Z Zodde skrev:
Trafikverket själva säger att i 2019 hade vi för första gången i historien över 1 miljon avgångar på persontåg.

Tycker väl det är bevis nog att antal avgångar inte kunnat varit högre 1940…
Men med alternativ logik är kanske allt möjligt?🤔
Man kan visa det mesta med statistik. För att de ska komma upp i de siffrorna lär de ha med en massa tåg som man normalt inte räknar som tågtrafik. Kanske kollektivtrafik som SL:s spårbundna trafik.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
men det är inte likställt med ATT elmarknaden fungerar "bra"
Jag tycker det är rejält problematiskt att vi inte ens kan enas om vad var och menar med "elmarknaden".
Själva ordet "elmarknaden" är väl bara i sig problematiskt att vi använder.

Borde kanske splittas upp till:
"Elhandelsmarknaden"
"Elproduktionsmarknaden"
"Stödtjänstmarknaden" osv
eller något sånt.

Men vad gäller marknaden för elhandel så är det ju i praktiken en i det närmaste perfekt marknad, i den mening som ekonomer och ekonomisk teori menar.
Dvs varan handlas av många aktörer, full insyn i handeln, varan är homogen, och sådana egenskaper.
Denna marknad är i praktiken väldigt lite reglerad, styrd eller manipulerad.

Det är i form av sekunda effekter som vi främst hittar styrning och manipulation.
Dvs olika former av stöd eller hinder för ny produktion, eller samma vad gäller konsumtion.
Om man ger något slags elstöd, så påverkar det marknaden, fast bara sekundärt, vid handelstillfället så köps det mer el än det skulle gjorts utan subventionen.

Men politikerna har inte gett sig in för att reglera priset, produktionsmängder, produktionssätt eller konsumtion (ja förutom som sekundära effekter då).

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jo, du sa att Nordbanken var privatägt.

jawen
"Dom 2 mest utsatta bankerna i den krisen var Gota banken & Nordbanken, och BÄGGE dessa var privatdrivna."

Du skrev också "Staten tillsatte 65 miljarer, & statliga PK-banken köpte upp Nordbanken & dom delar av Gota banken som ens hade någon framtid."

Men enligt wikipeida, som du länkar till och hävdar du håller med om, säger att PK banken köpte Nordbanken redan 1989, alltså sista året med VÄLMÅENDE banker, dvs INNAN bankkrisen.
Ststen tog förövrigt över HELA banker, inte bara delarna som hade nån framtid. (Sakfel igen)
Du är såååå dryg!

Från Wikipedia:

Nordbanken var ett svenskt bankaktiebolag som bildades 1986 genom ett samgående mellan Uplandsbanken och Sundsvallsbanken (båda grundade 1864).[1]

Banken existerade till 1990 innan den blev uppköpt av statliga PKbanken,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordbanken

Uplandsbanken ägarhistoria:

https://15familjer.zaramis.se/2017/12/30/uplandsbanken/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uplandsbanken

Sundsvallsbankens ägare:
Familjen Wikström var från början de största ägarna, sedan till viss del de svenska försäkringsbolagen som ju inte var några aktiva ägare.1976 hade sålunda Anders Wall och Beijerinvest skaffat sig kontroll i banken genom att inneha 7,7% av rösterna och kapitalet. Under början 1980-talet stärkte man sitt grepp över banken.

https://15familjer.zaramis.se/2017/12/30/sundsvallsbanken/

Det tar alldeles för mycket tid att konstant överbevisa dig & DINA påståenden, så jag lägger ned det from nu.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det är rejält problematiskt att vi inte ens kan enas om vad var och menar med "elmarknaden".
Är det verkligen så svårt att förstå?

Det människor är mycket kritiska till, är att slutsumman på deras elräkningar blivit alldeles för hög & för skiftande/varierande som isig ger en "otrygghet" i människors ekonomiska planering.

Precis HELA elmarknaden är det som påverkat detta.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själva ordet "elmarknaden" är väl bara i sig problematiskt att vi använder.

Borde kanske splittas upp till:
"Elhandelsmarknaden"
"Elproduktionsmarknaden"
"Stödtjänstmarknaden" osv
eller något sånt.

Men vad gäller marknaden för elhandel så är det ju i praktiken en i det närmaste perfekt marknad, i den mening som ekonomer och ekonomisk teori menar.
Dvs varan handlas av många aktörer, full insyn i handeln, varan är homogen, och sådana egenskaper.
Denna marknad är i praktiken väldigt lite reglerad, styrd eller manipulerad.

