H Hawel skrev:
En egenkontroll från hantverkaren efter utfört arbete är bra att få. Den beskriver typ av yta, förbesiktning, vilka material som använts, hur arbetet utförts, temperaturer och fuktmätningar, ev avvikelser som hantverkaren har stött på. Avvikelser skall dock tas upp innan arbetet utförs så att en lösning på problemet kan utföras eller att beställaren godkänner avvikelsen. Och datum med underskrifter från bägge parter så är den juridiskt bindande. Den är en garanti från hantverkaren att allt är utfört enl branschreglerna. Och är arbetet undermåligt utfört så är det hantverkaren som får stå för fiolerna.
En reflektion är om egenkontroll systemet är i alla branscher. Som tex inom el
H Hawel skrev:
En egenkontroll från hantverkaren efter utfört arbete är bra att få. Den beskriver typ av yta, förbesiktning, vilka material som använts, hur arbetet utförts, temperaturer och fuktmätningar, ev avvikelser som hantverkaren har stött på. Avvikelser skall dock tas upp innan arbetet utförs så att en lösning på problemet kan utföras eller att beställaren godkänner avvikelsen. Och datum med underskrifter från bägge parter så är den juridiskt bindande. Den är en garanti från hantverkaren att allt är utfört enl branschreglerna. Och är arbetet undermåligt utfört så är det hantverkaren som får stå för fiolerna.
J
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte heller om det håller juridiskt men om man bara ska bo i föreningen i få år så vill man inte ha en pågående rättstvist när man ska sälja.

Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Jag undrar om inte alla hantverkare måste ha ID06?
Nej.
Det beror på entreprenadens storlek, (belopp)
Det blir tvingande vid en viss storlek, jag kan inte detta, då det aldrig berör mig, jag får veta om ID06 behövs eller inte när jag ska in på arbetsplatsen, så jag är inte delaktig i processen när det bestäms, bryr mig inte riktigt, ty antingen loggar jag in, eller inte.
Jag har för mig att gränsen är en entreprenad någonstans i 100'-200' klassen.

Sen finns det säkert en frihet för beställaren att kräva ID06 vid mindre entreprenader, beställaren kan ju även kräva att alla är iklädda rosa overaller om denne vill. Man har ju att följa beställarens regler eller avstå från entreprenaden.
Men jag ser ingen större anledning för beställaren att kräva ID06 om det inte krävs, det lär ju knappast ge något lägre prisat anbud i alla fall.

Jag har naturligtvis ID06, men det är inte så många dagar om året jag egentligen behöver det, ty jag har med min verksamhet idag inte å ofta min fot i så stora entreprenader att beloppen har gått över gränsen.

Jag är ibland hos ett av de stora fastighetsbolagen där de verkar slänga upp en ID06-inlogning alltid på ren slentrian, ty jag har haft att logga in ibland på väldigt små jobb. Jag har ingen aning om varför. Troligen har de ID06-terminaler "på lager" och kanske inte bryr sig om att välja jobben med och utan ID06. De kör ju dessutom i stort sett med samma firmor hela tiden, de företag de vet att det fungerar med, så det är inte så mycket av upphandling där heller.

H
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag har inte anlitat än, fel formulerat av mig. Men är det inte viktigt med intyg?
Det är viktigt med intyg, dels för försäkringar, säkerhet och om du någon gång ska sälja.
Begär in alla intyg och behörighet, kan de de inte visa det så ta någon annan. Bara hans kommentarer skulle göra att jag INTE skulle anlita den hantverkaren. Känns inte seriöst.

H HEM2121 skrev:
Det är viktigt med intyg, dels för försäkringar, säkerhet och om du någon gång ska sälja.
Och min uppfattning är den motsatta.

H HEM2121 skrev:
Begär in alla intyg och behörighet, kan de de inte visa det så ta någon annan. Bara hans kommentarer skulle göra att jag INTE skulle anlita den hantverkaren. Känns inte seriöst.
Finns det nått intyg från oss som gjort saker själva?
Min uppfattning är att dessa sk intyg är dasspapper värda.
Det hjälper sig ingenting extra att ha ett intyg om hantverkaren enda gjort fel i ett försäkringsärende. Har bekant med den erfarenheten.
Ej gjort enligt standard trots fina sk intyg.

H
Alfredo Alfredo skrev:
Och min uppfattning är den motsatta.
Det är inte min erfarenhet! En hantverkare som svarar TS på det sättet då ska man definitivt dra öronen åt sig! TS vill ha intyg och frågar hur man ber om det.

H HEM2121 skrev:
En hantverkare som svarar TS på det sättet då ska man definitivt dra öronen åt sig! TS vill ha intyg och frågar hur man ber om det.
Ja nu kommenterade jag enbart det du skrev om vikten av intyg. Den över tre år gamla tråden kommer jag inte ihåg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.