M Martin Lundmark skrev:
En av slutsatserna är; ”Velanders formel är alltså inte tillämpbar för hushåll med elbilar.”

”Att sprida ut laddningen över natten skulle kunna bidra till att sänka effekttopparna men detta kräver att det en ekonomisk vinning för att kunden ska vara villig att göra detta.”
När halvstora & även stora områden i Sverige fick elavbrott 4 timmar eller mera & elen sedan kom tillbaks igen, ja då smackade VÄLDIGT MÅNGA varmvattenberedare igång & lite senare maxade många 13 kWh.

Och trotts att också värmen drog igång samtidigt & folk lagade mat & tvätta kläder, så klarade näten detta.
Och mig veterligen har ingen av alla dessa 1000-tals strömavbrott, fått nätet "att krascha" när väl elen sätts på igen.

Och för mig ger detta en bra "vägledning" hur mycket egentligen som våra nät redan klarar.
Elbilar i all ära, men det kommer ta decennier före elbilars laddning kommer att överstiga våra momentana startströmmar i alla VV beredare efter strömavbrott PLUS övrig förbrukning.

Så en insats för att minimera strömavbrotten, skulle troligtvis ge större vinning/skillnad totalt sett.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej jawen

Här har du mer av det du kallar hypoteser, (23 apr 2025); ”Energibolaget varnar för instabilitet: ”Kommer bli extrema priser””
[länk]

Louise Hahn, vd för Mind Energy, varnar för att företagen behöver förbereda sig för ännu mer extrema prisrörelser på el och energi framöver. ”Vi har ännu inte fått känna på vad en kall vinter innebär”, säger hon till TN.
Ja det klingar bra emot att elbranschen gjorde 200 miljarder extra på 18 månader, när det var pris-rally.
Norden har inga som helst problem att vara "självständiga" på el, MEN alla kablarna till andra länder "rubbar" & sabbar vårat genuina el-tänk från förr.

Så problemet är inavlat & har ingenting med Sverige eller Norden att göra egentligen, men kapitalöverföringen från svenskars plånbok går tydligen inte att göra någonting åt.

Bör absolut bygga kärnkraft / 3 reaktorer snarast, för att "säkra upp" svenska välfärden & förbättra förutsättningarna & vintertid långsiktigt.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vidhåller att det är prisomptimerarna som är de största bovarna.

Men de vill gärna tro att de gör något bra och tjänar en hacka samtidigt (handhjärta)
Om det inte leder till några problem i praktiken så finns det inga bovar.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och att fördubbla kapaciteten på lokalnäten bara för att alla alltid ska kunna maximera sin förbrukning, även att alla gör det samtidigt, det är ungefär lika dumt som att bygga 4-filig motorväg upp till Åre bara för att det två dagar om året är mer trafik än vanligt.
Fast nu har ju själv visat att det fungerar bra som det är.
Du har INTE visat att ditt nät håller på att kollapsa. Snälla människa..

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och har du förstått problemet med sjunkande spänning i lokalnätet när alla drar max last samt för hög spänning i samma lokalnät när allas solceller producerar för fullt.
Och att detta problem är dubbelt när nätägaren ska passa in lokalnätets högsta samt lägsta spänning (vid olika tidpunkter) inom det tillåtna spänningsintervallet för leveranskvalitet?
Oj så avancerat Har du kolll på vilken risk det finns att kamkedjan monteras fel eller hur bra du skulle lyckas ställa tändningen manuellt som på farfars tid?
Nu har vi väl dimensionerade nät i Sverige, och hittills har ingen lyckats med annat än dessa ständiga teoretiseringar med fall som i praktiken bara inträffar väldigt sällan eller ej alls. Detta pga nätagaren kollar ifall dessa risker finns. Det är inte random.
Och ombyggnationer som enbart drivs av solceller och elbilaladdare är fortfarande ovanliga.
Trots att det som sagt finns områden där all denna hemska teknik redan installerats i hög grad.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast nu har ju själv visat att det fungerar bra som det är.
Du har INTE visat att ditt nät håller på att kollapsa. Snälla människa..
Har någon sagt att det håller på att kollapsa?

J jawen skrev:
När halvstora & även stora områden i Sverige fick elavbrott 4 timmar eller mera & elen sedan kom tillbaks igen, ja då smackade VÄLDIGT MÅNGA varmvattenberedare igång & lite senare maxade många 13 kWh.

