100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Du glömmer att PK banken då tog namnet Nordbanken och 2 år senare togs över av bank stöds nämnden.J jawen skrev:
Är det inte enklare å pudla när du bevisligen har fel? Du skrev t.o.m. att Gota övertogs av PK 1992 när PK försvann 1990…? Sen var det egentligen dec 1989, ett år innan bankkrisen startade
”När PK-banken lägger ett bud på samtliga aktier och konvertibler i Nordbanken i december 1989 ”
Jag jobbade på bank då å minns alla turer.
Redigerat:
Jodå, det får du. Men elnätet är ett reglerat monopol. Så du måste gå via det som finns där du har din anläggning. Att ha konkurrerande elnät skulle inte vara vettigt.K karlmb skrev:
Hur klarade man av den internationella elhandel med Danmark mellan 1915 och 1996(?) utan NordPool?
Då sätter jag in dödsstöten i detta sista inlägget som krossar din teori...J jawen skrev:
(Men blir inte förvånad om du fortfarande säger emot)
Du har alltså hävdat att Nordbanken var privat då staten tog över hösten 1992
Nedanstående text visar du har helfel (Du har blandat ihop med ett annat, tidigare Nordbanken som fanns på 80-talet, sammanslagningen Upland/Sundsvallsbanken)
"Nordbanken var den första banken att rapportera stora kreditförluster i augusti 1990
Nordbankens situation blev allt mer bekymmersam och i början av hösten 1991 riskerade man att få en lägre kapitaltäckningsgrad än den internationellt överenskomna miniminivån på 8 procent Nordbanken genomförde därför en nyemission om 5,2 miljarder kronor senare under hösten.
Staten, som då ägde nästan 71 procent av Nordbanken, deltog och tecknade aktier för 4,2 miljarder kronor.
Tillskottet motiverades dels utifrån statens position som huvudägare, men även med att ”… det är av väsentlig betydelse för tilltron till svenskt bankväsende att Nordbankens kapitalbas är betryggande.”
Kreditförlusterna fortsatte växa i en allt snabbare takt och under våren 1992 blev det tydligt att kapitaltillskottet inte skulle räcka till för att klara förlusterna:
I juni bemyndigade riksdagen regeringen att omstrukturera Nordbanken inom en ram på 20 miljarder kronor.
Det första steget i omstruktureringsprogrammet var att staten gjorde sig till ensam ägare av Nordbanken genom att ett uppköpserbjudande riktat till samtliga övriga aktieägare under hösten 1992, kombinerat med tvångsinlösen
Hävdar du fortfarande, trots det fetade ovan, att Nordbanken var privat, ja då finns det inget hopp...
Oj vad fel det blir. Var skrev jag om marknaden för elnät?D Daniel 109 skrev:
Det spelar ingen roll var jag bor när jag köper el. Men ska jag köpa av en viss producent så kan jag inte göra det annat än för långa avtal. Och aldrig via Nordpool. Eller, det gör ju min ellev indirekt och sen skickar han räkning till mig.
Om jag vill handla av ett vattenkraftverk när det inte blåser och av ett vindkraftverk när det blåser så kan jag inte det.
Der finns inget som som säger att det måste vara långa avtal. Men det finns ingen anledning att göra så.K karlmb skrev:Oj vad fel det blir. Var skrev jag om marknaden för elnät?
Det spelar ingen roll var jag bor när jag köper el. Men ska jag köpa av en viss producent så kan jag inte göra det annat än för långa avtal. Och aldrig via Nordpool. Eller, det gör ju min ellev indirekt och sen skickar han räkning till mig.
Om jag vill handla av ett vattenkraftverk när det inte blåser och av ett vindkraftverk när det blåser så kan jag inte det.
Ja det där låter ju exakt som det många föreslår här inkl. jag själv- men vissa säger inte är realistiskt. Strypa export, minska kapacitet etc. Både Sve och Nor gjorde det alltså.J jawen skrev:
Och det hände rätt så nyligen…
Kommentarer på det hörrni? Ni som hela tiden säger att man inte kan göra så, för då blir Sverige paria i handelsvärlden.
Är det 70/30 som är ”boven”. Säg upp det avtalet då, bums. Tycker jag.
Redigerat:
Jo, hur många elbolag går med på att jag byter ens en gång per månad? En fri marknad kan inte binda upp kunder i åratal som sker nu.D Daniel 109 skrev:
Men framförallt kan den inte ha en börs där den mest desperates överpris ska gälla för alla.
På en fri marknad kan alltid köpare och säljare mötas där de finner acceptabelt. Hur man kan kalla något annat för fri marknad. Det dags att vi slutar prata om Nordpool som en fri marknad.
En verkligt fri marknad kan vi möjligen få om alla producenter kan sälja sin produktion till alla konsumenter i den form man finner lämpligt de emellan. Intraday, långa kontrakt, PPA eller avräkning mot nåt slags medelvärde, det ska vara upp till parterna och ingen tvingande börs som nu.
Redigerat:
Du kan skriva avtal med vilka längder du vill med vilken leverantör du vill. Men av naturliga skäl vill ingen höra som du föreslår när det finns en välfungerande börs för den handeln.K karlmb skrev:Jo, hur många elbolag går med på att jag byter ens en gång per månad? En fri marknad kan inte binda upp kunder i åratal som sker nu.
Men framförallt kan den inte ha en börs där den mest desperates överpris ska gälla för alla.
På en fri marknad kan alltid köpare och säljare mötas där de finner acceptabelt. Hur man kan kalla något annat för fri marknad. Det dags att vi slutar prata om Nordpool som en fri marknad.
En verkligt fri marknad kan vi möjligen få om alla producenter kan sälja sin produktion till alla konsumenter i den form man finner lämpligt de emellan. Intraday, långa kontrakt, PPA eller avräkning mot nåt slags medelvärde, det ska vara upp till parterna och ingen tvingande börs som nu.
Och åter igen, priset sätts inte av den mest desperates överpris, de bjuder alltid maxpris (40kr/kWh eller vad det är) det sätter inte elpriset. Elpriset sätts där den som lägger det lägsta accepterade köpbudet har lagt sitt bud. Det har jag och flera andra försökt förklara många gånger.