Fairlane
D Danne824 skrev:
Så låt mig se om jag fattar 🤔

Du säger att man kan få lägre effektavgift med lägre toppar – men samtidigt inte lägre totalkostnad om man förbrukar mer.
Okej?
Så man kan alltså förbruka mycket, bara man gör det snyggt, och ändå betala mindre än någon med låg förbrukning men otur i timingen.
Det säger väl sig självt?
Kalle nyttjar relativt lite el, endast 100 kWh en månad, men hans effektavgift baseras på 6 kW.
Pelle har anpassat sin förbrukning och hans effektavgift baseras på 5 kW. I gengäld förbrukar Pelle 2000 kWh samma månad.

Kalle kommer betala en högre effektavgift, men Pelles faktura både från elnätsbolaget och från elbolaget kommer vara högre. Är inte det självklart?
D Danne824 skrev:
Låter som ett system för appar – inte människor.
Appar kan hjälpa till på marginalen. Jag behöver dock inte någon app för att inte slå på tvättmaskinen och diskmaskinen samtidigt som jag lagar mat. Man kanske också kan värma sitt vatten i beredaren över längre tid, med lägre effekt. Det behövs ingen app för det.
Har man fritidsboende kanske man kan slå ut uppvärmning över en längre tid.
D Danne824 skrev:
Sen säger du att “det jag egentligen vill” är ett kraftigt utbyggt nät utan att betala för det.
Intressant tolkning, för det jag säger är att kostnaden bör spegla faktisk användning inte slumpmässiga toppar.
Dvs en person som vill ha en elanslutning till sin bostad och bara förbrukar 10 kWh i månaden ska nätbolaget gå kraftigt back på?

Gäller det andra saker också? Jag vill vara betala telefonavgiften om jag ringer något. De månader jag inte ringer ska det vara gratis? Kostar det inte telefonbolaget något att ha nät och personal de månader jag inte ringer.
D Danne824 skrev:
Du vill kalla det trängselskatt, men det är inte trafik.
Det är el.
Och till skillnad från bilar går det inte att “ta en annan väg” med mikron.
Men man kan välja när man kör, eller?
D Danne824 skrev:
Att jag "inte vill betala för tre filer" men samtidigt inte vill betala trängselskatt är en karikatyr.

Det jag säger är att ni försöker bygga en prissättning där alla betalar för kapacitet de aldrig använder bara för att ni räknar med värsta scenariot varje månad.
Tvärtom, vi säger att man ska betala för den kapacitet man faktiskt använder. Kapacitet är inte samma sak som totalförbrukning.
D Danne824 skrev:
Sen kommer Kalle och Pelle-exemplet, och där brakar hela argumentet ihop.
Du säger att Kalles beteende tvingar nätbolaget att bygga ut men ignorerar helt att Pelle förbrukar samma mängd totalt.
Problemet är att du tror att elbolagets kostnader baseras på hur mycket som används totalt vilket inte stämmer.

Om vi ska bygga en bro över till en ö som mest använda sommartid, tycker du vi ska dimensionera den efter antal bilar per år eller antal bilar när det är som mest trafik?
D Danne824 skrev:
Om elnätet inte klarar en rimlig topp från en enskild hushållsförbrukare en dag i månaden då har vi ett planeringsproblem, inte ett rättviseproblem.
En enskild klarar nätet. Elbolaget klarar sig säkert om en en enskild inte betalar ett dugg också. Det brukar dock inte vara så man räknar.
D Danne824 skrev:
Och Olle då? Du menar alltså att ett fritidshus som använder lite el några helger i månaden ska stå för en fast kostnad som om det vore ett permanentboende?
Kostar det mindre att dra när till fritidshuset? Kostar underhållet mindre?
D Danne824 skrev:
Låter mer som en nätavgiftsmodell driven av girighet än av kapacitetsbehov.
Det är precis vad jag tycker om din modell.
D Danne824 skrev:
Det är inte rättvisa ni bygger det är en avgiftsstruktur där låg förbrukning blir en riskfaktor och förutsägbar överförbrukning ett privilegium.
Återigen, rättvisa är olika för olika personer. Är din definition mer rätt?
D Danne824 skrev:
Så om du inte är helt säker på att det är lyckat låt mig hjälpa dig,
det är det inte.
Då är vi äntligen ense. Vi är överens om att den modell du förespråkar inte är lyckad. Jag förstår inte varför du förespråkar den då.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Fast återigen drar du paralleller som inte på något sätt är jämförbara!
1) Ett fordon har en fysisk storlek som isig skapar ett platsbehov, som isig de facto skapar behovet av flera filer
Du tror inte att en hög effekt skapar ett fysiskt behov?
J jawen skrev:
2) Problemet med EVENTUELLA framtida "el-problem" är baserat på hypoteser, & verkligheten kan visa sig bli helt annorlunda, MEN den fysiska platsbristen kommer aldrig bli inblandad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Säkra ner alla hus till en noga kalkylerad grundnivå (när tiden kommer för det behovet)
Ha sedan en grundtaxa för dessa & låt abonnenterna som de facto måste ha kraftigare säkring & "mera ström" betala vad det faktiskt kostar.

