95 297 läst ·
3 043 svar
95k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Det tror jag verkligen inte. Jag tror alternativet som du förespråkar kommer leda till fördärvet fort.J jawen skrev:
Prissättning efter vad den som har sämst ekonomi har råd med innebär i princip att el, ska vara gratis, liksom mat, liksom värmepumpar etc... Vem ska betala allt då? Staten?
Inte alls. Det finns alternativ till att sätta priset efter vad den som har det absolut sämst kan betala, riktade bidrag exempelvis.J jawen skrev:
Om man har ett eget boende (villa?) och har gått i pension vid 55 års ålder utan att ha skött om sitt hus alls, dvs fullt ut ditt exempel, så har man nog misskött sin ekonomi, bortsett från de som blivit svårt sjuka då.J jawen skrev:
Har man direktel som uppvärmning så har man inte gjort allt.J jawen skrev:
Redigerat:
Hej jawenJ jawen skrev:Men eftersom dom gamla människorna oftast sitter fast i deras eluppvärmda hus, så kommer dom drabbas negativt med effektavgifterna. Fast dom kanske enbart värmer upp 30% av huset vintertid, så kommer dom 10-15 kWh topparna (när utetemperaturen snabbt sjunker & elementen slår på fullt) blir en "straffavgift", ÄVEN fast dem minskat sin totala elförbrukning väldigt mycket (som egentligen hela poängen var)
Svenska hushåll har minskat deras totala elförbrukning i snitt med 8-10%, & detta är enormt!
Men nätägarna vill ju tjäna mera pengar, så vad vi än gör så fortsätter elräkningen att bli dyrare & dyrare!
Vi måste förstå att det INTE går att lita på enbart dom & deras hypoteser!
Vi måste också rimligtvis kunna ställa krav på att nätägarna både ska kunna visa fakta i ämnet & faktiska konkreta behov & elbranschen har varit tillräckligt "flummig" tidigare & behöver inga mer "luftslott" av flumhypoteser.
Jag bor i ett hus i prisområde 1 vars dimensionerande utetemperatur (DUT) är -34 grader, vid den temperaturen behövdes när huset byggdes ca 15 kW att värma huset (totalt 320 m2 uppvärmd yta) .
Om jag bara värmer upp 30% av huset vintertid, då tror jag inte på 10–15 kWh topparna.
Jag klarade något dygn med temperatur ner mot – 43 grader med dessa ca 15 kW vattenburen elvärme utan att det var bekymmer, nu har jag satsat på bergvärme och besparingen har med råge betalat investeringen.
Genom investeringen (vars återbetalning även bidragit till fönsterbyte och köksrenovering) har jag förberett att jag har råd att bo kvar som pensionär.
Du skriver först ” Svenska hushåll har minskat deras totala elförbrukning i snitt med 8-10%, & detta är enormt!” sedan skriver du ”Men nätägarna vill ju tjäna mera pengar, så vad vi än gör så fortsätter elräkningen att bli dyrare & dyrare!”
Elenergin (kWh) betalar du till din elhandlare nätägarna har inget med dessa pengar att göra, blanda inte ihop detta.
Däremot så har vi i många fall, när vi minskat antalet kWh genom elnätet bibehållit toppeffekten (kW) genom elnätet. Det har jag protesterat mot i ca 20 år.
Eftersom spänningsvariationen i distributionsnäten från reglertransformatorn som matar 5–30 st, 10/0.4 kV transformatorer som vardera har 5–50 hus anslutna är det större bekymret, så innebär styrning efter timpriser, solceller på villataken (som ibland vänder effektriktningen), elbilsladdning med hög effekt, några exempel på det som tillkommit de senaste åren och ökat risken för oönskade spänningsvariationer i redan byggda distributionsnät till villor.
Elnätsbolaget har ett krav på sig att upprätthålla en god leveranskvalité.
För den som läst elkraft och ledningsdimensionering så är inte problematiken med spänningsfall i distributionsnät till villor, något konstigt. Då är det inga hypoteser. Plocka fram läroböckerna och räkna själv.
Jag gick på KTH, (och arbetade samtidigt på ABB) vid den tiden och vi hade där i en kurs besök från Statens energiverk som just berättade om ”att kasta ut oljepannan och istället använda elelement”.J jawen skrev:Om Sveriges byggregler & Boverket råder svensken 1982 att kasta ut oljepannan och istället använda elelement, så faller det inte riktigt "på sittande regering".
