Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mark/sjö/berg skulle ju minska effektbehovet när det är riktigt kallt (men har sämre verkningsgrad övriga 10 månader när jag har dygnsmedel över +4 i luften).
Har du någon årsmedel-COP för BV och LLVP?
På ett ungefär.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag kommer aldrig kunna räkna hem 300+kkr investering för vattenburet system med borrhål. Ej helle fjärrvärme som ligger i gatan går att räkna hem då det ändå skulle vara 200kkr för vattenburen installation.
Det en del gör är att lägga in golvvärme. Och då borde det inte kosta många kr att dra lite rör utmed väggarna och ut till en LVVP. Men det är i sig en komforthistoria och inte en investering i lägre elförbrukning.

(Ja ja jag vet att hantverkarna är överklass och svindyra. Men ändå).

D daVinci skrev:
Var är evidens?
Jag ser ingen. Bara tomma påståenden.

(Jag har uppfattningen att offentlig sektor gör jobb som är av Trabant-kvalitet. För dom har inga incitament att göra något bättre).

Nej, jag har inte varit inblandad. Hade jag varit det hade jag säkerställt en väl fungerande lösning.
Det var du som skrev att de isåfall gjort ett dåligt jobb. Det förvånar dig inte, men jag ska komma med evidens... Jag ser hela tråden innan som ett evidens på det.

K karlmb skrev:
Inte när det gäller hur många hus vi har med direktverkande el. Där har britterna ett bättre läge.
Och de fattar att de inte vill hamna i vår situation.
Det är ju närmast som att säga att någon med kallbrand i foten inte vill bli av med den för att ha skoskav istället.

Naturligtvis är det bättre att inte ha några problem alls, men måste man ha något tar man rimligen det lindrigare.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju närmast som att säga att någon med kallbrand i foten inte vill bli av med den för att ha skoskav istället.

Naturligtvis är det bättre att inte ha några problem alls, men måste man ha något tar man rimligen det lindrigare.
Vad menar du egentligen? Att britterna inte vill frysa och säkert satsar på att ge folk hjälp att installera direktverkande elvärme i stor volym nu?

Min kritik handlade om att du lyfte fram dem som ett föredöme, varvid jag påpekade att de alltjämt till stor del använder direktverkande fossilkraft medan vi som minst har elektrifierat ”all” uppvärmning samt har 60 % uppvärmning via fjärrvärme och vi alltså redan ligger före dem på alla fronter vad gäller uppvärmning.

Vi har inget att lära av dem, medan de borde satsa bredare på att göra sig oberoende av fossil uppvärmning. Den slutsatsen står fast.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min kritik handlade om att du lyfte fram dem som ett föredöme, varvid jag påpekade att de alltjämt till stor del använder direktverkande fossilkraft medan vi som minst har elektrifierat ”all” uppvärmning samt har 60 % uppvärmning via fjärrvärme och vi alltså redan ligger före dem på alla fronter vad gäller uppvärmning.

Vi har inget att lära av dem, medan de borde satsa bredare på att göra sig oberoende av fossil uppvärmning. Den slutsatsen står fast.
Då missade du min retorik helt. Som gick ut på att britterna rimligen lär sig av oss och därför försöker hoppa över steg som ger massiva effekttoppar tidvis.
Dvs stöd till riktiga värmepumpar som fungerar bra vid kallshocker och inte blir elpatroner bara, framför enkla l/lvp, nu när de ska ersätta gasen överallt.
Och att detta beror till stor del på att de inte har det elnät vi har, utan ett av skitnäten som gett oss effekttarifferna i EU.
Alltså är effekttarrifferna omotiverade i Sverige.

K karlmb skrev:
Då missade du min retorik helt. Som gick ut på att britterna rimligen lär sig av oss och därför försöker hoppa över steg som ger massiva effekttoppar tidvis.
Dvs stöd till riktiga värmepumpar som fungerar bra vid kallshocker och inte blir elpatroner bara, framför enkla l/lvp, nu när de ska ersätta gasen överallt.
Och att detta beror till stor del på att de inte har det elnät vi har, utan ett av skitnäten som gett oss effekttarifferna i EU.
Alltså är effekttarrifferna omotiverade i Sverige.
Här har vi en som fått känna på effekttariffer...
Blir nog inte så farligt?
https://www.byggahus.se/forum/threads/vill-inte-lata-mig-ladda.438972/post-6192378

Länkade du rätt nu?

