L lordi skrev:
Får man svaret ”Yes, yes, no problem, I fix”, oavsett vad man frågar efter, så kan man börja dra öronen åt sig.
Det var precis den responsen jag fick, hur visste du?!? Blev så tagen att ett enmansföretag kunde fixa allt så lätt.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Baserat på dina tidigare inlägg gissar jag att det kan röra sig om arbete i en BRF-lägenhet, i så fall kan eventuellt bostadsrättsföreningen ha krav vilka framgår av föreningens stadgar. Om de kraven håller vid tvist har jag ingen aning om.
Tänk på att certifieringen sällan rör visuella aspekter, så förutsätt inte att en certifierad hantverkare gör ett för dig estetiskt tillfredställande arbete. Kolla upp referenser och var tydlig med prioriteringsordningen mellan utseende, pris och snabbhet.
Tack och det stämmer att det är brf. Utseendet är absolut viktigast (prio 1) för mig då jag dömer boken efter omslaget. Pris som två också viktigt då jag är i princip pank nu när elpriserna skjutit i höjden, snabbhet bryr jag mig inte om det får vara snigelfart, jag har inte bråttom.

Ska jag säga det på första mötet?

En diskussion är om det är viktigt med intyg eller inte. Den kommer hålla på länge och lär knappast lösas här och nu.

En annan diskussion är om man ska anlita en hantverkare som säger sig ha dessa intyg, men inte vill eller kan visa dem. Dvs är det bra att låta någon som troligen ljuger renovera ens hem? Kan man lita på andra saker som den personen säger och gör?

Om man håller isär dessa två diskussioner, så tycker jag att det blir klart enklare att råda TS. Faktiskt skitenkelt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Utseendet är absolut viktigast (prio 1) för mig då jag dömer boken efter omslaget.
Nu kanske jag missförstår dig men nog måste det väl vara viktigare att tätskiktet i badrummet håller tätt än att alla kakelfogar ser perfekta ut?

snabbhet bryr jag mig inte om det får vara snigelfart, jag har inte bråttom. Ska jag säga det på första mötet?
Det skulle jag hålla inne med. Risken annars är att du får en hantverkare som jobbar i ett tempo som får en snigel att verka som en sprinter...:surprised:

• Gilla
  • Haha
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Tack och det stämmer att det är brf. Utseendet är absolut viktigast (prio 1) för mig då jag dömer boken efter omslaget. Pris som två också viktigt då jag är i princip pank nu när elpriserna skjutit i höjden, snabbhet bryr jag mig inte om det får vara snigelfart, jag har inte bråttom.

Ska jag säga det på första mötet?
Mja, inte riktigt så. Jag tror det är bra att säga att det är viktigt att jobbet blir bra gjort både ur funktion och det estetiska, att priset också är viktigt och att det inte behöver göras just nu men att du vill att det ska planeras in och måste bli klart senast i (och sen någon tid rätt långt fram). Om det inte planeras kommer du lågprioriteras hela tiden och komma i ofokuserade inhopp, vilket jag tror är dåligt ur många perspektiv som kostnad och restid.

Det är nog också bra att fråga om certifikat och om hantverkaren säger sig ha dem kollar du upp att så stämmer, och säger hantverkaren att det inte behövs och hur den tänker om certifikat. När det gäller el måste de finnas, men i övrigt kan det vara en bra indikator på om hantverkaren går att lita på tänker jag.

@
T TheGame skrev:
Ett tips. Kolla företagets hemsida, är dom anslutna till en organisation så brukar dom gärna skylta med det.
Nu kan som ju "skylta med det" även om den inte är anslutna!

@ @ndreas skrev:
Nu kan som ju "skylta med det" även om den inte är anslutna!
Känns inte som seriösa byggare skyltar med sånt om dom inte är med.
Men det klart oseriösa som går in för att luras och fuskbygga gör det garanterat.

Okej men vad säger ni när hantverkarna är på plats? "Hej har ni intyg kan jag se er bygg-legitimation?"

P
Okej men vad säger ni när hantverkarna är på plats? "Hej har ni intyg kan jag se er bygg-legitimation?"
Du frågar om de är våtrumsbehöriga om det är badrum?

Plattsättare krävs inget speciellt. Tror inte farsan gått sån kurs trots hundratals godkända badrum. Han hade gått för våtrum.

Kan de inte intyga det innan så kan de ju inte intyga det efteråt heller.

Sverige ligger långt efter när det kommer till licenser skillnad mot usa där det oftast krävs contractor license för att få bygga hus staten så utfärdar licensen och det är alltid så lätt att få man måste kunna bevisa att man verkligen kan bygga hus

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ett tips. Kolla företagets hemsida, är dom anslutna till en organisation så brukar dom gärna skylta med det.
Inte många som har hemsida idag vett flera medelstora byggföretag som inte har hemsida idag jobb har man en då behöver aldrig göra reklam har inte ens reklam på bilarna

M maria01 skrev:
Sverige ligger långt efter när det kommer till licenser skillnad mot usa där det oftast krävs contractor license för att få bygga hus staten så utfärdar licensen och det är alltid så lätt att få man måste kunna bevisa att man verkligen kan bygga hus
Jag vill påstå att det är USA som ligger efter, måtte aldrig det bli så här.
Vissa länder får man väll inte ens bygga själv.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Inte många som har hemsida idag vett flera medelstora byggföretag som inte har hemsida idag jobb har man en då behöver aldrig göra reklam har inte ens reklam på bilarna
Det finns så klart dom som har både hemsida och inte hemsida.
Det bara ett tips gäller så klart inte alla.

T TheGame skrev:
Jag vill påstå att det är USA som ligger efter, måtte aldrig det bli så här.
Vissa länder får man väll inte ens bygga själv.
Så klart du får bygga själv där med men om du är företag måste du ha licens bara positivt tycker jag

MrJay
M maria01 skrev:
Tycker personligen att krav för att få ett General Contractor License är relativt låga, i de flesta stater räcker det med att ha genomgått en grundutbildning på några timmar samt ha försäkring. Men visst, att ha krav är alltid bättre än inga krav alls. Byggteknikmässigt ligger USA efter Europa men det är en helt annan diskussion.

* https://www.nextinsurance.com/blog/general-contractor-license-requirements/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.