Men personligen tycker jag allt fallerade mellan 1992-1997 under den extrema lågkonjektur som skakade om hela Sverige i grunden, sedan dess är INGET sig likt vad man än diskuterar.
När jag tog upp ”hattandet” i råd från Statens energiverk och protesterade emot detta, så erbjöds jag på rasten efter lektionen arbete hos dem.
Detta erbjudande tackade jag nej till, och blev bara ytterligare bekymrad över hur dåligt vi styrde elkraftförsörjningen med ständiga ändringar fram och tillbaka. .
Redigerat:
Mitt exempel är ett klockrent exempel på att vi måste vidta åtgärder för att slippa fördubbla styrkan i alla landets lokalnät.S Snikholt skrev:
Tänk att idag har de flesta hushåll en eller två fossilbilar, en del hushåll har en elbil och en fossil, och väldigt få har två elbilar.
Men om 10 år kommer det troligen stå två elbilar på uppfarten till de flesta villor, och med det laddbehov som folk då har.
Dvs de flesta kommer vilja ha 25A mätarsäkring, ingen kommer klara sig med 16A.
Och det rätt moderna lokalnätet här klarar inte ens att alla får 20A.
Jo, men läs vad jag skrev angående snittbilisten. Och att alla inte har samma körmönster.Mikael_L skrev:
Mitt exempel är ett klockrent exempel på att vi måste vidta åtgärder för att slippa fördubbla styrkan i alla landets lokalnät.
Tänk att idag har de flesta hushåll en eller två fossilbilar, en del hushåll har en elbil och en fossil, och väldigt få har två elbilar.
Men om 10 år kommer det troligen stå två elbilar på uppfarten till de flesta villor, och med det laddbehov som folk då har.
Dvs de flesta kommer vilja ha 25A mätarsäkring, ingen kommer klara sig med 16A.
Och det rätt moderna lokalnätet här klarar inte ens att alla får 20A.
Men om alla är snåltarmar och väntar in låga priser och låg effekttaxa…. ja så får vi problem.
Fråga:D Danne824 skrev:
Har du förstått problemet med vad det kan innebära om alla prompt ska ladda sina elbilar samma timme? (I nära framtid, när de flesta har elbil)
För detta vill vi ju, ...vi vill prisoptimera, köra så billigt som möjligt, och iom att jag har 15 timmar av dygnets timmar att välja när det laddas så väljer jag såklart inte de dyraste, utan de billigaste.
Har du även förstått problemet med att ifall massor med hus på gatan har solcellsanläggningar som är dimensionerade till att max mätarsäkringen, vad detta innebär för lokalnätet, både 0,4kV och överliggande högspänningsnät?
Och har du förstått problemet med sjunkande spänning i lokalnätet när alla drar max last samt för hög spänning i samma lokalnät när allas solceller producerar för fullt.
Och att detta problem är dubbelt när nätägaren ska passa in lokalnätets högsta samt lägsta spänning (vid olika tidpunkter) inom det tillåtna spänningsintervallet för leveranskvalitet?
Du pratar om den "tekniska verkligheten" som om det vore en naturlag att folk ska få betala dubbelt för att de råkat tvätta kläder och laga mat samtidigt.M Martin Lundmark skrev:Hej Danne824
Det jag talar om, är verkligheten gällande elnätskostnader i framtiden
Jag beskriver den tekniska verkligheten, som är bakgrunden till effektavgifternas tillkomst
Effektavgifternas införs som ett alternativ, till att vi måste genomföra väldigt kostsamma ombyggnationer av de redan befintliga elnäten, som då innebär kraftiga höjningar av elnätsavgifterna.
Dessa kraftiga höjningar av elnätsavgifterna skall sedan betalas av oss som använder elnäten
Om du anser att en kraftig höjning av elnätsavgifterna för alla, är bättre än effektavgifterna som ger en möjlighet att begränsa elanvändarnas elnätsavgifter, varsågod, du får naturligtvis övertyga elanvändarna om detta.
Fysikens lagar (naturlagarna), som är bakgrunden till det du kallar ”föreläsningen”, tar ingen som helst hänsyn till vad som är ”orättvist” eller inte. Ingen hänsyn till vad man "tycker" eller "anser".
Oberoende om vad du förstår av vad jag ”förenklat” beskrev, så är det jag beskrev, den fysikaliska bakgrunden till att elnäten är på väg att få kraftiga kostnadshöjningar om vi inte gör något.