Det är i form av sekunda effekter som vi främst hittar styrning och manipulation.
Dvs olika former av stöd eller hinder för ny produktion, eller samma vad gäller konsumtion.
Om man ger något slags elstöd, så påverkar det marknaden, fast bara sekundärt, vid handelstillfället så köps det mer el än det skulle gjorts utan subventionen.

Men politikerna har inte gett sig in för att reglera priset, produktionsmängder, produktionssätt eller konsumtion (ja förutom som sekundära effekter då).
Och många som jag diskuterar med(/mot) här anser att elhandelsmarknaden är manipulerad eller reglerad på något sätt till nackdel för dem, och brukar antingen verka vilja att marknaden slutar att vara reglerad (vilken den ju redan inte är), eller att den ska reglerad, men på något annat sätt.

Medan andra menar på att denna marknad är en fri oreglerad marknad, men att den borde regleras/manipuleras (på något sätt som gynnar en själv - naturligtvis).

Mycket tjafs uppstår för att folk missförstår marknaden för denna elhandel, och inlägg efter inlägg ska ägnas åt att, helt resultatlöst, reda ut detta.

Oavsett var man börjar, så slutar faktiskt allt med att alla förändringar som faktiskt går att göra är att börja reglera och manipulera denna marknad.
Och då tycker jag att Zodde hittade ett bra citat:
”Alla alternativ till marginalprissättning innebär att någon i praktiken måste bestämma priset. Dessutom vem som ska få lov att köpa hur mycket av varan, vem som ska tillverka den, med vilken teknik och hur mycket som ska produceras.”

Och om man begrundar detta, så ser åtminstone jag en miljon möjligheter till att det kan gå riktigt åt helv***

Men jag har faktiskt inte kommit på ett enda riktigt bra sätt att styra marknaden - bättre än vad marknaden kan styra sig självt.

Ja om det är något, så kan man styra lite "by proxy", t.ex. om regeringen ger vattenfall order om att bygga kärnkraft, så kommer det förstås att påverka elhandelsmarknaden, förstås.
Men inte genom att man fingrar på marknadsmekanismen, utan att man förändrar något på utbudet samt produktionskostnaden. Och det skulle jag själv tro är mindre skadligt än att man börjar pillra på själva handeln av el.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och många som jag diskuterar med(/mot) här anser att elhandelsmarknaden är manipulerad eller reglerad på något sätt till nackdel för dem, och brukar antingen verka vilja att marknaden slutar att vara reglerad (vilken den ju redan inte är), eller att den ska reglerad, men på något annat sätt.

Medan andra menar på att denna marknad är en fri oreglerad marknad, men att den borde regleras/manipuleras (på något sätt som gynnar en själv - naturligtvis).

Mycket tjafs uppstår för att folk missförstår marknaden för denna elhandel, och inlägg efter inlägg ska ägnas åt att, helt resultatlöst, reda ut detta.

Oavsett var man börjar, så slutar faktiskt allt med att alla förändringar som faktiskt går att göra är att börja reglera och manipulera denna marknad.
”Alla alternativ till marginalprissättning innebär att någon i praktiken måste bestämma priset. Dessutom vem som ska få lov att köpa hur mycket av varan, vem som ska tillverka den, med vilken teknik och hur mycket som ska produceras.”

Och om man begrundar detta, så ser åtminstone jag en miljon möjligheter till att det kan gå riktigt åt helv***

Men jag har faktiskt inte kommit på ett enda riktigt bra sätt att styra marknaden - bättre än vad marknaden kan styra sig självt.

Ja om det är något, så kan man styra lite "by proxy", t.ex. om regeringen ger vattenfall order om att bygga kärnkraft, så kommer det förstås att påverka elhandelsmarknaden, förstås.
Men inte genom att man fingrar på marknadsmekanismen, utan att man förändrar något på utbudet samt produktionskostnaden. Och det skulle jag själv tro är mindre skadligt än att man börjar pillra på själva handeln av el.
Bekenmodellen i olika versioner adresserar detta.

J jawen skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå?

Det människor är mycket kritiska till, är att slutsumman på deras elräkningar blivit alldeles för hög & för skiftande/varierande som isig ger en "otrygghet" i människors ekonomiska planering.

Precis HELA elmarknaden är det som påverkat detta.
Fast denna variation har ju lösts sedan länge genom ett fast avtal?

Och om slutsumman är hög eller inte måste ju relateras till alternativet, inte någon drömbild av vad el "borde" kosta.

