Fairlane
K Klonkkalle skrev:
Det tar ungefär 5min att byta ett uttag på plats och testa. 5 min att ta ett uttag och komma i bilen. Men om vi räknar en hel timme med körning och rapportering så blir de ju typ 650 ish efter rot, 200kr för uttag och 150kr inom byn så hamnar vi på 1000-lappen. Det ska inte kosta mycket mer än så om han dessutom har stängt av gruppen.
2000kr är väl inte helt orimligt heller om de är en bit utanför men 6000kr är eventuellt om det är mitt i stockholm där man kan ta sånna priser..
5 minuter låter väl snabbt för byte och test.
5 minuter för att köpa ett uttag, Nej knappast, men du tänker att elektrikern har det liggande på hyllan?
Sen får man inte dra ROT på restid, inköp, administration etc.

Jag tror det är svårt att hitta någon som gör det för 1000 kr, men visst, har du en billig elektriker som gör så små jobb, fixar ROT för det och inte har något problem med så små jobb så grattis, men det är nog mer ovanligt än vanligt.

Fairlane Fairlane skrev:
5 minuter låter väl snabbt för byte och test.
5 minuter för att köpa ett uttag, Nej knappast, men du tänker att elektrikern har det liggande på hyllan?
Sen får man inte dra ROT på restid, inköp, administration etc.

Jag tror det är svårt att hitta någon som gör det för 1000 kr, men visst, har du en billig elektriker som gör så små jobb, fixar ROT för det och inte har något problem med så små jobb så grattis, men det är nog mer ovanligt än vanligt.
Jobbar som elektriker och ja, vi har ju de på hyllan så de går ju snabbt att ta med sig och åka :)
Själva bytet tar inte längre tid, skruva loss 4 skruvar, snabbkopplingar på nya uttaget och sen skruva fast uttaget, i med säkring och testa. De går som en dans 😉
Nej jag är medveten om att de inte går att ta Rot på materialet.
Anledningen till att man (läs vi) tar lägre marginaler på mindre utryckningar är ju att man vill att kunden ringer igen och på så sätt kan få mer jobb. Och får vi då lite större jobb så kan vi ju hålla högre marginaler.
Så går tankarna där jag jobbar iallafall

Mikael_L
Att hitta någon som gör det för under en lusentapp är nog svårt att hitta.

Det tar inte 5 minuter att byta ett uttag, men uttaget i första inlägget verkar ju lyckligtvis inte vara övermålat, övertapetetserat och allmänt skitjobbigt.
Ibland tar det över 15 minuter innan man ens fått bort det gamla uttaget utan att sabba tapeten allt för illa, skrapat fram skruvspåren ur all färg som någon har flödligt lagt på osv.
Och sen upptäcker man att fästringen har släppt, så måste man ut i bilen och hämta dosklammer och få fast dessa osv osv.
Så vill det sig riktigt illa så tar bytet av ett enda uttag en hel timme.
(men normalt sett - nej, utan kanske ca 15-20 minuter per uttag om de är bara lindrigt intapetserade).

edit:
Enligt ackordstidslistan så ska man montera ett uttag i en infälld dosa på 0,12 timme = 7,2 minuter.
Och de som går på ackord tjänar ju som regel lite på det hela, så de sätter nog upp det på max 5 minuter (annars blir de sparkade från laget).
Men då är det ju inget uttag som ska bort först, och ledarna är raka och fina, inte böjda, tvinnade, fulla med färg osv.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att hitta någon som gör det för under en lusentapp är nog svårt att hitta.

Det tar inte 5 minuter att byta ett uttag, men uttaget i första inlägget verkar ju lyckligtvis inte vara övermålat, övertapetetserat och allmänt skitjobbigt.
Ibland tar det över 15 minuter innan man ens fått bort det gamla uttaget utan att sabba tapeten allt för illa, skrapat fram skruvspåren ur all färg som någon har flödligt lagt på osv.
Och sen upptäcker man att fästringen har släppt, så måste man ut i bilen och hämta dosklammer och få fast dessa osv osv.
Så vill det sig riktigt illa så tar bytet av ett enda uttag en hel timme.
(men normalt sett - nej, utan kanske ca 15-20 minuter per uttag om de är bara lindrigt intapetserade).
Nej under tusenlappen blir svårt.
Nej jag utgick ju ifrån uttaget i fråga. Men absolut är det som du säger, är de massa tapet osv över så tar det ju givetvis längre tid.

