100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Hej karlmbK karlmb skrev:Med neka menade jag vänta på åtgärd.
Inte utreda, för det förekommer.
Finns inget att ta betalt för utan åtgärd.
Och jag länkade nyligen till Vattenfalls redogörelse för hur deras nät på olika håll i landet ser ut. Både regionalt och lokalt.
Jag gick igenom mitt eget område, västra Sverige runt Göteborg-Trollhättan.
De skrev att de inte räknade med att nätet idag behövde några förstärkningar så länge inga större förbrukare eller laster tillkommer.
Dit räknas inte solceller och elbilsladdning, utan det är vindkraftsparker, aluminiumfabriker och batterifabriker mam talar om då.
Min slutsats av allt detta är att de investeringar som gjorts efter Gudrun bla där de äldsta och klenaste delarna grävts ner och fått modern standard, gav oss ett nät som fungerar utmärkt med dagens läge på elbilar och solceller.
Sedan har de förstås brasklappen att det kan komma att ändras om de prognoser om fördubbling av konsumtionen blir verklighet i framtiden.
Men det visar iaf att det historiskt inte finns fakta som stöder alla påståenden om hemska investeringar pga elbilar o solceller som man gråtit över att inte ha fått fakturera.
Det är helt enkelt bluff.
Rimligen så gör nog elnätsbolaget en mindre eller en större utredning för varje kund som till exempel önskar ansluta nämnvärt antal solceller, där villan är ansluten till elnätet och därmed vända effektriktningen vid leverans till elnätet.
Många förstår inte det tid det tar att bygga elnät och de kostnader som det innebär. I många fall så kan elnätsförstärkningar kosta minst lika mycket, eller mer, än vid nybyggnad eftersom det då inte är en nybyggarbetsplats.
Den kablifiering som skedde i samband med reparationerna efter stormarna Gudrun och Per skedde i många fall med betydligt högre hastighet än normalt. Där har signaler kommit att man tog den kabel som fanns mm. Det finns därmed även en risk finns det mekaniska skyddet av den nedgrävda kabeln inte motsvarar den vid normal kabelutbyggnad. Hur det är med det, får vi se framöver.
Med det vill jag säga att det är oroande att vi länge har saknat tillräckligt många elkraftingenjörer i elkraftsbranschen och många har inte fått skaffa sig tillräcklig erfarenhet.
Som ingenjör kan jag inte argumentera emot att det på många håll saknas kompetens.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Rimligen så gör nog elnätsbolaget en mindre eller en större utredning för varje kund som till exempel önskar ansluta nämnvärt antal solceller, där villan är ansluten till elnätet och därmed vända effektriktningen vid leverans till elnätet.
Många förstår inte det tid det tar att bygga elnät och de kostnader som det innebär. I många fall så kan elnätsförstärkningar kosta minst lika mycket, eller mer, än vid nybyggnad eftersom det då inte är en nybyggarbetsplats.
Den kablifiering som skedde i samband med reparationerna efter stormarna Gudrun och Per skedde i många fall med betydligt högre hastighet än normalt. Där har signaler kommit att man tog den kabel som fanns mm. Det finns därmed även en risk finns det mekaniska skyddet av den nedgrävda kabeln inte motsvarar den vid normal kabelutbyggnad. Hur det är med det, får vi se framöver.
Med det vill jag säga att det är oroande att vi länge har saknat tillräckligt många elkraftingenjörer i elkraftsbranschen och många har inte fått skaffa sig tillräcklig erfarenhet.
Och det är troligen därför det tydligen ibland kan ta månader att "utreda" dvs kolla snabbt ifall nätet klarar den nya situationen eller inte.
Men faktum kvarstår, med snabbupphandlat kablage eller ej, så har det alltså hittills inte krävts många åtgärder i praktiken.
Och det är ju i linje med de teoretiska avhandlingen från Lund som jag länkat till för ett tag sen. Även om man på den tiden hade enfas-invertar i hög grad så konstaterades att det i de typfall man studerat tillsammans med nätbolag och experter och simulerat massiva solcellsinstallationer på nästan alla serviser, att det var osannolikt att omfattade åtgärder skulle behövas.
Men sätter man ickeingenjörer till att ge tillstånd till dessa installationer så blir ju allt väldigt svårt..
Hej KarlmbK karlmb skrev:
Vet du om gården debiterades för kostnaden för en ny servis?
Enligt Energimarknadsinspektionen så skall den som vid anslutning av solceller orsakar kostnader även skall betala för dessa kostnader.
