MrJay MrJay skrev:
Tycker personligen att krav för att få ett General Contractor License är relativt låga, i de flesta stater räcker det med att ha genomgått en grundutbildning på några timmar samt ha försäkring. Men visst, att ha krav är alltid bättre än inga krav alls. Byggteknikmässigt ligger USA efter Europa men det är en helt annan diskussion.

* [länk]
Nån som jag prata med var det inga skulder eller straffregister med som krav

BirgitS
S Svante Svenson skrev:
Baserat på dina tidigare inlägg gissar jag att det kan röra sig om arbete i en BRF-lägenhet, i så fall kan eventuellt bostadsrättsföreningen ha krav vilka framgår av föreningens stadgar.
Behöver inte stå i stadgarna utan det kan finnas en regelsamling bredvid.

Oftast behöver man ju lov från styrelsen eftersom man behöver ändra på det som de är ansvariga för enligt stadgarna.

• Gilla
Kjellelizabeth
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Okej men vad säger ni när hantverkarna är på plats? "Hej har ni intyg kan jag se er bygg-legitimation?"
Om du är orolig för intyg så anlita bara större firmor som funnits länge och avtala skriftligt att de bara skickar sina egna hantverkare.

Som många skriver, kräv intyg. Det underlättar för framtiden men begär i avtalet också att de ska fota saker annars blir det avdrag. Saker de ska fota är vilka produkter de använt, har badrummen anpassade manschetter mm. Sånt som inte syns när fina men kanske inte heller helt raka kaklet sitter där!

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
1, Tycker det blir eländigt hade en hantverkare som sa han kunde "fixa", när jag frågade om hans intyg sa han att han har allt, annars hämtar han folk som "fixar".
2, Jag gick in på BKR hemsida och frågade vad hans företag heter hittade inga resultat.
3, Sen sa han att "svenskar gillar inte honom" för han jobbar snabbt.
1, Varför behöver han fixa annat folk om han redan har allt?

2, Så han har inte allt, börjar mer o mer låta som en skojare.

3, Så han jobbar för snabbt för att få till ett bra resultat och har därmed fått mindre glada kunder .
Låter som en riktigt skojare som troligen inte vet vad han gör alls.

Summeringen blir, ingen som jag skulle anlita att göra nånting alls!
För risken är att man får göra om jobbet och att det då kommer kosta ännu mer är nästan 100% garanterad.

• Gilla
SnällKyckling och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Jag är mitt i en totalrenovering och när jag träffar hantverkare för fråga om dem har intyg säger dem bara "Yes yes". Vad är det man ska fråga efter? Är det något papper dem ska visa?

Tycker det blir eländigt hade en hantverkare som sa han kunde "fixa", när jag frågade om hans intyg sa han att han har allt, annars hämtar han folk som "fixar". Jag gick in på BKR hemsida och frågade vad hans företag heter hittade inga resultat. Kändes som jag pressade han och situationen blev extremt stel. Jag ville fråga om hur vi gör om besiktningen inte går igenom men fattade ingenting. Sen sa han att "svenskar gillar inte honom" för han jobbar snabbt och blev ännu mer förvirrad av den kommentaren.

Jag har förstått dessa intyg krävs:

BKR - Plattsättare
Säker vatten - Rörmokare
El - Ingen aning vad den heter

Resterande yrkesgrupper behöver ej intyg och ventilation kan snickare göra?
Säker vatten är ett privat företag och inget krav. Fakturan från El och Vvs räcker. Jag har aldrig förstått det där med intyg till allt. Tätskiktet e viktigt

Okej jag skiter på intyg och går efter känsla!

BirgitS
Okej jag skiter på intyg och går efter känsla!
Tycker din bostadsrättsförening och ditt försäkringsbolag det också?

Hur länge har du tänkt att bo kvar i lägenheten?
För köpare brukar vilja se våtrumsintyg på badrum som inte är äldre än 15 år och finns det inget så sänker de priset så att de har råd att renovera badrummet.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Hur länge har du tänkt att bo kvar i lägenheten?
För köpare brukar vilja se våtrumsintyg på badrum som inte är äldre än 15 år och finns det inget så sänker de priset så att de har råd att renovera badrummet.
Åh juste jag glömde min brf. Måste baka något åt dem, varit väldigt stretiga på sistone.

5 år max!

BirgitS
5 år max!
Då bör du ju se till att få badrummet korrekt utfört och med giltigt våtrumsintyg för att få ut bästa möjliga pris.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då bör du ju se till att få badrummet korrekt utfört och med giltigt våtrumsintyg för att få ut bästa möjliga pris.
Ska göra så tack snälla!

P
S Svante Svenson skrev:
Baserat på dina tidigare inlägg gissar jag att det kan röra sig om arbete i en BRF-lägenhet, i så fall kan eventuellt bostadsrättsföreningen ha krav vilka framgår av föreningens stadgar. Om de kraven håller vid tvist har jag ingen aning om.
Tänk på att certifieringen sällan rör visuella aspekter, så förutsätt inte att en certifierad hantverkare gör ett för dig estetiskt tillfredställande arbete. Kolla upp referenser och var tydlig med prioriteringsordningen mellan utseende, pris och snabbhet.
referenser kan vem som helst få från polare osv som äger en bostad

Bor du i Brf lägenhet så har du ju också ett stort ansvar för att du gör ditt badrum godkänt, så att du bla inte orsakar ex vattenskador ner till grannar och orsakar stora negativa konsekvenser för dem och inte bara för dig själv.
Lättast att få godkända papper är nog att välja företag som har våtrumskompetens och hantverkarna är kopplade till ex GVK, BKR, SÄKER VATTEN, ELSÄKERHETSVERKET, samt målare som använder rätt färg för våtrum.
Kolla också med brf vilka ansvarsbitar din Brf har att ex samtidigt(beroende av ex ålder) byta stam/rör/golvbrunn i samband med din badrumsrenovering el be dem om info när detta kommer att göras,
så att Brf inte kommer och säger att de ska riva ditt badrum för stambyte en månad efter att du gjort ditt badrum klart.

Lycka till!

BirgitS BirgitS skrev:
Det är få försäkringsbolag som kräver "intyg" i någon form vid exempelvis en badrumsrenovering? Om de som faktiskt kräver det skulle vinna acceptans för sitt krav vet jag inte.

När det gäller BRF vet jag inte om det är prövat om ett eventuellt krav på "intyg" håller.

https://www.byggahus.se/vilka-forsa...alitetsdokument-for-att-ersatta-vattenskada-i

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.