Mikael_L Mikael_L skrev:
Det ideala vore att den extra kostnaden endast slår till vid tillfällen då elnätet är hårt belastat, då var det inte längre ett trubbigt verktyg, utan det skulle slå exakt och precis där det behövs, och lämna tant Agda i ro, blir inget problem att råka dammsuga samtidigt som diskmaskinen går och steken ligger i ugnen.
Hej Mikael_L

Jag ser vad du önskar

Men det jag frågar efter är hur du genomför det du önskar?

Jag frågade; ”Hur mäter, varierar debiteringen och berättar man för villaägaren som betalar effektavgiften på ett enkelt sätt att belastningen i elnäten närmast villorna är ”lätt eller hårt” under alla tider på året?”

Belastningen i elnäten närmast villorna är rimligen olika i olika bostadsområden?

Hur mäter och förmedlar detta till en effektavgift för villaägaren?

Skall effektavgiften vara olika i olika bostadsområden inom samma elnät, olika i stad och landsbygd?

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael_L

Jag ser vad du önskar

Jag frågade; ”Hur mäter, varierar debiteringen och berättar man för villaägaren som betalar effektavgiften på ett enkelt sätt att belastningen i elnäten närmast villorna är ”lätt eller hårt” under alla tider på året?”

Belastningen i elnäten närmast villorna är rimligen olika i olika bostadsområden?

Skall effektavgiften vara olika i olika bostadsområden inom samma elnät, olika i stad och landsbygd?
Som jag ser det skulle det inte vara alls svårt att ha en dynamisk effekt-taxa. Tekniken finns i de nya mätarna.

Men svårbegripligt för kunden. Man måste alltid vara på sin vakt också.

S Snikholt skrev:
Som jag ser det skulle det inte vara alls svårt att ha en dynamisk effekt-taxa. Tekniken finns i de nya mätarna.

Men svårbegripligt för kunden. Man måste alltid vara på sin vakt också.
Hej Snikholt
Man vill nog undvika att införa det som är svårbegripligt

Effekttaxan finns idag redan för tex industrikunder

Utformningen av effekttaxan till villaägarna ger motiv att utjämna effekten genom elnätet närmast villan och därigenom minska spänningsvariationerna där, med krav på kostsam elnätsförstärkning.

Detta med målet, att försöka att inte vara krånglig
Detta innebär därigenom naturligtvis ett antal kompromisser

Redigerat:
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Man vill nog undvika att införa det som är svårbegripligt

Effekttaxan finns idag redan för tex industrikunder

Utformningen av effekttaxan till villaägarna ger motiv att utjämna effekten genom elnätet närmast villan och därigenom minska spänningsvariationerna

Detta med målet att försöka att inte vara krånglig Detta innebär därigenom ett antal kompromisser
Jo men även du måste ju inse dumheten i att det mycket sannolikt kan inträffa lågt elpris samtidigt som låg effekt-taxa avseende elbilsladdning.

Och tvärtom.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jo men även du måste ju inse dumheten i att det mycket sannolikt kan inträffa lågt elpris samtidigt som låg effekt-taxa avseende elbilsladdning.
Hej Snikholt

Kom ihåg att elhandeln och elnätet inte får blandas ihop.
Det är två olika verksamheter som inte skall agera med hänsyn till varandra.

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Snikholt

Kom ihåg att elhandeln och elnätet inte får blandas ihop.
Det är två olika verksamheter som inte skall agera med hänsyn till varandra.
Nej visst. Men om vi går mot en verklighet där elpriset på timbasis styr majoriteten av efterfrågan kan vi få en realitet där merparten personer med elbil har säkrat upp till 25A för att kräma ut max billigaste timman på natten.
Då blir det kaos i lokalnäten.

Om effekttaxan har satts året innan baserat på totala effekten i ett helt nätområde.

Är det bara jag som ser problemen här?

Då lär det vara bättre att ha det som idag. Och kanske införa ett par lägre säkringssteg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Karlmb, din anekdotiska bevisföring kommer från solcellskrämare.

Mina från elnätsbyggare.

Just saying…

Med det sagt. Jag känner till ytterst få förstärkningar, där orsaken har varit elbilsladdning i villor.
Det var inte någon som försökte sälja till mig.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael_L

Jag ser vad du önskar

Det är 2025 nu.
Det är inga problem att sätta effekttariff utifrån hur det ser ut under just din trafo.
Hög last på lokalnätet/ alt överspänning, då slår en effekttariff in. Annars inte.

K karlmb skrev:
Det är 2025 nu.
Det är inga problem att sätta effekttariff utifrån hur det ser ut under just din trafo.
Hög last på lokalnätet/ alt överspänning, då slår en effekttariff in. Annars inte.
Hej
Den halvan är inget bekymmer
Det gäller bara att andra halvan.

Alla elanvändare, som möjligen tycker att systemet är komplicerat att förstå och använda

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Den halvan är inget bekymmer
Det gäller bara att andra halvan.

Alla elanvändare, som möjligen tycker att systemet är komplicerat att förstå och använda
Men vi kan i alla fall slå fast - att om det Mikael säger blir verkligen. Att en stor massa elbilsladdning sker mot lägsta elpris.

Så kommer denna effektavgift (i den form den införs) definitivt inte leda till reducerat behov av investeringar i nätkapacitet, jämfört med en alternativ framtid där säkringstariff råder och normalkunden har månads eller

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Men vi kan i alla fall slå fast - att om det Mikael säger blir verkligen. Att en stor massa elbilsladdning sker mot lägsta elpris.

Så kommer denna effektavgift (i den form den införs) definitivt inte leda till reducerat behov av investeringar i nätkapacitet, jämfört med en alternativ framtid där säkringstariff råder och normalkunden har månads eller fast elpris.
Hej
Jag ser effektavgiften som en typ av säkringsavgift som är variabel

Effektavgiften kan förändras med tiden för att bättre uppnå målet

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag hade haft mindre synpunkter på den, om prissättningen hade varit x kr/kW alla timmar, året om.

S Snikholt skrev:
Jag hade haft mindre synpunkter på den, om prissättningen hade varit x kr/kW alla timmar, året om.
Hej
Elnätsbolagen kan utforma effektavgifterna utifrån de mål de vill uppnå
Att effektflödet utjämnas

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Effektavgiften kan förändras med tiden för att bättre uppnå målet
Det är EI som i så fall ska tillrättavisa en nätägare om att deras metod för effektavgift slår fel.

Tillåt mig tvivla. Så länge de håller sig inom intäktsram så kommer det inte hända ett smack.

Du är naiv.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Elnätsbolagen kan utforma effektavgifterna utifrån de mål de vill uppnå
Att effektflödet utjämnas
Deras mål är att tjäna pengar. Deras intäktsram gynnas av investeringar i nätet.

Go figure…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.