Här finns en artikel i Dagens Industri, om detta; ”Villaägare som vill investera i solceller kan tvingas betala stora belopp till elnätsbolaget för att få ansluta till elnätet, enligt nya beslut. Kritiken är hård från solcellsbranschen som varnar för att Energimarknadsinspektionens nya praxis ändrar villkoren för installationer på villor och riskerar sätta stopp för nya solceller i områden där elnätet kräver förstärkningar.”
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
Jag kan tänka mig att om elnätsbolaget inte tar betalt som Energimarknadsinspektionen påpekar då uppmärksammas inte dessa kostnader.
Det innebär i stället att alla övriga tillsammans med den som anslöt solcellerna får dela på kostnaden.
Men det innebär då samtidigt att vi inte uppmärksammas på att kostnaderna finns för dessa nätförstärkningar.
Samtidigt som det ökar allas kostnader för elnäten, det som vi ogillar.
Effektavgifterna är just ett liknande sätt att debitera de som orsakar kostnader vid nyttjande av elnätet
Redigerat:
Har svårt att tänka mig att de debiterades, det fick de väl inte för 5 år sen.M Martin Lundmark skrev:Hej Karlmb
Vet du om gården debiterades för kostnaden för en ny servis?
Enligt Energimarknadsinspektionen så skall den som vid anslutning av solceller orsakar kostnader även skall betala för dessa kostnader.
Här finns en artikel i Dagens Industri, om detta; ”Villaägare som vill investera i solceller kan tvingas betala stora belopp till elnätsbolaget för att få ansluta till elnätet, enligt nya beslut. Kritiken är hård från solcellsbranschen som varnar för att Energimarknadsinspektionens nya praxis ändrar villkoren för installationer på villor och riskerar sätta stopp för nya solceller i områden där elnätet kräver förstärkningar.”
[länk]
Jag kan tänka mig att om elnätsbolaget inte tar betalt som Energimarknadsinspektionen påpekar då uppmärksammas inte dessa kostnader.
Det innebär i stället att alla övriga tillsammans med den som anslöt solcellerna får dela på kostnaden.
Men det innebär då samtidigt att vi inte uppmärksammas på att kostnaderna finns för dessa nätförstärkningar.
Samtidigt som det ökar allas kostnader för elnäten, det som vi ogillar.
Effektavgifterna är just ett liknande sätt att debitera de som orsakar kostnader vid nyttjande av elnätet
Att EI nu lobbats så hårt att de gått med på detta betyder ju inget mer än att elnötsbolagen fått en försäkring.
Inte att den behöver lösas ut särskilt ofta.
Hur många kända fall finns det hittills?
Hej karlmbK karlmb skrev:
Hur blir dessa fall kända?
Vad är det mest sannolikt att tidningarna skriver om, och därmed förmedlar till oss;
- De som måste betala elnätsförstärkningar?
- Eller de som slipper betala för elnätsförstärkningar?
Här är en bloggare som beskriver hur han satsat på solceller. I ett inlägg från, 2022-05-18, skriver han; ”Ekonomiskt självförsörjande på el nu – inklusive elbil – tack vare timmätning av elen – men problem med hög spänning”
https://cornucopia.se/2022/05/ekono...matning-av-elen-men-problem-med-hog-spanning/
Knappt månader senare (2022-07-10) skriver bloggaren; ”Nya solcellsrekord sedan Ellevio fixat transformatorn – 40% lägre elpris i juni via timmätning”
https://cornucopia.se/2022/07/nya-s...matorn-40-lagre-elpris-i-juni-via-timmatning/
Så ett nytt inlägg ett drygt år senare (2023-11-12) ”Största infrastrukturinvesteringen på gården sedan 60-talet – ska aldrig klaga på Ellevios nätavgifter igen”
https://cornucopia.se/2023/11/stors...ka-aldrig-klaga-pa-ellevios-natavgifter-igen/
Det är inte osannolikt att bloggarens satsning på solceller och elbilsladdning innebar att elnätsbolaget, i detta fall, måste agera med nätförstärkningar, på grund av spänningsvariationerna.
Om bloggaren betalat något, för dessa nätförstärkningar, vet jag inte, det har han i alla fall inte skrivit vad jag kan hitta.
Elnäten bekostas av alla de som är anslutna till elnäten.
Du skriver; ”Har svårt att tänka mig att de debiterades, det fick de väl inte för 5 år sen.”
Är de inte debiterade, på grund av detta, då har ju kollektivet (alla elanvändarna) tagit kostnaderna.
Det är många som tycker att elnätskostnaderna stiger mycket ändå.