Men det är inte fysik det är en politisk och ekonomisk konstruktion, maskerad bakom sladdar och teknobabbel.
Du säger att effektavgiften är en möjlighet att sänka kostnader? 😂!.
Det är som att säga att rysk roulette är en möjlighet att vinna förutsatt att du vet exakt när du ska trycka av.
För majoriteten innebär det bara en snårig faktura, orimliga toppdebiteringar och en känsla av att ha blivit rånad med hjälp av en Excel-fil.
Och det där “vi måste göra något annars blir det värre”-snacket?
Det är ren utpressning. “Betala extra nu, annars höjer vi ännu mer sen.” Som om hushållen själva orsakat att elnäten är underdimensionerade efter åratal av eftersatt investering.
Du kallar min kritik för tyckande.
Men det är precis vad din försvarstal också är, ett tyckande inlindat i tekniktermer som du hoppas ingen orkar genomskåda.
Jag pratar om verkligheten, där folk betalar räkningar inte powerpoint-presentationer med “impedans” i versaler.
Så ja, kör du vidare med dina transformatornivåer.
Själv håller jag mig kvar i verkligheten. Där fakturan dimper ner, oavsett hur fint du lindar in rånet.
Fysikens lagar? 😅
Du kastar ur dig tekniska scenarier som om jag ifrågasatt att nätet behöver styras det har jag inte.Mikael_L skrev:
Fråga:
Har du förstått problemet med vad det kan innebära om alla prompt ska ladda sina elbilar samma timme? (I nära framtid, när de flesta har elbil)
För detta vill vi ju, ...vi vill prisoptimera, köra så billigt som möjligt, och iom att jag har 15 timmar av dygnets timmar att välja när det laddas så väljer jag såklart inte de dyraste, utan de billigaste.
Har du även förstått problemet med att ifall massor med hus på gatan har solcellsanläggningar som är dimensionerade till att max mätarsäkringen, vad detta innebär för lokalnätet, både 0,4kV och överliggande högspänningsnät?
Och har du förstått problemet med sjunkande spänning i lokalnätet när alla drar max last samt för hög spänning i samma lokalnät när allas solceller producerar för fullt.
Och att detta problem är dubbelt när nätägaren ska passa in lokalnätets högsta samt lägsta spänning (vid olika tidpunkter) inom det tillåtna spänningsintervallet för leveranskvalitet?
Jag ifrågasätter att styrningen sker genom att prygla lågförbrukare som råkar leva utan appar, batterier och elbilar.
Att folk vill prisoptimera är inte nytt det är grunden till all marknadsstyrning.
Problemet är att effektavgiften inte styr, den bestraffar.
Den gör ingen skillnad på villa med elbil och jacuzzi eller ett fritidshus som drog 300 kWh på en månad bara på om man hade otur med klockslaget.
Och ja, jag har förstått de tekniska utmaningarna du radar upp.
Har du förstått det moraliska i att någon som drar tusentals kWh per månad med rätt prylar kan få lägre avgift än någon som bara råkar laga mat och tvätta samtidigt?
Ni pratar nätbalans. Jag pratar verklighetsbalans.
Två helt olika saker.
Nej, lokalnäten är inte alls underdimensionerade (i minst 99% av fallen), utan de är mycket klokt ingenjörsmässigt dimensionerade efter det faktum att det händer aldrig att alla anslutna drar max effekt samtidigt.D Danne824 skrev:
Det är detta som har ändrats, med kraftigt varierande elpris över dygnet/veckan, samt tillkomsten av elbilar som ska laddas.
Problemet dök upp helt enkelt.
Så nu är alltså frågan ifall vi ska fördubbla kapaciteten för alla landets lokalnät, som alltså har varit lika klokt dimensionerade vare sig de tillkom på 50-talet, 60-talet. 70-talet, 80-talet, 90-talet, 00-talet eller 10-talet.
Och dessutom i de allra flesta fallen klokt skötta och underhållna.
ELLER om vi ska angripa problemet genom att försöka hejda folk att överbelasta näten (med sina elbilar och solceller)
Det har helt enkelt skett en sak på förbrukningssidan. Det är inte att elnäten plötsligt har blivit dåliga.
Och att fördubbla kapaciteten på lokalnäten bara för att alla alltid ska kunna maximera sin förbrukning, även att alla gör det samtidigt, det är ungefär lika dumt som att bygga 4-filig motorväg upp till Åre bara för att det två dagar om året är mer trafik än vanligt.