Fairlane
K Klonkkalle skrev:
Jobbar som elektriker och ja, vi har ju de på hyllan så de går ju snabbt att ta med sig och åka
Då tillhör ni nog undantagen, ett undantag jag tror många kunder skulle uppskatta.
K Klonkkalle skrev:
Själva bytet tar inte längre tid, skruva loss 4 skruvar, snabbkopplingar på nya uttaget och sen skruva fast uttaget, i med säkring och testa. De går som en dans 😉
Gå från bilen, prata lite med kunden, plocka fram skruvmejsel och mätutrustning etc. Jag tror du räknar lågt, men fint om ni håller de priserna.
K Klonkkalle skrev:
Nej jag är medveten om att de inte går att ta Rot på materialet.
Eller reskostnad eller admin. Är det 5 minuters jobb så är det den tiden ni får göra ROT-avdrag för.
K Klonkkalle skrev:
Anledningen till att man (läs vi) tar lägre marginaler på mindre utryckningar är ju att man vill att kunden ringer igen och på så sätt kan få mer jobb. Och får vi då lite större jobb så kan vi ju hålla högre marginaler.
Så går tankarna där jag jobbar iallafall
Trevligt, men förmodligen ovanligt.

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Eller reskostnad eller admin. Är det 5 minuters jobb så är det den tiden ni får göra ROT-avdrag för.
Hrrmm, "vi" lurar nog som regel skatteverket lite ... för det mesta.
Den tid som sätts på fakturan såsom arbetskostnad, det drar man ROT på (utom i undantagsfall, då det är tydligt andra saker).
Men i stort sett är det nog inget större skattefusk detta, kunden skulle snabbt börja klaga om det var mycket mer tid på fakturan än som man faktiskt jobbade.

Utan man kanske avrundar uppåt lite mot en jämn hel eller halvtimme, och sen räknar man liksom inte admintid alls, utan det jämnar bara ut sig över året ...

Reskostnad "måste" man ta ut, (i praktiken är det så, för det verkar som att det går ett automatiskt larm om man inte har med den posten i ansökan, så tycker jag folk runt omkring mig säger).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
En dold fara med andre uttag är att
blecken i hålen som ska ansluta mot en stickpropps stift troligen med tiden, kanske p g a flitigt användande o s v blivit mindre spänstiga.

Detta kan resultera i dålig kontakt, som i olyckliga fall kan orsaka värmeutveckling vid elektrisk belastning.
Typ ett strykjärn, våffeldag e t c..
Ja, kanske t o m ett värmeelement.

Strax så kan det starta en eldsvåda fast ingen säkring löser ut.

Fairlane Fairlane skrev:
Då tillhör ni nog undantagen, ett undantag jag tror många kunder skulle uppskatta.

Gå från bilen, prata lite med kunden, plocka fram skruvmejsel och mätutrustning etc. Jag tror du räknar lågt, men fint om ni håller de priserna.

Trevligt, men förmodligen ovanligt.
Såklar pratar man med kund osv, delade upp timmen i 20min byte, 20min körning och 20 min för rapportering. Körningen inom byn är sällan längre. När vi lägger in allting i vårt system så är det bara en snabb granskning på kontoret och sen skicka fakturan, så det går rätt snabbt där med :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Musmatta skrev:
Hej!

Skruvade bort ett uttag pga målning.

Uttaget gick sönder. En spiral sitter kvar i ena kontakten, den andra försvann.

Hur gör jag? Försökte peta bort den ena spiralen som sitter kvar, men det verkade svårt.

Är i ett barnrum, så vill helst inte göra något dumt.
Skruva tillbaka locket kontrollera petskydd med isolerad mejsel eller liknande. Använd inte uttag innan elektriker varit där och bytt ut det till ett jordat uttag med jordfelsbrytare i den gruppen. Detta är ett badrum det SKALL inte finnas ojordade uttag där.

M Mrstenake skrev:
Detta är ett badrum
BARNrum!

useless useless skrev:
BARNrum!
🤣🤣🤣
Det tar jag på mig, ursäkta. Men petskydd är fortsatt viktigt om locket återmonteras.

• Gilla
useless
  • Laddar…
M Mrstenake skrev:
Skruva tillbaka locket kontrollera petskydd med isolerad mejsel eller liknande. Använd inte uttag innan elektriker varit där och bytt ut det till ett jordat uttag med jordfelsbrytare i den gruppen. Detta är ett badrum det SKALL inte finnas ojordade uttag där.
Läs hela tråden, eller i alla fall TS inlägg innan du svarar.

Ta och läs inlägg 33, uttaget är sedan nästan två veckor bortplockad av en elektriker.

Svårt detta. Endast 102 inlägg.

Men det var kanonbra bilder på uttaget.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Återigen, härligt med entusiastiska amatörer, friskt kopplat hälften brunnet.

Fairlane
BebHbg BebHbg skrev:
Återigen, härligt med entusiastiska amatörer, friskt kopplat hälften brunnet.
Den allmänna rekommendationen från deltagare i tråden (både amatörer och proffs) är att uttaget skall bytas.

Är det något fel med den rekommendationen eller vad menar du?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.