ALLA andra modeller gagnar dom ekonomiskt starkare!
Låter som att du vill att Anna 80 år ska få frysa helt plötsligt. Hon kommer ju inte ha råd med den högre säkringen som hennes elelement kräver när kylan sparkar igång.

Hur tänkte du här?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J jawen skrev:
För mig är elnätsägarnas hypoteser en fantasivärld!
Sveriges elnät har tidigare klarat av att vintertid leverera enormt höga effekter/laster till 100.000-tals elelementuppvärmda hus, & samtidigt klara av Sveriges industrier.
Hej jawen

Här har du mer av det du kallar hypoteser, (23 apr 2025); ”Energibolaget varnar för instabilitet: ”Kommer bli extrema priser””
https://www.tn.se/naringsliv/42521/energibolaget-varnar-for-instabilitet-kommer-bli-extrema-priser/

Louise Hahn, vd för Mind Energy, varnar för att företagen behöver förbereda sig för ännu mer extrema prisrörelser på el och energi framöver. ”Vi har ännu inte fått känna på vad en kall vinter innebär”, säger hon till TN.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om det känns som någon tröst så gillar jag själv verkligen inte denna effektavgift.
Den betyder att det blir dyrare för mig, jag kommer antingen behöva betala denna avgift eller så kommer jag behöva ladda mer när elen är lite dyrare, så det blir dyrare för mig hur jag än gör.

Men skillnaden är att jag förstår varför något typ detta måste göras.
Det finns massor här i livet som jag inte gillar, men fattar att det måste vara så, t.ex. är skatter och P-böter aldrig roligt, men jag fattar varför det behövs.
Och P-böter är ju sådär ruskigt orättvist, då J Guillou bara garvar åt sin bot och brukar kalla den extra kommunalskatt, medan den ensamstående mamman får hela månadens ekonomi ruinerad av samma bot.

Och vidare så tycker jag också att en avgift på toppeffekt är väldigt trubbigt.
För egentligen är vi inte alls ute efter att jaga den som brukar slå igång bastun kl 19.00, då det är dyrtid och nästan ingen laddar sin bil då, dvs nätet är lågt belastat.

Det ideala vore att den extra kostnaden endast slår till vid tillfällen då elnätet är hårt belastat, då var det inte längre ett trubbigt verktyg, utan det skulle slå exakt och precis där det behövs, och lämna tant Agda i ro, blir inget problem att råka dammsuga samtidigt som diskmaskinen går och steken ligger i ugnen.
Men lycka till att skapa den avgiftsmodellen, så att man vet i förväg vad man kommer få betala samt att det öht inte blir totalt obegripligt för 99% av oss.

• Älska
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte mer än vrålsnabbt skummat denna.
(För att jag tror att jag redan har koll på det mesta, i stora drag).
[länk]

Men den är kort och kanske läsvärd för de som har lite risig koll på elnätens dimensionering.
Hej Mikael_L

Den tar, bland annat, upp det jag flera gånger tjatat om; Att våra elnät är dimensionerade efter Velanders formel. Som tillkom då vi avläste elmätaren en gång per år.

En av slutsatserna är; ”Velanders formel är alltså inte tillämpbar för hushåll med elbilar.”

”Att sprida ut laddningen över natten skulle kunna bidra till att sänka effekttopparna men detta kräver att det en ekonomisk vinning för att kunden ska vara villig att göra detta.”