Och trotts att också värmen drog igång samtidigt & folk lagade mat & tvätta kläder, så klarade näten detta.
Och mig veterligen har ingen av alla dessa 1000-tals strömavbrott, fått nätet "att krascha" när väl elen sätts på igen.

Och för mig ger detta en bra "vägledning" hur mycket egentligen som våra nät redan klarar.
Elbilar i all ära, men det kommer ta decennier före elbilars laddning kommer att överstiga våra momentana startströmmar i alla VV beredare efter strömavbrott PLUS övrig förbrukning.

Så en insats för att minimera strömavbrotten, skulle troligtvis ge större vinning/skillnad totalt sett.
Menar du avbrottet 2003?

Om du vill ge intryck av att du förstår vad du skriver om är det lämpligt att inte använda helt fel enhet. Det var inte så att hela nätet kopplades in samtidigt. Det vat inte kallt, så uppvärmningslasten var inte hög.
Varför tror du att alla varmvattenberedare behövde gå igång?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Oj så avancerat Har du kolll på vilken risk det finns att kamkedjan monteras fel eller hur bra du skulle lyckas ställa tändningen manuellt som på farfars tid?
Nu har vi väl dimensionerade nät i Sverige, och hittills har ingen lyckats med annat än dessa ständiga teoretiseringar med fall som i praktiken bara inträffar väldigt sällan eller ej alls. Detta pga nätagaren kollar ifall dessa risker finns. Det är inte random.
Och ombyggnationer som enbart drivs av solceller och elbilaladdare är fortfarande ovanliga.
Trots att det som sagt finns områden där all denna hemska teknik redan installerats i hög grad.
Hej karlmb

Vad har det för betydelse, gällande elnätet, om man kan ställa in så att tändningen i en äldre fyrtakts bilmotor sker 10 grader före kolvens toppläge med en stroboskoplampa?

För några år sedan, när ”solcellsboomen” startat, återkom en av våra elkraftelever från sitt sommarjobb vid ett nätbolag, och berättade för oss att hon ägnat sommaren till elnätsförstärkningar i samband med solcellsinstallationer.

Bland annat så hade man varit tvungen att byta ut en distributionstransformator, på grund av att många på samma plats, ville ansluta solceller.

Du får gärna berätta varifrån du hämtar den information som du delger här.

Om du t.ex. inte arbetar ute på fältet med elnät eller har kontakt med elkraftingenjörer som arbetar med elnät.
Hur vet du då, att det bara är ”ständiga teoretiseringar med fall som i praktiken bara inträffar väldigt sällan eller ej alls.”

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Bland annat så hade man varit tvungen att byta ut en distributionstransformator, på grund av att många på samma plats, ville ansluta solceller.
Har jag sagt att det aldrig hänt?

Kom med någon fakta om kvantitet, annars håller du fortfarande bara på med teoretisering.

Min analogi med tändningen gick mkt längre tillbaka än till stoboskopet.

K karlmb skrev:
Har jag sagt att det aldrig hänt?

Kom med någon fakta om kvantitet, annars håller du fortfarande bara på med teoretisering.
Hej karlmb

Jag känner inte till att det finns någon officiell statistik gällande detta.
Därmed så kan jag naturligtvis inte visa, på det som inte finns, det förstår ju alla.

Jag har arbetat drygt 50 år med elkraft, varav 25 år med elkraftforskning och utbildning.
Jag har därmed rimligen träffat, utbildat och samtalat med drygt hälften av de svenska elkraftingenjörerna mfl.
Ifrån dessa samtal så försöker jag här på byggahus att hjälpa andra.

Naturligtvis så kan jag inte sprida vidare, det jag till exempel får veta i förtroliga samtal med elkraftingenjörer vid elnätsbolagen.

Så, det är upp till alla de som läser vad vi skriver här, att välja vem dom tror på.
Att tro på det du påstår, eller att tro på mig.

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Därmed så kan jag naturligtvis inte visa, på det som inte finns, det förstår ju alla.

Jag har arbetat drygt 50 år med elkraft, varav 25 år med elkraftforskning och utbildning.
Jag har därmed rimligen träffat, utbildat och samtalat med drygt hälften av de svenska elkraftingenjörerna mfl.

