13 799 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Hur frågar man hantverkare om intyg?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Jag vet inte heller om det håller juridiskt men om man bara ska bo i föreningen i få år så vill man inte ha en pågående rättstvist när man ska sälja.Alfredo skrev:
Nej det är väl inte något någon eftersträvar direkt oavsett tidshorisont för boendet...BirgitS skrev:
När det gäller "ordningsregler" i BRF finns det BRF-styrelser som stiftar "regler" utan någon större insikt kring praxis, lagstiftning och liknade detaljer. Ibland tror jag det är bra om någon tar en för laget för att stävja den typen av "småpåvedömen".
Hur som helst är det ett korrekt utförande som är väsentligt. Görs jobbet rätt behöver aldrig styrelser eller försäkringsbolag blandas in för då blir det (normalt) inga skador. Görs jobbet fel hjälper inga intyg i världen, det blir (ofta) skador även om intygen finns.
Även ventilation är ett hantverk och ska inte förringas. Jag jobbar nära våra ventkillar som har hög kompetens. Får ofta hjälp av de när jag är osäker.Kycklingen skrev:
Hej,
Jag är mitt i en totalrenovering och när jag träffar hantverkare för fråga om dem har intyg säger dem bara "Yes yes". Vad är det man ska fråga efter? Är det något papper dem ska visa?
Tycker det blir eländigt hade en hantverkare som sa han kunde "fixa", när jag frågade om hans intyg sa han att han har allt, annars hämtar han folk som "fixar". Jag gick in på BKR hemsida och frågade vad hans företag heter hittade inga resultat. Kändes som jag pressade han och situationen blev extremt stel. Jag ville fråga om hur vi gör om besiktningen inte går igenom men fattade ingenting. Sen sa han att "svenskar gillar inte honom" för han jobbar snabbt och blev ännu mer förvirrad av den kommentaren.
Jag har förstått dessa intyg krävs:
BKR - Plattsättare
Säker vatten - Rörmokare
El - Ingen aning vad den heter
Resterande yrkesgrupper behöver ej intyg och ventilation kan snickare göra?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Hej
Nu har jag luskat ut lite mer och varit transparent med hantverkaren som kunde "fixa allt", han saknar intyg men säger han gör delmoment som exempelvis dra kablar i vägg men sen tar dit en elektriker för göra det sista och få intyg.
Vad tycker ni om det, jag har ju ingen koll?
Nu har jag luskat ut lite mer och varit transparent med hantverkaren som kunde "fixa allt", han saknar intyg men säger han gör delmoment som exempelvis dra kablar i vägg men sen tar dit en elektriker för göra det sista och få intyg.
Vad tycker ni om det, jag har ju ingen koll?
Jag som utbildad elektriker tycker inte det. Fast allt är en kostnadsfråga. Glöm inte. Man får det man betalar för. Det finns regler hur kablar och ledningar ska monteras. Inte bara hur det ska kopplas. Och den elektriker som "står för" installationen och inte sett hur kablar och rör/slang är monterat är inte som jag ser det seriös. Alla elutbildade vet hur fulel ser ut.Kycklingen skrev:
Som sagt ska han dra ledningarna kan han lika gärna koppla, det är lika regelvidrigt att dra ledningarna som att koppla och INGEN kan i efterhand komma och godkänna någon annans arbete.Kycklingen skrev:
Anlita elektrikern från början. Inte någon huxfluxxare.Kycklingen skrev:
försäkringsbolag kräver inte intyg. Dem kräver att det är fackmannamässigt utfört. Sen beror det kanske på vad det handlar om för skada. Men dem skickar ut en gubbe som kollar skadan och att det är ett fackmannamässigt utfört arbete. Det som är intressant för dig är ju bara om det är det. All intyg är en försäkran för dig. Att du ska kunna lita på att arbetet är rätt utfört. Men tyvärr betyder inte dessa dokument ett skit.Kycklingen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Ett våtrumsintyg kan dels höja försäljningspriset (och Kycklingen har tänkt att flytta om några år) och dels kan föreningen kräva att jobbet utförs av företag som utfärdar våtrumsintyg.J Janetgorgis skrev:försäkringsbolag kräver inte intyg. Dem kräver att det är fackmannamässigt utfört. Sen beror det kanske på vad det handlar om för skada. Men dem skickar ut en gubbe som kollar skadan och att det är ett fackmannamässigt utfört arbete. Det som är intressant för dig är ju bara om det är det. All intyg är en försäkran för dig. Att du ska kunna lita på att arbetet är rätt utfört. Men tyvärr betyder inte dessa dokument ett skit.
Visst är det så men i praktiken så spelar inte intyget så stor roll. Vi köpte hus med alla intyg. Visade sig att ett badrum saknade tätskikt. Vi fick inte ut ett öre då varken försäkringsbolag, tingsrätt eller Anticimex räknade det som ett dolt fel. Företaget som gjort det hade konkat. Så vi fick betala allt själva.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Så länge som det höjer försäljningspriset har det ju praktisk betydelse för Kycklingen.J Janetgorgis skrev:Visst är det så men i praktiken så spelar inte intyget så stor roll. Vi köpte hus med alla intyg. Visade sig att ett badrum saknade tätskikt. Vi fick inte ut ett öre då varken försäkringsbolag, tingsrätt eller Anticimex räknade det som ett dolt fel. Företaget som gjort det hade konkat. Så vi fick betala allt själva.
J Janetgorgis skrev:Visst är det så men i praktiken så spelar inte intyget så stor roll. Vi köpte hus med alla intyg. Visade sig att ett badrum saknade tätskikt. Vi fick inte ut ett öre då varken försäkringsbolag, tingsrätt eller Anticimex räknade det som ett dolt fel. Företaget som gjort det hade konkat. Så vi fick betala allt själva.
En egenkontroll från hantverkaren efter utfört arbete är bra att få. Den beskriver typ av yta, förbesiktning, vilka material som använts, hur arbetet utförts, temperaturer och fuktmätningar, ev avvikelser som hantverkaren har stött på. Avvikelser skall dock tas upp innan arbetet utförs så att en lösning på problemet kan utföras eller att beställaren godkänner avvikelsen. Och datum med underskrifter från bägge parter så är den juridiskt bindande. Den är en garanti från hantverkaren att allt är utfört enl branschreglerna. Och är arbetet undermåligt utfört så är det hantverkaren som får stå för fiolerna.Kycklingen skrev:
Hej,
Jag är mitt i en totalrenovering och när jag träffar hantverkare för fråga om dem har intyg säger dem bara "Yes yes". Vad är det man ska fråga efter? Är det något papper dem ska visa?
Tycker det blir eländigt hade en hantverkare som sa han kunde "fixa", när jag frågade om hans intyg sa han att han har allt, annars hämtar han folk som "fixar". Jag gick in på BKR hemsida och frågade vad hans företag heter hittade inga resultat. Kändes som jag pressade han och situationen blev extremt stel. Jag ville fråga om hur vi gör om besiktningen inte går igenom men fattade ingenting. Sen sa han att "svenskar gillar inte honom" för han jobbar snabbt och blev ännu mer förvirrad av den kommentaren.
Jag har förstått dessa intyg krävs:
BKR - Plattsättare
Säker vatten - Rörmokare
El - Ingen aning vad den heter
Resterande yrkesgrupper behöver ej intyg och ventilation kan snickare göra?