Vår hantverkare lyckades inte få iväg sin faktura förrän efter flera månader. Det innebar att de inte heller fick in någon rot-ansökan innan nyår vilket innebär att jag nu missar ett antal tusen kronor.
Kan jag mena att de gjort fel eller är det bara att gilla läget?
Värt att veta är att vi i somras tydligt pratade om att maximera rot-avdraget, givetvis utan att tumma på reglerna.
Värt att veta är att vi i somras tydligt pratade om att maximera rot-avdraget, givetvis utan att tumma på reglerna.
När fick du fakturan, när betalade du den, vad var överenskommelsen?B Byggsnyggen skrev:Vår hantverkare lyckades inte få iväg sin faktura förrän efter flera månader. Det innebar att de inte heller fick in någon rot-ansökan innan nyår vilket innebär att jag nu missar ett antal tusen kronor.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/rotavdrag/#1cUnaFVm9rK7oceVLVLSI6
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för info.N Nucky skrev:
I samband med ett försäkringsärende passade vi på att även bygga om ett annat utrymme.
På slutfakturan för det jag skulle betala själv för vattenskadan finns också en rad som heter tilläggsarbeten. Fakturerades 2025 men betalades 2026.
Ingen panik att betala innan nyår eftersom det ju inte var någon rot på denna faktura, trodde jag. Det är först nu jag inser att man kanske kunde fått rot för tilläggsarbeten.
Jag vet att man inte får använda rot för försäkringsärenden men detta är tilläggsarbeten så då borde jag väl fått använda rot?
(Fanns utrymme för mer rot-avdrag 2025)
För ombyggnationen av ett annat utrymme fick vi fastpris. Där har de sedan dragit av för rot så det är OK. Betalades 2025.
Nu, 2026, har det kommit en slutfaktura även för denna ombyggnad då det tillkom några arbeten utanför fastpriset.
Här har man dragit av för rot men är ju nu bara 30% mot tidigare 50%. Blir ett antal tusen i skillnad för mig.
Arbetena var klara i höstas, i god tid innan nyår.
Känns dock inte som att du har på det klara om vad ni kommit överens om och du verkar ha fått ROT på en del arbeten men inte andra. Detta bör ha varit något ni ska ha talat om innan arbetena utfördes och helst avtalats om.
Oklart vad du har att luta mot som är till din fördel.
Oklart vad du har att luta mot som är till din fördel.
Vi hade en muntlig överenskommelse om att nyttja maximalt rot under 2025. Jag meddelade också i december hur mycket rot som finns kvar att söka.N Nucky skrev:
Det som formellt avgör vilket år ROT-avdraget gäller är på vilken sida om året som betalningen sker.
Och tidpunkten för betalningen får väl i huvudsak anses ligga på beställarens ansvar.
Så om det är viktigt att avdraget hamnar på rätt år och inget särskilt avtalats tänker jag att det vilar tungt på beställaren att se till att betalningen kan ske innan årsskiftet.
Och tidpunkten för betalningen får väl i huvudsak anses ligga på beställarens ansvar.
Så om det är viktigt att avdraget hamnar på rätt år och inget särskilt avtalats tänker jag att det vilar tungt på beställaren att se till att betalningen kan ske innan årsskiftet.
Klicka här för att svara