Naturligtvis så kan jag inte sprida vidare, det jag till exempel får veta i förtroliga samtal med elkraftingenjörer vid elnätsbolagen.

Så, det är upp till alla de som läser vad vi skriver här, att välja vem dom tror på.
Jo, jag har arbetat många år i branschen även jag. Har egna erfarenheter, men även bekantas som arbetar som beredare och montörer.
Har lyft dessa anekdoter till Karlmb, och han hänvisar alltid till att det saknas kvantifiering av kostnaderna. Nätbolagen svarar svepande ”det är dyrt”. Och Karlmb har på sätt och vis rätt. Det saknas aggregerad info om hur mycket pengar som lagts enkom på förstärkningar som gjorts pga. solceller och elbilsladdare.

Mina erfarenheter säger mig att solcellerna är ett betydligt större problem än elbilsladdningen, för elnätet när många och allt större anläggningar tillkommer.

När solcellsboomen var i sin linda, innan fårskocken hoppade på tåget, var det sällan problem. Enda exemplet från den tiden var när nedlagda bondgårdar fyllde ladugårdstaken… det har gjorts måånga förstärkningar pga. det.

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Det låter ju rimligt.
Men om jag berättar att jag från säker källa , som jobbar på en av de större solinstallatörerna på västkusten, utan att jag ifrågasatt nånting, har att de efter 300+ installationer endast fått nej en enda gång från nätbolaget.
Och jag å min sida sett det hända i närheten 1 gång för 5 år sedan. (En gammal avlägsen liten gård med luftledning fick vänta tills de grävt ner ny servis över 700m)
Vad kan man använda den informationen till?

S
K karlmb skrev:
Det låter ju rimligt.
Men om jag berättar att jag från säker källa , som jobbar på en av de större solinstallatörerna på västkusten, utan att jag ifrågasatt nånting, har att de efter 300+ installationer endast fått nej en enda gång från nätbolaget.
Och jag å min sida sett det hända i närheten 1 gång för 5 år sedan. (En gammal avlägsen liten gård med luftledning fick vänta tills de grävt ner ny servis över 700m)
Nätägarna får inte säga nej, de är skydiga enligt lagen att ansluta produktion till befintligt säkribgsabonnemang.

K karlmb skrev:
Det låter ju rimligt.
Hej karlmb

Intressant.

Vad jag känner till så kan elnätsbolaget inte neka anslutning, däremot får elnätsbolaget ta betalt vad det kostar att ansluta en ny kund.

Om du sedan läser mitt inlägg #1 109, i tråden jag ger länk till här, så verkar det som ”de tre stora”, EON, Statliga Vattenfall och Ellevio, ännu inte har tagit ett beslut att, till exempel, debitera villakunder som installerat solceller för åtgärder med att förstärka elnäten.

Det innebär då, att kollektivet (den med solcellsinstallationen plus alla andra) får ta (dela) dessa kostnader.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ift-foer-elnaetet.532526/page-74#post-5979254

Det verkar inte som någon för kollektivets talan här.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vad jag känner till så kan elnätsbolaget inte neka anslutning, däremot får elnätsbolaget ta betalt vad det kostar att ansluta en ny kund.
Med neka menade jag vänta på åtgärd.
Inte utreda, för det förekommer.
Finns inget att ta betalt för utan åtgärd.
Och jag länkade nyligen till Vattenfalls redogörelse för hur deras nät på olika håll i landet ser ut. Både regionalt och lokalt.
Jag gick igenom mitt eget område, västra Sverige runt Göteborg-Trollhättan.
De skrev att de inte räknade med att nätet idag behövde några förstärkningar så länge inga större förbrukare eller laster tillkommer.
Dit räknas inte solceller och elbilsladdning, utan det är vindkraftsparker, aluminiumfabriker och batterifabriker mam talar om då.
Min slutsats av allt detta är att de investeringar som gjorts efter Gudrun bla där de äldsta och klenaste delarna grävts ner och fått modern standard, gav oss ett nät som fungerar utmärkt med dagens läge på elbilar och solceller.
Sedan har de förstås brasklappen att det kan komma att ändras om de prognoser om fördubbling av konsumtionen blir verklighet i framtiden.
Men det visar iaf att det historiskt inte finns fakta som stöder alla påståenden om hemska investeringar pga elbilar o solceller som man gråtit över att inte ha fått fakturera.
Det är helt enkelt bluff.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.