Redigerat:
Andelen elbilar i Sverige är för nuvarande endast 7,2% (2024)S Snikholt skrev:
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2025/fordon-i-lan-och-kommuner-2024.pdf
Så det är absolut inget konstigt att du känner till ytterst få förstärkningar pga detta, jag är väl mest imponerad att du känner till några få.
Men då elbilar utgör en rätt hygglig andel av nybilsförsäljningen och gamla bensin, diesel och gasbilar skrotas ut, så kommer detta förstås att ändras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mm… men du hävdar att alla kommer att ladda som svin på de billigaste timmarna.Mikael_L skrev:
Andelen elbilar i Sverige är för nuvarande endast 7,2% (2024)
[länk]
Så det är absolut inget konstigt att du känner till ytterst få förstärkningar pga detta, jag är väl mest imponerad att du känner till några få.
Men då elbilar utgör en rätt hygglig andel av nybilsförsäljningen och gamla bensin, diesel och gasbilar skrotas ut, så kommer detta förstås att ändras.
[bild]
Om det nu är så - finns det kanske en enklare lösning på detta problem än att införa en effekttaxa som inte lirar med elpriset?
Ja, jag hävdar det, för det är ju typ så det redan nu fungerar. De enda elbilsägare jag vet som inte gör så är de som sitter på ett gammalt fastprisavtal som snart löper ut, de har meddelat mig att sen ska de har timrörligt och nyttja funktionerna i laddboxen/tibber el likn, för att automatiskt ladda när det är billigast.S Snikholt skrev:
Men jag håller med om att effektavgiften i dagens utformning är dumt utformad och trubbigt verktyg, då det slår lika hårt mot den som råkar konsumera mycket el även om elnätet är extremt lätt belastat vid tillfället.
Det skulle bli riktigt bra ifall det bara skulle slå (stenhårt) mot stort effektutnyttjade under de tider då nätet är hårt belastat. Dvs i princip endast jaga elbilsägarna, och försöka förmå dem att ställa ner laddströmmarna lite.
Själv laddar jag faktiskt rätt sällan över 8A, aldrig över 10A, det brukar ju finnas minst 4 timmar som är nästan identiskt lika billiga.
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Ja, jag hävdar det, för det är ju typ så det redan nu fungerar. De enda elbilsägare jag vet som inte gör så är de som sitter på ett gammalt fastprisavtal som snart löper ut, de har meddelat mig att sen ska de har timrörligt och nyttja funktionerna i laddboxen/tibber el likn, för att automatiskt ladda när det är billigast.
Men jag håller med om att effektavgiften i dagens utformning är dumt utformad och trubbigt verktyg, då det slår lika hårt mot den som råkar konsumera mycket el även om elnätet är extremt lätt belastat vid tillfället.
Det skulle bli riktigt bra ifall det bara skulle slå (stenhårt) mot stort effektutnyttjade under de tider då nätet är hårt belastat. Dvs i princip endast jaga elbilsägarna, och försöka förmå dem att ställa ner laddströmmarna lite.
Själv laddar jag faktiskt rätt sällan över 8A, aldrig över 10A, det brukar ju finnas minst 4 timmar som är nästan identiskt lika billiga.
Intressant
Hur mäter, varierar debiteringen och berättar man för villaägaren som betalar effektavgiften på ett enkelt sätt att belastningen i elnäten närmast villorna är ”lätt eller hårt” under alla tider på året?
Redigerat:
Sedan kan ju du allvarligt fråga dig själv!Mikael_L skrev:
Är det ens värt att hålla på "mickla" & anpassa sig i det läget för den saken?
Elräkningen du får kommer inte skilja sig "många kronor" på totalen ändå!
Några ören hit & dit beroende på timme är ju rent generellt "inga stora pengar", utan du tjänar nog lika mycket på att hoppa över 1 chokladkaka på helgen.
OM vi inte talar om extremfallen vid "pris-rally"
Dom/elbranschen har lyckats få oss konsumenter att flytta vårt focus, till något "som inte påverkar kostnaden i det hela", elbranschen måste vara överlyckliga!
Du har fel.J jawen skrev:
Jag sparar väl i storleksordningen typ 10.000 till 15.000 kronor om året genom att låta laddboxen ladda efter de billigaste nordpool-priserna istället för att den bara sätter igång och laddar så fort jag sätter in kontakten när jag kommer hem.
Någon som har tibber kan säkert inkomma med mer exakt statistik.
Redigerat:
Vad jobbig du är !!M Martin Lundmark skrev:
Här var nog senasrte
https://www.byggahus.se/forum/threa...handelsmarknaden.537577/page-192#post-6205189