337 628 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Jag har funderat på att sätta upp en snabbladdare hemma. Den borde kunna finansieras av avgifter från folk som stannar till och laddar? Men jag har inte räknat så noga på det... Kanske tar tag i det när jag skaffar en egen elbil.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Precis. Fast man betalar ju för hela månadsförbrukningen också såklart, men för de tre högsta topparna betalar man man över 80 kronor per kWh, så det beror ju på hur mycket man lyckas pressa in på en timme. Snabbladda bilen kommer vi iallafall aldrig mer att göra när inte solen skiner.K karlmb skrev:
Det är en helt vanlig hushållsvariant, sådan som de flesta har. Som man nu alltså tvingats ställa in så att vi laddar max 5-10 minuter per timme.E Elajomannen skrev:
Ja fyfan, garageplats för typ 250:-/dygnet sen kanske 5:-/kWh för laddningen.kisumisu skrev:
Samtidigt som man betalar runt tusenlappen för att bo på ett hotellrum där de ska sköta städning, frukost ingår osv. Garaget verkar ingen ha sopat av sen det byggdes, noll underhåll.
Avansen i procent på p-platsen måste vara många gånger än på rummet.
Jo, det kan vi göra, eller låta Tibber stänga av när det närmar sig vår inställda maxförbrukning per timme. Vilket gör att vi inte kan utnyttja när det är negativa spotpriser pga mulet och mycket vindar, effektavgiften på över 80 kronor per kWh äter ju upp vinsten på 14 öre direkt.K karlmb skrev:
Som du kanske sett så undras det mkt över hur Göteborgs näträkningar ser ut egentligen.Anna_H skrev:
Har ni fri strömstyrka som de flesta och vad kostar de olika delarna en vintermånad när ni är "duktiga" resp en när ni glömmer styra effekten under 3 enskilda timmar?
Gäller straffet alla timmar lika?
Jag har ingen aning om hur de gör i Göteborg. Det kanske du som bor i länet kan svara på själv?K karlmb skrev:
Vi har lika året runt varje dag, sommar som vinter, vardag som helg, halva effekten räknas 22-06.
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/
Fick uppfattningen att du bodde i Göteborg.Anna_H skrev:
Jag har inte GE utan Vattenfall och den jag kan fråga i stan är inte så intresserad...