Ta några enkla saker som du gör med el, gör det på alternativa sättet, och fundera sen vad det är värt att göra det annorlunda. När vi hade två dagar med lite dyrt elpris testade jag mig själv den första morgonen, genom att göra min morgonkopp kaffe på ett alternativt sätt. Jag tog fram gasköket, värmde upp vatten och gjorde en kopp pulverkaffe. Sen funderade jag på vad det vore värt att stå inne i värmen och kolla på vattenkokaren istället, och insåg att det kanske inte var så dyr el ändå ..

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast denna variation har ju lösts sedan länge genom ett fast avtal?

Och om slutsumman är hög eller inte måste ju relateras till alternativet, inte någon drömbild av vad el "borde" kosta.

Ta några enkla saker som du gör med el, gör det på alternativa sättet, och fundera sen vad det är värt att göra det annorlunda. När vi hade två dagar med lite dyrt elpris testade jag mig själv den första morgonen, genom att göra min morgonkopp kaffe på ett alternativt sätt. Jag tog fram gasköket, värmde upp vatten och gjorde en kopp pulverkaffe. Sen funderade jag på vad det vore värt att stå inne i värmen och kolla på vattenkokaren istället, och insåg att det kanske inte var så dyr el ändå ..
Visst och 100 kr/l för bensin är ändå rätt ok om man har den till motorsågen...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag satt förövrigt och letade lite längre bak bland mina inlägg här på forumet.

Jag har ju flera gånger påpekat att jag har varit ordentligt kärnkraftspositiv i flera år (men inte i min ungdom, det var även där ett bagage från uppväxten).
Och jag är fortfarande kärnkraftspositiv, men är idag lite deppad över att det ser så mörkt ut på den fronten, alltså nybyggnation.

Jag har också en gång tiden haft åsikten att vindkraft bara är något slags löjliga hobbyprojekt, att det är helt uppenbart att med den låga densiteten i luft så kan det aldrig bli några vettiga mängder energi från det.
Jag kan ju idag se dagar då hälften av Sveriges elproduktion kommer från vindkraft, så jag är inte alls lika säker idag på vad jag trodde för 25 år sedan.

Men fortfarande för 10 år sedan så trodde jag dock att vindkraften var påväg att utrota sig självt, genom att trycka ner elpriset när det producerades bra, och inte kunna sälja något alls när det var bra elpris.
Men även detta vacklar jag lite på, för hur dumma är annars de med kapital att satsa att de fortfarande satsar på att bygga vindkraft.
Men det finns inlägg i detta forum där jag skriver detta - jag tar tillbaka det nu, jag hade nog fel!!!

Några av mina gamla inlägg, som speglar vad jag tänkte och tyckte då, för 10 år sedan, och 5 år sedan.
Här ett bra ett, där de tankar jag hade då nog sammanfattas rätt bra:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ett-kaernkraftverk.231800/page-8#post-1967330
Eller denna, om endast vindkraft:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tt-kaernkraftverk.231800/page-10#post-1969423

Sen hade jag lite mer tankar över hur energisystemet som helhet skulle kunna fungera:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tt-kaernkraftverk.231800/page-10#post-1970543
https://www.byggahus.se/forum/threa...tt-kaernkraftverk.231800/page-11#post-1970755
https://www.byggahus.se/forum/threa...gen-av-ringhals-2.351956/page-94#post-3525006

Några år senare, för 5 år sedan, så hade jag nog ändrat mig lite, men såg fortfarande problemen med vindkraft (och det gör jag väl fortfarande, bara att jag försöker vara noga med att inte blanda bort korten)
https://www.byggahus.se/forum/threa...en-av-ringhals-2.351956/page-105#post-3530772

Så visst, jag låser ju också in mig i mina åsikter, men det ändras dock över tid, medan jag inser allt mer.

Sen har jag fortfarande ett stort hål i min kunskap, och det är de strikt tekniska parametrarna i elnätet, och alltså då på det djupare delarna.
Här kan det finnas skäl till att se upp med i vilken riktning som energisystemet förändras.
Men jag hör så olika åsikter, så jag vågar inte riktigt binda mig vid någon egen åsikt.