Om jag ska försöka förstå vad @karlmb menade med vad han försökte länka...: Det kan uppstå en marginalprissättningseffekt vid enstaka ökat effektuttag som ger orimligt högt totalpris för den just då köpta elenergin.

Om man hittat en modell där man kan ladda sin elbil till bra pris och hålla nere effektavgiften, så kan det bli dyr för gäster att snabbladda.

Det blir så dyr "marginaleffekt" på effekttariffen "att det blir billigare att åka och ladda på ICA Kvantums laddstolpar".

En skribent skriver något om "800 är per tillfälle, max 3 i månaden" och där går jag vilse i diskussionen.
Vid fler än 3 tillfällen* blir det ju "gratis" att ladda med hög effekt fler gånger. Däremot kan det bli billigare än tex 81 kr/kWh/h *

Antag att man säkrat huset med 25A och då har tillgång till 17 kW.
Om man normalt klarar sig med 10 kW och det blir det 7 kW extra pga gästladdningen, så blir det väl drygt 230 kr (7 x 81 + moms / 3) + elkostnaden för den enstaka laddningen.*

* Med Ellevio

S
blackarrow blackarrow skrev:
Om jag ska försöka förstå vad @karlmb menade med vad han försökte länka...: Det kan uppstå en marginalprissättningseffekt vid enstaka ökat effektuttag som ger orimligt högt totalpris för den just då köpta elenergin.

Om man hittat en modell där man kan ladda sin elbil till bra pris och hålla nere effektavgiften, så kan det bli dyr för gäster att snabbladda.

Det blir så dyr "marginaleffekt" på effekttariffen "att det blir billigare att åka och ladda på ICA Kvantums laddstolpar".

En skribent skriver något om "800 är per tillfälle, max 3 i månaden" och där går jag vilse i diskussionen.
Vid fler än 3 tillfällen* blir det ju "gratis" att ladda med hög effekt fler gånger. Däremot kan det bli billigare än tex 81 kr/kWh/h *

Om man normalt klarar sig med 10 kW och det blir det 7 kW extra pga gästladdningen, så blir det väl drygt 230 kr (7 x 81 + moms / 3) + elkostnaden för den enstaka laddningen.*

* Med Ellevio
Inte det heller väl? Det är väl medelvärde av de 3 högsta topparna.. glöm förresten
Du skrev ju det 🫣😅

S Snikholt skrev:
Inte det heller väl? Det är väl meddelvärde av de 3 högsta topparna
Medelvärdet av 1 topp blir 1/3 del om man medelvärde beräknar över 3 toppar (Ellevios modell).

S
Medelvärdet av 1 topp blir 1/3 del om man medelvärde beräknar över 3 toppar (Ellevios modell).
Yes- jag såg det. Redigerade mitt svar 😬

S Snikholt skrev:
Yes- jag såg det. Redigerade mitt svar 😬
Ok, men det kanske är enklare att räkna differensen ny - normal effektavgift i kronor:
(10+10+17)/3 x 81 x 1,25
- (10+10+10)/3 x 81 x 1,25
=

(Eftersom jag brukar ha otur när jag räknar på forum låter jag den intresserade kontrollera svaret) 😀

* Med Ellevio
Det var Göteborg Energi i exemplet.
Genom att lyckas ladda eller belasta i snitt 11 kW under 3 olika timmar så får hon 800 kr i extra effektstraff den månaden.
Om det bara skulle belastas 5.5 kw dessa 3 timmar blir det tydligen 400 kr.
Är detta rimligt nånstans i ett I-land?

Det finns ingen effektskatt. Hur tycker du att nätavgiften ska fördelas? Är det inte rimligt att de som nyttjar nätet hårt betalar mer?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.