650 läst ·
2 svar
650 läst
2 svar
Bygganmälan uterum som är förankrat i hus
Hej!
Vi planerar att bygga ett uterum (Willab Garden, ca 28kvm) till vårt hus i Uppsala. Uterummet ska vara förankrat i huset och jag tolkar det då som att det är en tillbyggnad och inte en komplementbyggnad. Vi har vart i kontakt med kommunen för att försöka förstå om det behövs ett bygglov eller bygganmälan, eller ingenting. Eftersom reglerna är så nya är svaren bristfälliga.
Vi tolkar reglerna som att vi inte behöver ett bygglov, men att vi eventuellt behöver göra en bygganmälan. Den primära anledningen till det skulle vara förändringen i brandskydd. Idag är det 7m mellan husväggen och vårt garage (som dessutom sitter ihop med grannens garage). Vi tänker oss ett 4m djupt uterum så istället skulle det bli 3m avstånd, då mellan uterummets långsida och garaget. Om jag tolkar tabell 5:611 hos Boverket ska det vid avstånd 2-5m mellan komplementbyggnad och småhus gälla föjande:
Stort tack
Vi planerar att bygga ett uterum (Willab Garden, ca 28kvm) till vårt hus i Uppsala. Uterummet ska vara förankrat i huset och jag tolkar det då som att det är en tillbyggnad och inte en komplementbyggnad. Vi har vart i kontakt med kommunen för att försöka förstå om det behövs ett bygglov eller bygganmälan, eller ingenting. Eftersom reglerna är så nya är svaren bristfälliga.
Vi tolkar reglerna som att vi inte behöver ett bygglov, men att vi eventuellt behöver göra en bygganmälan. Den primära anledningen till det skulle vara förändringen i brandskydd. Idag är det 7m mellan husväggen och vårt garage (som dessutom sitter ihop med grannens garage). Vi tänker oss ett 4m djupt uterum så istället skulle det bli 3m avstånd, då mellan uterummets långsida och garaget. Om jag tolkar tabell 5:611 hos Boverket ska det vid avstånd 2-5m mellan komplementbyggnad och småhus gälla föjande:
- EI 30 i en av väggarna
- Oklassade fönster: Max 1 m2
- Dörrar: EI 30
Stort tack
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Enligt de nya reglerna så kan ni ju bygga till upp till 30 kvm utan anmälan så ur den synvinkeln är det ju ok.P Pineforest skrev:Hej!
Uterummet i sig borde ju inte räknas som en komplementbyggnad, men kanske som en förlängning av "småhus"? Hur skulle ni tolka detta?
- EI 30 i en av väggarna
- Oklassade fönster: Max 1 m2
- Dörrar: EI 30
Stort tack
Men du måste ju bygga enligt reglerna.
Och är det som du skriver så måste ni ta hänsyn till brandskydd mellan byggnaderna eftersom det hamnar närmare än 8m..
Men det finns lite regler som ni kan tillämpa eventuellt.
Tex kan man läsa nedanstående:
"För uterum som tillhör byggnader i byggnadsklass 2 och 3 kan reglerna om brandspridning inom byggnad tillämpas för att uppfylla kraven på skydd mot brandspridning mellan byggnader."
Dvs: Om er vägg in till uterummet upfyller brandskyddet (idag eller om ni bygger om lite) så kan ni "fritt" bygga glasrummet som jag tolkar det, då det inte ingår i samma "inomhusklimat" och skyddas via ytterväggen, som idag. Men det är lite oklart hur man skall tolka in tex "fria ytor" - dvs om ni har ett fönster som är äver 1m tex.
Jag hade kasnke trolkat det somm att ni kan gå på reglerna som det ser ut nu, och om ni har mindre än 4kvm fönster så är det ok (ni hade ju 7m mellan nu)
Men det kanske är bra om ni rådgör med en konstruktör eller kanske tom kommunens byggkontor kan hjälpa er där även om det inte krävs bygglov/anmälan. Tjänstemän skall ju vara hjälpsamma (ingår i arbetsbeskrivningen), och även om dom kan ta en mindre summa för det så kan det vara värt det för att göra rätt
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...dskydd/spridning-mellan-byggnader/brandskydd/
Tack för ditt svar @klaskarlsson
Efter att ha läst igenom vad de olika byggnadsklasserna innebär tolkar jag det som att undantaget du refererar till gäller. Men som du föreslår hade det ju känts bättre att få det bekräftat av någon med kännedom om de lokala reglerna.. Om kommun fortsatt inte är behjälpliga är det alltså konstruktör vi bör vända oss till?
Efter att ha läst igenom vad de olika byggnadsklasserna innebär tolkar jag det som att undantaget du refererar till gäller. Men som du föreslår hade det ju känts bättre att få det bekräftat av någon med kännedom om de lokala reglerna.. Om kommun fortsatt inte är behjälpliga är det alltså konstruktör vi bör vända oss till?
Klicka här för att svara