K karlmb skrev:
Visst och 100 kr/l för bensin är ändå rätt ok om man har den till motorsågen
Eller mjölk för 80 kr/lit, om man bara har den till kaffet.
& 1000 kr kilot för kaffe, för det behöver ju man enbart dricka "på gamla människors kalas" en ggr om året

Alla kan forma sådana resonemanget efter deras egen vinning, men vi lever trotts allt i en mångfald av olika människor med olika förutsättningar & över 2 miljoner småhus som isig betingar mer än 50% av Sveriges befolkning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men släpp marknaden HELT fri i så fall, så jag kan smälla upp ett vindkraftverk på min tomt & säkra upp med ett mini-kolverk eller flisverk.

Eller på mina ägor där åar & älven finns, smälla upp ett litet vattenkraftverk.

Eller dra en 63 amperes kabel direkt från kompisens lilla kraftverk, till min fastighet 👍

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag satt förövrigt och letade lite längre bak bland mina inlägg här på forumet.

Jag har ju flera gånger påpekat att jag har varit ordentligt kärnkraftspositiv i flera år (men inte i min ungdom, det var även där ett bagage från uppväxten).
Och jag är fortfarande kärnkraftspositiv, men är idag lite deppad över att det ser så mörkt ut på den fronten, alltså nybyggnation.

Jag har också en gång tiden haft åsikten att vindkraft bara är något slags löjliga hobbyprojekt, att det är helt uppenbart att med den låga densiteten i luft så kan det aldrig bli några vettiga mängder energi från det.
Jag kan ju idag se dagar då hälften av Sveriges elproduktion kommer från vindkraft, så jag är inte alls lika säker idag på vad jag trodde för 25 år sedan.

Men fortfarande för 10 år sedan så trodde jag dock att vindkraften var påväg att utrota sig självt, genom att trycka ner elpriset när det producerades bra, och inte kunna sälja något alls när det var bra elpris.
Men även detta vacklar jag lite på, för hur dumma är annars de med kapital att satsa att de fortfarande satsar på att bygga vindkraft.
Men det finns inlägg i detta forum där jag skriver detta - jag tar tillbaka det nu, jag hade nog fel!!!

Några av mina gamla inlägg, som speglar vad jag tänkte och tyckte då, för 10 år sedan, och 5 år sedan.
Här ett bra ett, där de tankar jag hade då nog sammanfattas rätt bra:
[länk]
Eller denna, om endast vindkraft:
[länk]

Sen hade jag lite mer tankar över hur energisystemet som helhet skulle kunna fungera:
[länk]
[länk]
[länk]

Några år senare, för 5 år sedan, så hade jag nog ändrat mig lite, men såg fortfarande problemen med vindkraft (och det gör jag väl fortfarande, bara att jag försöker vara noga med att inte blanda bort korten)
[länk]

Så visst, jag låser ju också in mig i mina åsikter, men det ändras dock över tid, medan jag inser allt mer.

Sen har jag fortfarande ett stort hål i min kunskap, och det är de strikt tekniska parametrarna i elnätet, och alltså då på det djupare delarna.
Här kan det finnas skäl till att se upp med i vilken riktning som energisystemet förändras.
Men jag hör så olika åsikter, så jag vågar inte riktigt binda mig vid någon egen åsikt.
Bra. Kanske en dag kommer du också att förstå hur illa elmarknaden fungerar. För det är det enda du i princip vägrar att se några problem med nu.

• Haha
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Men släpp marknaden HELT fri i så fall, så jag kan smälla upp ett vindkraftverk på min tomt & säkra upp med ett mini-kolverk eller flisverk.

Eller på mina ägor där åar & älven finns, smälla upp ett litet vattenkraftverk.

Eller dra en 63 amperes kabel direkt från kompisens lilla kraftverk, till min fastighet 👍
Elhandelsmarknaden är redan helt fri i allt det där.

Du får absolut sätta upp ett eget vindkraftverk på din mark, eller t.o.m bygga ett eget kärnkraftverk.

Och köpa och sälja på nordpool.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elhandelsmarknaden är redan helt fri i allt det där.

Du får absolut sätta upp ett eget vindkraftverk på din mark, eller t.o.m bygga ett eget kärnkraftverk.

Och köpa och sälja på nordpool.
Jag får inte sälja eller köpa min el till vem jag vill var som helst.
Jag får inte ens köpa min el från en specifik producent.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man kan visa det mesta med statistik. För att de ska komma upp i de siffrorna lär de ha med en massa tåg som man normalt inte räknar som tågtrafik. Kanske kollektivtrafik som SL:s spårbundna trafik.
Så du ska misstänkliggöra Trafikverkets statistik för att du själv ska få rätt? Utan ett uns till till eget bevis?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.