Vi har ett äldre hus med en murstock som inte längre används sedan minst 40 år. I samband med renovering har vi upptäckt fuktgenomslag i innerväggen intill murstocken (missfärgning/fukt, inga akuta ras- eller brandtecken). Eventuellt svartmögel? Dock var det väldigt torrt. Bilden är från sovrum ovanvåning. Tidigare satt tapet och en garderob mot stod mot väggen.
Vår nuvarande bedömning är att problemet sannolikt beror på att murstocken är kall och oanvänd, med bristande ventilation och eventuell kondens – snarare än ett konstruktionsfel.
Planen just nu är:
• Låta målarna färdigställa arbetet (oklart om dom kör diffusionsöppna material)
• På lite längre sikt ta kontakt med sotare och/eller byggnadstekniker för att:
• besiktiga murstocken (ev. kamerainspektion)
• bedöma ventilation och korrekt avveckling av en murstock som inte är i bruk/alternativt sätta in eldstad
• få rekommendation på långsiktig åtgärd
Min fråga till forumet:
• Är det rimligt att låta måleriarbetet slutföras nu. Vet inte om man inte tätar med rätt material.
• Finns det något jag absolut bör göra eller undvika innan sotare/byggnadstekniker tittat på murstocken?
• Erfarenheter av liknande problem med fukt i oanvänd murstock mottages gärna.
Tacksam för inspel, särskilt från er som varit med om liknande i äldre hus.
Vår nuvarande bedömning är att problemet sannolikt beror på att murstocken är kall och oanvänd, med bristande ventilation och eventuell kondens – snarare än ett konstruktionsfel.
Planen just nu är:
• Låta målarna färdigställa arbetet (oklart om dom kör diffusionsöppna material)
• På lite längre sikt ta kontakt med sotare och/eller byggnadstekniker för att:
• besiktiga murstocken (ev. kamerainspektion)
• bedöma ventilation och korrekt avveckling av en murstock som inte är i bruk/alternativt sätta in eldstad
• få rekommendation på långsiktig åtgärd
Min fråga till forumet:
• Är det rimligt att låta måleriarbetet slutföras nu. Vet inte om man inte tätar med rätt material.
• Finns det något jag absolut bör göra eller undvika innan sotare/byggnadstekniker tittat på murstocken?
• Erfarenheter av liknande problem med fukt i oanvänd murstock mottages gärna.
Tacksam för inspel, särskilt från er som varit med om liknande i äldre hus.
Klicka här för att svara