av februari. Detta i ett barnrum. Ett sådant agerande kan absolut kallas livsfarligt.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 14 till
  • Laddar…
RoTe
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det framgår klart av dina inlägg att även du har en rejäl uppförsbacke kunskapsmässigt här. Du kanske borde låta oss andra att besvara frågor i denna forumdel.
Jag undrar hur bra det verkligen är för en elektriker att ge ut hur avancerade elkopplingsråd som helst utan den enda lilla brasklapp... Känner du inte att du kan råka vara ansvarig för personskada eller mer i värsta fall? Jag talar inte bara om denna tråden...

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
När det först skrevs om livsfarligt fanns det inga indikationer på att uttaget var spänningslöst utan enbart att ett lock tagits bort för målning. Det fanns även indikationer om att uttaget eventuellt skulle lämnas utan kåpa till mitten av februari. Detta i ett barnrum. Ett sådant agerande kan absolut kallas livsfarligt.
Tack för att någon verkar ha vett nog fortfarande! Vet fortfarande inte hur TS tagit reda på att det är spänningslöst...

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag undrar hur bra det verkligen är för en elektriker att ge ut hur avancerade elkopplingsråd som helst utan den enda lilla brasklapp... Känner du inte att du kan råka vara ansvarig för personskada eller mer i värsta fall? Jag talar inte bara om denna tråden...
Därför är jag mycket försiktig i mina råd men utan att dumförklara frågeställaren.
Och jag använder inte formuleringar som totalt jävla livsfarligt, det gör bara okunniga.
TS fick flera svar innan du klev in med ett likadant svar...

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Därför är jag mycket försiktig i mina råd men utan att dumförklara frågeställaren.
Och jag använder inte formuleringar som totalt jävla livsfarligt, det gör bara okunniga.
TS fick flera svar innan du klev in med ett likadant svar...
Jo precis och ingenstans har jag lyckats hitta hur TS verifierat att uttaget är spänningslöst och tills det går med 100% säkerhet att säga så är uttaget farligt, ja potentiellt livsfarligt om man inte har någon som helst respekt för el, vilket t.ex. småbarn saknar.

Du verkar enbart tänka som en elektriker och inte som en småbarnsfar t.ex. TS gav mig intrycket att sakna åtminstone en stor respekt för el och vad den kan göra med kroppen.

Jag har tagit upp detta förut, att du som duktig elektriker kan ge råd som för dig är självklara men för en total novis inte är helt klara i hur du tänker att man självklart ska göra, vilket kan leda till tråkiga händelser. Jag kan jämföra med att lära ett barn skruva lite cykel/moped/bil och det är ju för en novis svårt att bara skruva loss en skruv på rätt sätt, att den inte ska gå av, att inte förstöra skallen på den osv. Allt det måste man lära sig, vilket är på en så basal nivå som du inte ligger på i dina råd.

Det finns faktiskt även vuxna som aldrig någonsin hållit i en skruvmejsel osv. Är man på den nivån så har man en bit kvar innan man börjar med 230V anser jag.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
galento galento skrev:
Man kan ju undra på skicket på trådarna också , gamla färger.
Jag tycker det verkar vara PVC-isolering. I så fall är det helt lugnt.

Men det kommer man att märka vid bytet, ty är det gummiisolering så är dessa ledare minst 75 år gamla, och gummit kommer bara bli smulor så fort man böjer i ledarna.
Men är det PVC, och då aningen nyare än 75 år gammalt, så kommer de kännas lika fina som när de var nya.
Ja det var ett fantastiskt isolationsmateriel vi till sist fick fram till elkablar.
(Vi får se hur det blir i framtiden med PEX och Brandhämmad PE, om de kommer att klara sig lika bra och länge).

• Gilla
Sporris och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Musmatta skrev:
Jag har fått svar från elektrikern, och han kommer den 2e januari och ska koppla bort och isolera trådarna tills dess att vi ska jorda om allt vecka 8
Med tanke på att ni ändå snart ska göra om elen så skulle jag väl mest kanske råda att ta det lite lugnt.
Följ det här rådet:
E Eld skrev:
Tills du fått hem ett nytt uttag kan du kasta bort fjädrarna och alla lösa plastbitar (som förresten hör till petskyddet) och skruva tillbaka kåpan.

Sätt gärna silvertejp eller nått över så ingen får för sig att använda uttaget.
Men se gärna till att det säkert är strömlöst innan du börjar pillra bort fjädrar (eller så struntar du i fjädern, sätter bara tillbaka "locket")
Och sen använder ni inte alls detta uttag tills det blivit utbytt.
Att tejpa över det är alltså också ett bra råd.

Man behöver inte ha någon panik, men en sund försiktighet är bra. Och det tror jag redan att det finns, t.ex. bara genom att du faktiskt skrev och frågade här.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det verkar vara PVC-isolering. I så fall är det helt lugnt.

Men det kommer man att märka vid bytet, ty är det gummiisolering så är dessa ledare minst 75 år gamla, och gummit kommer bara bli smulor så fort man böjer i ledarna.
Men är det PVC, och då aningen nyare än 75 år gammalt, så kommer de kännas lika fina som när de var nya.
Ja det var ett fantastiskt isolationsmateriel vi till sist fick fram till elkablar.
(Vi får se hur det blir i framtiden med PEX och Brandhämmad PE, om de kommer att klara sig lika bra och länge).
Jag har likadana uttag från mitt hus som är från 67. Kablar med PVC-isolering. Bytte ut kablarna och uttag i två rum idag (och kompletterat med jord). Befintliga kablar var i bra skick, men i en färgstandard jag inte gillar:

Röd - jord (saknades i dessa rum).
Svart - fas
Vit - neutral
Blå - tändtråd

RoTe RoTe skrev:
Jo precis och ingenstans har jag lyckats hitta hur TS verifierat att uttaget är spänningslöst
Som sagt, jag dumförklarar inte frågeställaren. Nog om detta nu. Det är meningslöst att du förklarar dig mer.

• Gilla
McHolm och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Som sagt, jag dumförklarar inte frågeställaren. Nog om detta nu. Det är meningslöst att du förklarar dig mer.
Dumförklaring är ju ett sanslöst dåligt ord för vad det handlar om. Alla har vi olika förutsättningar för att göra olika saker. El vi har i väggen är potentiellt livsfarlig. Ändå ger du och många andra råd helt utan att tänka efter om personens baskunskaper i ämnet. Det är ungefär lika dumt som att be någon som aldrig mekat med en bil att "bara" byta bromsarna. Utan en grundlig förståelse för hur allt hänger ihop kan det bli dödligt fel. Jag berättade tidigare om min syster vars bromsok lossnade efter att en snäll person hjälpt henne med just detta och denne använde kopparpasta istället för skruvlåsning... Allt var rätt monterat men en större förståelse för sammanhanget saknades.

• Wow
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, byte är bara tillåtet för den som har tillräcklig kunskap.

Leta reda på någon sådan person och låt denne utföra bytet.
Fast det var en länk som innehöll en rätt tydlig beskrivning, så kan man följa denna så har man tillräcklig kunskap...

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
M Musmatta skrev:
Hej!

Skruvade bort ett uttag pga målning.

Uttaget gick sönder. En spiral sitter kvar i ena kontakten, den andra försvann.

Hur gör jag? Försökte peta bort den ena spiralen som sitter kvar, men det verkade svårt.

Är i ett barnrum, så vill helst inte göra något dumt.
Hej, det ser ut som väldigt gammalt vägguttag. Ingenting man ska peta i. Bara att köpa ett nytt (infällt) på Bauhaus och byta ut. Om man inte är säker på hur man gör så bör en elektriker kontaktas.
/Gunnar

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.