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej jawen

Här har du mer av det du kallar hypoteser, (23 apr 2025); ”Energibolaget varnar för instabilitet: ”Kommer bli extrema priser””
[länk]

Louise Hahn, vd för Mind Energy, varnar för att företagen behöver förbereda sig för ännu mer extrema prisrörelser på el och energi framöver. ”Vi har ännu inte fått känna på vad en kall vinter innebär”, säger hon till TN.
Fast högt elpris leder ju till minskad efteefrågan. Så där blir ju en effekttariff riktigt tråkig lök på laxen, om man råkar göra fel 3 timmar.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det känns som någon tröst så gillar jag själv verkligen inte denna effektavgift.
Den betyder att det blir dyrare för mig, jag kommer antingen behöva betala denna avgift eller så kommer jag behöva ladda mer när elen är lite dyrare, så det blir dyrare för mig hur jag än gör.

Men skillnaden är att jag förstår varför något typ detta måste göras.
Det finns massor här i livet som jag inte gillar, men fattar att det måste vara så, t.ex. är skatter och P-böter aldrig roligt, men jag fattar varför det behövs.
Och P-böter är ju sådär ruskigt orättvist, då J Guillou bara garvar åt sin bot och brukar kalla den extra kommunalskatt, medan den ensamstående mamman får hela månadens ekonomi ruinerad av samma bot.

Och vidare så tycker jag också att en avgift på toppeffekt är väldigt trubbigt.
För egentligen är vi inte alls ute efter att jaga den som brukar slå igång bastun kl 19.00, då det är dyrtid och nästan ingen laddar sin bil då, dvs nätet är lågt belastat.

Det ideala vore att den extra kostnaden endast slår till vid tillfällen då elnätet är hårt belastat, då var det inte längre ett trubbigt verktyg, utan det skulle slå exakt och precis där det behövs, och lämna tant Agda i ro, blir inget problem att råka dammsuga samtidigt som diskmaskinen går och steken ligger i ugnen.
Men lycka till att skapa den avgiftsmodellen, så att man vet i förväg vad man kommer få betala samt att det öht inte blir totalt obegripligt för 99% av oss.
Hm.. nä inte superenkelt. Men man kan ju göra tariffen icke-linjär.
Så att det alltid är dyrt att maxa sin säkring.
Medel / 3 topptimmar.

Det är enkelt att förstå för alla och leder till dämpad efterfrågan på effekt rakt av.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Fast högt elpris leder ju till minskad efteefrågan. Så där blir ju en effekttariff riktigt tråkig lök på laxen, om man råkar göra fel 3 timmar.
Hej
I artikeln står om tidigare händelser bl.a. ”Elpristopparna närmade sig då 10 kronor per kilowattimme i Sverige”
Med höga elpriser några vintermånader torde effektavgiften framstå som låg

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael_L

Den tar, bland annat, upp det jag flera gånger tjatat om; Att våra elnät är dimensionerade efter Velanders formel. Som tillkom då vi avläste elmätaren en gång per år.

En av slutsatserna är; ”Velanders formel är alltså inte tillämpbar för hushåll med elbilar.”

”Att sprida ut laddningen över natten skulle kunna bidra till att sänka effekttopparna men detta kräver att det en ekonomisk vinning för att kunden ska vara villig att göra detta.”
Men laddar verkligen alla sin bil max samtidigt?
För övrigt, vehicle tog grid skulle kunna tvingas fram. Det drabbar inte kollektivet utan enkom elbilsägare.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
I artikeln står om tidigare händelser bl.a. ”Elpristopparna närmade sig då 10 kronor per kilowattimme i Sverige”
Med höga elpriser några vintermånader torde effektavgiften framstå som låg
Jag vill påstå att elpriset är ganska frånkopplat effekttariffen, även om de såklart harmoniserar ibland.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag vill påstå att elpriset är ganska frånkopplat effekttariffen, även om de såklart harmoniserar ibland.
hej
jag påstår inte att de är samordnade
Bara det att båda skall betalas

• Haha
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
S
Tydligen är det tvingande enligt ellagen att nätavgiften aka ha samma villkor inom ett område.

Men det har lyfts synpunkter mot att detta bör revideras, eftersom att det omöjliggör differentierade tariffer - där lågt lastade nätdelar ändå åker på höglast-tariff.

Det går emot EI riktlinje att tariffen ska vara träffsäker. Vi kanske får se mindre och flera koncessionsområden framöver? 😃

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du tror inte att en hög effekt skapar ett fysiskt behov?
Denna "höga effekt" som du pratar om, den klarar nätet både 1985, 2005 & idag.
Sedan om du vill betala extra för eventuella framtida problem, så går det jättebra för mig 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.