95 268 läst ·
3 043 svar
95k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Samtidigt blir det en mer komplex miljö för trafiken fall man har ca. 10 ggr fler stationer. Mycket fler växlar som kan frysa m.m.Z Zodde skrev:
Fast på tiden då det var över 5000 stationer så var det säkert fler tågavgångar än idag. Men du väljer ett datum som passar dig så du kan 'bevisa' att vi idag har fler tågavgångar än förr.Z Zodde skrev:
Jag skrev dubblering av avgångar sista 30 åren för att det stod i ingressen till Trafikverket.L lbgu skrev:Samtidigt blir det en mer komplex miljö för trafiken fall man har ca. 10 ggr fler stationer. Mycket fler växlar som kan frysa m.m.
Fast på tiden då det var över 5000 stationer så var det säkert fler tågavgångar än idag. Men du väljer ett datum som passar dig så du kan 'bevisa' att vi idag har fler tågavgångar än förr.
Men kom upp med en länk som styrker ditt påstående så ändrar jag mig
Pendeltågstrafiken är mååångdubbelt större idag. Även godstrafiken är ordentligt större än 1940
Trafikverket
”Antalet tågavgångar blir allt fler, och 2019 passerades två milstolpar då det för första gången avgick mer än en miljon persontåg och fler än 250 miljoner resor gjordes. På knappt 30 år har persontrafiken nästan oavsett hur man räknar mer än fördubblats. Godstågen går allt oftare med tyngre och längre last. ”
Trafikverket har väl också intresse att få det att låta som att de aldrig haft så mycket avgångar som nu för att skylla deras misslyckande på det. Det de inte fattar är att det är de själva som tillåtit mer trafik på järnvägen än vad järnvägen klarar av. Deras inkompetens, ingen annans.Z Zodde skrev:
Jag tänker inte leta efter bevis på att det var fler järnvägsavgångar i Sverige säg år 1948 än vad det var 2024. Sunt förnuft säger att det var det med tanke på hur mycket mer järnvägar och stationer det fanns då. Men väljer du att tro att vi har fler avgångar idag så får du väl leva i den villfarelsen, inget jag kan göra något åt.
Finns statistik så ”få det att låta” skulle enkelt bli genomskådat om det var felL lbgu skrev:
Nej, sunt förnuft säger tvärtom enligt mig.L lbgu skrev:
Jag är inte speciellt hemlig med var jag står.S Snikholt skrev:
Sista valet blev det C, innan det L, och innan det var det väl C eller L, kommer inte ihåg.
Jag är inte nyliberal, utan gammliberal ungefär som från Franska revolutionen, jag är inte libertarian, men tycker det finns intressant saker att reflektera över där, och "nattväktarstaten" osv. Jag är också en anings anarkiskt och en anings socialist (socialist på det sättet att jag anser att total frihet och total fri marknad osv inte klarar av att lösa alla problem, utan det måste finnas ett samhälleligt skydd för de svaga och lite sånt).
Jag är inte direkt supermarknadsliberal, men rätt mycket för detta, fast att politik och folkviljan måste få vara med och reglera bort de värsta avarterna och problemen.
Jag kommer ursprungligen långt från vänsterkanten, av arv och uppfostran, det har tagit de år det har tagit att tvätta bort föräldrars åsikter (dvs mina egna innan jag börjat tänka tillräckligt mycket själv).
Jag ser det inte som helt omöjligt att jag kan tänkas rösta S någon gång igen, de måste bara sluta vara så stockkonservativa, och börja fundera på framtidens samhälle och problem istället för 1931.
Men så här nära att kunna rösta M har jag aldrig förut varit i mitt liv, för jag tycker att både C och L har gått bort sig rätt bra sista åren, fast det blir troligen inte denna gång, men inget är skrivet i sten, det finns ett tag till att fundera.
Tja, det är en tyvärr lite deppig position som jag har börjat inta den sista tiden, för ju mer jag har tänkt, letat, kollat, diskuterat och förstått, ju mer har jag fattat vad liten makt Sverige har i denna sak.S Snikholt skrev:
Prisbildningen sker inte i Sverige.
Massor av möjliga, konstiga åtgärder, har stor risk för stora negativa effekter, t.ex. att elproduktion läggs ner, eller åtminstone inte byggs.
Att försöka undkomma en del av frihandeln, den del vi inte gillar, riskerar att vi även mister de delarna av frihandel som vi gillar, där vi gynnas.
