19 486 läst ·
108 svar
19k läst
108 svar
Hur gör jag med detta eluttag?
Jag vet inte var i landet du bor eller vad du har för erfarenhet. Men 6000kr är i min mening en stor överdrift.E Eld skrev:
Då får ts bo typ 10 mil från civilisationen och helst ska man behöva klättra upp för ett berg för att nå dit.
Naturligtvis finns där företag som tar hutlöst betalt osv. Eller om det är t.ex jourutryckning. Men i nästan varje by/stad så finns de ju elektriker som utför jobben bra och till resonabla priser.
Om ts är osäker så är de ju bättre att han ringer runt och kollar priser direkt istället och på så vis solla bort överpriserna.
Byte av uttag om de ligger i samma by så skulle jag säga MAX 2000kr. 1000kr skulle jag säga är mer rimligt för ett nytt uttag och byte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
1000 kr låter för billigt. Om man hittar någon som bara fakturerar en timme så har du omkring 750 kr där bara och så 200 kr för uttaget. Sen servicebil och restid på det. 6000 kr låter dock väl dyrt.K Klonkkalle skrev:Jag vet inte var i landet du bor eller vad du har för erfarenhet. Men 6000kr är i min mening en stor överdrift.
Då får ts bo typ 10 mil från civilisationen och helst ska man behöva klättra upp för ett berg för att nå dit.
Naturligtvis finns där företag som tar hutlöst betalt osv. Eller om det är t.ex jourutryckning. Men i nästan varje by/stad så finns de ju elektriker som utför jobben bra och till resonabla priser.
Om ts är osäker så är de ju bättre att han ringer runt och kollar priser direkt istället och på så vis solla bort överpriserna.
Byte av uttag om de ligger i samma by så skulle jag säga MAX 2000kr. 1000kr skulle jag säga är mer rimligt för ett nytt uttag och byte.
Om någon frågar mig om ungefärligt pris på något mindre snabbjobb, så brukar jag dra till med en tusenlapp "per pryl".
(Nu har jag gjort samma snabba kalkyl i flera år, så jag borde nog överväga att öka lite, t.ex. 1200/pryl).
Så om frågan gäller säg 2 st vägguttag, en strömbrytare och ett lamputtag (som exempel) så säger jag att det blir ungefär 4000:- inkl moms, för både arbetet och material.
(och kommer det att bli en extra kopplingsdosa eller så, t.ex.så får det gå med i samma snabbkalkyl)
Men detta gäller ju då förstås att jag inte har en massa körtid och körsträcka, som jag annars får plussa på lite för.
Samma om det är långa rör/slang/kabeldragningar eller något speciellt krångel, då måste jag också ta lite höjd för detta extra.
Detta stämmer faktiskt hyggligt bra för det mesta (särskilt ifall jag höjer till 1200 idag ...
)
Stora jobb kan jag ofta inte räkna såhär. Gör jag elen i ett hus med en massa uttag och strömbrytare så tar ju inte varje över en timme.
Att bara byta ett befintligt uttag mot ett nytt, tja, en dryg halvtimmes jobb och ett uttag och bil (400 + 150 + 100= 650:- ungefär).
Och jag gör aldrig en ROT-faktura om det är under 2 timmar arbete.
Sen kör jag kanske inte iväg några mil för en sådan grej, utan säger att de nog ska försöka hitta en elektriker på närmare håll för ett sådant litet jobb.
(Nu har jag gjort samma snabba kalkyl i flera år, så jag borde nog överväga att öka lite, t.ex. 1200/pryl).
Så om frågan gäller säg 2 st vägguttag, en strömbrytare och ett lamputtag (som exempel) så säger jag att det blir ungefär 4000:- inkl moms, för både arbetet och material.
(och kommer det att bli en extra kopplingsdosa eller så, t.ex.så får det gå med i samma snabbkalkyl)
Men detta gäller ju då förstås att jag inte har en massa körtid och körsträcka, som jag annars får plussa på lite för.
Samma om det är långa rör/slang/kabeldragningar eller något speciellt krångel, då måste jag också ta lite höjd för detta extra.
Detta stämmer faktiskt hyggligt bra för det mesta (särskilt ifall jag höjer till 1200 idag ...
Stora jobb kan jag ofta inte räkna såhär. Gör jag elen i ett hus med en massa uttag och strömbrytare så tar ju inte varje över en timme.
Att bara byta ett befintligt uttag mot ett nytt, tja, en dryg halvtimmes jobb och ett uttag och bil (400 + 150 + 100= 650:- ungefär).
Sen kör jag kanske inte iväg några mil för en sådan grej, utan säger att de nog ska försöka hitta en elektriker på närmare håll för ett sådant litet jobb.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Men så är du kanske bland de billigaste också? 100 kr för bil är nog extremt billigt, 500 och uppåt är väl inte ovanligt?!Mikael_L skrev:
Om någon frågar mig om ungefärligt pris på något mindre snabbjobb, så brukar jag dra till med en tusenlapp "per pryl".
Detta stämmer faktiskt hyggligt bra för det mesta (särskilt ifall jag höjer till 1200 idag ...)
6 kr/km + moms tycker jag är rätt OK för bilen, det är väl ungefär vad den kostar mig.
Men ärligt talat, 75% av mina jobb utför jag åt några andra företag (dels som konsult, dels som f-skattare typ), och där kan jag inte ta något alls för bilen. Jag försökte få till det, men det blev typ tvärstopp, det handlar ju om deras kunder (slutkunden) till sist, vilka ramavtal de har osv.
Min verksamhet mot privatpersoner är liten, och jag låter den inte växa heller.
Men de som jag hade med att göra i början, de ställer jag upp för tills jag dör.
De hjälpte mig att få till en omsättning de första åren, jag ställer upp tillbaka så länge de vill veta av mig.
Men ärligt talat, 75% av mina jobb utför jag åt några andra företag (dels som konsult, dels som f-skattare typ), och där kan jag inte ta något alls för bilen. Jag försökte få till det, men det blev typ tvärstopp, det handlar ju om deras kunder (slutkunden) till sist, vilka ramavtal de har osv.
Min verksamhet mot privatpersoner är liten, och jag låter den inte växa heller.
Men de som jag hade med att göra i början, de ställer jag upp för tills jag dör.
De hjälpte mig att få till en omsättning de första åren, jag ställer upp tillbaka så länge de vill veta av mig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Det är jättebra tycker jag, men det är ju inget ovanligt att man tar ett fast belopp på omkring 500 kr. Både rörmokaren och elektrikern som varit här under hösten tog fars kostnad, 450-700 kr för bilen.Mikael_L skrev:
Rörmokaren var lite oväntat billigare på bilen. Bra jobb, lite märklig hantering kan jag tycka. De ville ha bilder på hur det såg ut innan så de kunde förbereda. De fick bilder i olika vinklar och jag sa att om de ville ha fler, eller mått så var det bara att säga till så skulle jag ordna det. Sen kom rörmokaren (utan att ringa före som de sagt att de skulle) och tittade lite och tog samma bilder som jag innan han drog iväg till grossisten 8-9 km bort. Fakturan var på 4 timmar trots att han åkte ifrån mig 2 timmar efter att han kom första gången, så 3 hade varit mer rimligt, men totalbeloppet hamnade där de uppskattat det så jag betalade bara. Han bjussade också på en stor tång, det var snällt. Den låg kvar på platsen där han jobbat och jag har meddelat firman för ett antal månader sen och de tackade bara för att jag hörde av mig, sen har jag inte hört något, så jag antar att de inte vill ha tillbaks den. 😜
En av de företag jag gör tjänster åt (numera endast som konsult, ritningar och mätningar etc) tog för några år sedan en fast avgift för bil på 200 kr. (+ moms tror jag).
Men de hade kunder där bilersättning ej fick debiteras (ramavtal eller annat avtal).
Jag skruvade på f-skattebasis där på den tiden, så då hade jag lite koll på när jag kunde lägga på bil och inte.
Jag tycker att 500 för bil låter rejält saftigt.
Men visst, om de hade 200 då, kanske 300 nu, och så moms på det ....
Men de hade kunder där bilersättning ej fick debiteras (ramavtal eller annat avtal).
Jag skruvade på f-skattebasis där på den tiden, så då hade jag lite koll på när jag kunde lägga på bil och inte.
Jag tycker att 500 för bil låter rejält saftigt.
Men visst, om de hade 200 då, kanske 300 nu, och så moms på det ....
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Menar de att du ska köra gratis eller hur är tanken där? Det är ju ingen välgörenhet det handlar om. Du måste ju få betalt för dina omkostnader. Det ska räcka långt framåt i tiden till en dräglig pension också.Mikael_L skrev:
Gissar att de vill att allt ska vara inbakat i timpriset eller liknande?
Ja allt är inbakat i timpriset (vid sådana jobb).
Men det är inte ovanligt när det gäller ramavtal med olika stora beställare, och det finns rätt ofta begränsningar över vad man kan ut betalt för, bilersättning kan vara en sådan sak som gör att ens anbud till ramavtalet åker i sopkorgen direkt.
Och är det så, så måste man alltså baka in bilens kostnad i sin timpenning helt enkelt.
Och jag såsom underentreprenör hamnar liksom i samma sits då.
Jag kan vare sig ta för bilkostnad eller högre timpenning än vad min kund har i sitt ramavtal, för då kommer det kosta min kund pengar att anlita mig, dvs ingen vinst - tvärtom, förlust.
Men var inte orolig, det går runt ändå.
Vinsten för mig är att jag inte behöver ragga jobb, lämna kostnadsförslag, vara med på besiktningar och div möten, bråka om det är något inte blev som tänkt, osv osv.
Utan bara ta jobbet, åka iväg och göra timmarna, och få betalt för varenda timme.
Material köper jag rätt mycket direkt på min kunds konto, så t.o.m materialhantering och fakturering slipper jag till stor del.
Sen har jag en annan timtaxa för konsultdelen, upp till 930kr/timme.
Men tyvärr alldeles för lite timmar för detta bättre betalda ...
Men det är inte ovanligt när det gäller ramavtal med olika stora beställare, och det finns rätt ofta begränsningar över vad man kan ut betalt för, bilersättning kan vara en sådan sak som gör att ens anbud till ramavtalet åker i sopkorgen direkt.
Och är det så, så måste man alltså baka in bilens kostnad i sin timpenning helt enkelt.
Och jag såsom underentreprenör hamnar liksom i samma sits då.
Jag kan vare sig ta för bilkostnad eller högre timpenning än vad min kund har i sitt ramavtal, för då kommer det kosta min kund pengar att anlita mig, dvs ingen vinst - tvärtom, förlust.
Men var inte orolig, det går runt ändå.
Vinsten för mig är att jag inte behöver ragga jobb, lämna kostnadsförslag, vara med på besiktningar och div möten, bråka om det är något inte blev som tänkt, osv osv.
Utan bara ta jobbet, åka iväg och göra timmarna, och få betalt för varenda timme.
Material köper jag rätt mycket direkt på min kunds konto, så t.o.m materialhantering och fakturering slipper jag till stor del.
Sen har jag en annan timtaxa för konsultdelen, upp till 930kr/timme.
Men tyvärr alldeles för lite timmar för detta bättre betalda ...
Det tar ungefär 5min att byta ett uttag på plats och testa. 5 min att ta ett uttag och komma i bilen. Men om vi räknar en hel timme med körning och rapportering så blir de ju typ 650 ish efter rot, 200kr för uttag och 150kr inom byn så hamnar vi på 1000-lappen. Det ska inte kosta mycket mer än så om han dessutom har stängt av gruppen.Fairlane skrev:
2000kr är väl inte helt orimligt heller om de är en bit utanför men 6000kr är eventuellt om det är mitt i stockholm där man kan ta sånna priser..