E Elajomannen skrev:
har jag bara stött på 2 st som har egna snabbladdare hemma.
Nyfiken på vilka huvudsäkringar de hade?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har funderat på att sätta upp en snabbladdare hemma. Den borde kunna finansieras av avgifter från folk som stannar till och laddar? Men jag har inte räknat så noga på det... Kanske tar tag i det när jag skaffar en egen elbil.

Alfredo Alfredo skrev:
Nyfiken på vilka huvudsäkringar de hade?
Den ena vet jag 160 A. Den andra minns jag inte.

• Wow
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
?? 3x800 och sen spelar det ingen roll den månaden?
Precis. Fast man betalar ju för hela månadsförbrukningen också såklart, men för de tre högsta topparna betalar man man över 80 kronor per kWh, så det beror ju på hur mycket man lyckas pressa in på en timme. Snabbladda bilen kommer vi iallafall aldrig mer att göra när inte solen skiner.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jag är bara lite nyfiken, har du en egen snabbladdare hemma ? Det är nog ganska ovanligt. Efter 11 år i laddbranschen så har jag bara stött på 2 st som har egna snabbladdare hemma.
Det är en helt vanlig hushållsvariant, sådan som de flesta har. Som man nu alltså tvingats ställa in så att vi laddar max 5-10 minuter per timme.

engs
kisumisu kisumisu skrev:
Tycker det är mer snålhet av t ex hotell att inte erbjuda elbilsladdning gratis eller åtminstone till ett vettigt pris och med vettigt pris menar jag 1-2kr kWh.
Ja fyfan, garageplats för typ 250:-/dygnet sen kanske 5:-/kWh för laddningen.
Samtidigt som man betalar runt tusenlappen för att bo på ett hotellrum där de ska sköta städning, frukost ingår osv. Garaget verkar ingen ha sopat av sen det byggdes, noll underhåll.

Avansen i procent på p-platsen måste vara många gånger än på rummet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är en helt vanlig hushållsvariant, sådan som de flesta har. Som man nu alltså tvingats ställa in så att vi laddar max 5-10 minuter per timme.
OK, ni kan inte ställa ner effekten i bilen så den kan vara inkopplad 5-6 timmar istället?

K karlmb skrev:
OK, ni kan inte ställa ner effekten i bilen så den kan vara inkopplad 5-6 timmar istället?
Jo, det kan vi göra, eller låta Tibber stänga av när det närmar sig vår inställda maxförbrukning per timme. Vilket gör att vi inte kan utnyttja när det är negativa spotpriser pga mulet och mycket vindar, effektavgiften på över 80 kronor per kWh äter ju upp vinsten på 14 öre direkt.

Anna_H Anna_H skrev:
Jo, det kan vi göra, eller låta Tibber stänga av när det närmar sig vår inställda maxförbrukning per timme. Vilket gör att vi inte kan utnyttja när det är negativa spotpriser pga mulet och mycket vindar, effektavgiften på över 80 kronor per kWh äter ju upp vinsten på 14 öre direkt.
Som du kanske sett så undras det mkt över hur Göteborgs näträkningar ser ut egentligen.
Har ni fri strömstyrka som de flesta och vad kostar de olika delarna en vintermånad när ni är "duktiga" resp en när ni glömmer styra effekten under 3 enskilda timmar?
Gäller straffet alla timmar lika?

K karlmb skrev:
Som du kanske sett så undras det mkt över hur Göteborgs näträkningar ser ut egentligen.
Har ni fri strömstyrka som de flesta och vad kostar de olika delarna en vintermånad när ni är "duktiga" resp en när ni glömmer styra effekten under 3 enskilda timmar?
Gäller straffet alla timmar lika?
Jag har ingen aning om hur de gör i Göteborg. Det kanske du som bor i länet kan svara på själv?

Vi har lika året runt varje dag, sommar som vinter, vardag som helg, halva effekten räknas 22-06.
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/

S
Anna_H Anna_H skrev:
Effektavgiften är jättehög, drygt 80 kr per kWh, vi åker på minst 800 om vi skulle snabbladda på dagen, så man får vara försiktig med att utnyttja negativa elpriser.
Det blir ju helt idiotiskt, när elpriset är dynamiskt och effektavgiften följer en schablontariff för hela nätet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det blir ju helt idiotiskt, när elpriset är dynamiskt och effektavgiften följer en schablontariff för hela nätet.
Ja, det är ju det jag säger!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har ingen aning om hur de gör i Göteborg. Det kanske du som bor i länet kan svara på själv?

Vi har lika året runt varje dag, sommar som vinter, vardag som helg, halva effekten räknas 22-06.
[länk]
Fick uppfattningen att du bodde i Göteborg.
Jag har inte GE utan Vattenfall och den jag kan fråga i stan är inte så intresserad...

K karlmb skrev:
Fick uppfattningen att du bodde i Göteborg.
Jag har inte GE utan Vattenfall och den jag kan fråga i stan är inte så intresserad...
Men det står Värmland i min profil som du ser här bredvid?

Anna_H Anna_H skrev:
Men det står Värmland i min profil som du ser här bredvid?
Jag läste väl ut fel i något inlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.