Glöm aldrig att Sverige är inte allt här i världen, vi har i alla relationer motparter, som ser på det hela på ett annat vis, de vill gärna också ha alla fördelar.
Det funkar nog bäst när alla parter är lika nöjda och lika missnöjda.
Tack.S Snikholt skrev:
Och du kom in med buller och bång (och jag tänkte, ... "Jaha, ännu en "sån" ...)
Men jag har sedan upplevt att det finns en vilja hos dig att lyssna och tänka, så det blev ju snabbt mycket mer positivt.
Redigerat:
Tågen stod mycket längre still på varje järnvägsstation förr än nu, när jag var liten gick en resa sthlm-luleå på 14-15 timmar, nu tar det nedåt 11 timmar.L lbgu skrev:Trafikverket har väl också intresse att få det att låta som att de aldrig haft så mycket avgångar som nu för att skylla deras misslyckande på det. Det de inte fattar är att det är de själva som tillåtit mer trafik på järnvägen än vad järnvägen klarar av. Deras inkompetens, ingen annans.
Jag tänker inte leta efter bevis på att det var fler järnvägsavgångar i Sverige säg år 1948 än vad det var 2024. Sunt förnuft säger att det var det med tanke på hur mycket mer järnvägar och stationer det fanns då. Men väljer du att tro att vi har fler avgångar idag så får du väl leva i den villfarelsen, inget jag kan göra något åt.
Drygt hälften av denna minskade tid kan vi tacka vissa omdragningar av linjer, nya sträckningar samt lite högre hastighet på tågen, men förr stod tågen still på många stationer ibland bortåt en halvtimme.
Detta gav tågen en rejäl chans att komma ikapp ev förseningar.
"Året är 2374. Ditt tåg går äntligen i tid.
Sverige har precis gjort klart arbetet med att byta ut alla gamla utslitna spår, ledningsstolpar och kontaktledningar på vår järnväg.
För det är så lång tid arbetet beräknas ta i nuvarande takt: 350 år. Det visar en ny granskning från DN.
Kostnaderna för den svenska järnvägen bara växer. Arbetet med underhållet kostar 400 000 kronor per timme, året om, visar en ny rapport som konsultbolaget WSP gjort för SJ:s rapport ”Järnvägslyftet”."
Edit: Citat från någon "kvällstidning" 😇
Men siffrorna kommer WSP.
Sverige har precis gjort klart arbetet med att byta ut alla gamla utslitna spår, ledningsstolpar och kontaktledningar på vår järnväg.
För det är så lång tid arbetet beräknas ta i nuvarande takt: 350 år. Det visar en ny granskning från DN.
Kostnaderna för den svenska järnvägen bara växer. Arbetet med underhållet kostar 400 000 kronor per timme, året om, visar en ny rapport som konsultbolaget WSP gjort för SJ:s rapport ”Järnvägslyftet”."
Edit: Citat från någon "kvällstidning" 😇
Men siffrorna kommer WSP.
Redigerat:
Trafikverket själva säger att i 2019 hade vi för första gången i historien över 1 miljon avgångar på persontåg.L lbgu skrev:
Tycker väl det är bevis nog att antal avgångar inte kunnat varit högre 1940…
Men med alternativ logik är kanske allt möjligt?🤔
Hittade denna och valde SL och ser att det är några rejäla dippar över året. Har döttrar och fru som åker till skola och arbete och de är rätt frustrerade över punktligheten vilket har framgått på nyheterna ganska frekvent.
Ganska off topic… 🙄
Ganska off topic… 🙄
Har man inte nåt gemensamt mått på punktlighet?
Men detta blir så OT så det egentligen inte blir intressant
Alla länder jag bott i (inkl UK+Norge) tenderar å tycka att deras egen tågtrafik är den sämsta
Men detta blir så OT så det egentligen inte blir intressant
Alla länder jag bott i (inkl UK+Norge) tenderar å tycka att deras egen tågtrafik är den sämsta
Tja.Q qvirre skrev:
Fast du har rätt, så tycker jag ändå att det finns ett inneboende problem här, som du inte adresserar riktigt.
Det är ...
ehhh, nu måste jag fundera lite till, det kanske inte håller det jag tänkte.
(Jag tänkte något om att det blir fler och fler dagar om året som en kärnreaktor går med förlust ... men ev täckt det faktiskt i ditt resonemang ...)
För min del kan vi släppa det, känner jag mig själv rätt kommer det sluta i ordväxlingar om att det var bättre när det var Banverket, och känner jag dig rätt kommer du hävda motsatsen. 😅Z Zodde skrev:
