K karlmb skrev:
Och?
Ja hur man får til en ändring har jag också klurat på.

SvK och EI sitter ju med i arbetsgrupper hos ACER och har kanske ingen anledning till att föreslå förändringar.

Sen rent politiskt vete tusan hur det skulle gå till att få en förändring eftersom det här ligger i ett annat universum med sakkunskap? Men Norge har ju politiskt satt ner foten!

På vilket sätt har de satt ner foten?

D Daniel 109 skrev:
Begränsa exporten.

De har inte begränsat någon export vad jag vet. Var finns den begränsningen?

P paralun skrev:
Ja hur man får til en ändring har jag också klurat på.

SvK och EI sitter ju med i arbetsgrupper hos ACER och har kanske ingen anledning till att föreslå förändringar.

Sen rent politiskt vete tusan hur det skulle gå till att få en förändring eftersom det här ligger i ett annat universum med sakkunskap? Men Norge har ju politiskt satt ner foten!
Det går att göra på många vis. Alla länder har speciella förutsättningar. Precis som vi medborgare.
Allt är ett avtal som kan omförhandlas eller tom brytas.

D Daniel 109 skrev:
INGA beslut är fattade, Paralun vägrar ta in enkel fakta.

INTE ENS beslut om Norgespriser är tagna

Det finns en majoritet för nån typ av ”Norgespriser” men läste en uppställning igår att det finns ivartfall 4 olika förslag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo som icke EU medlem och eget elhandelsavtal så har de "fräckheten" att gå emot EU-direktiv.😉

Sen är man då extremt viktig med sin mycket stora elexport.

En till fråga som inte är beslutat är då avtalen för befintliga Danmarkskablar.

Terje Aasland (S) som citeras är då Norges energiminister.

"
Säger nej till EU:s direktiv
Fredagens norska energibeslut innehöll även ytterligare delar. Bland annat ska Norge sänka momsen på elnätsavgifter från 25 till 15 procent, med sikte på att ta bort momsen helt på sikt. Man sätter också stopp för planeringen av nya utlandskablar till 2029 och säger även nej till att införa EU:s elmarknadsdiektiv och de återstående förordningarna i EU:s fjärde energimarknadspaket.

– Instabiliteten på elmarknaden är stor. Därför ligger det i rådande läge inte i Norges intresse att implementera dessa regelverk. Vi har sakliga skäl för vårt agerande och jag förväntar mig att EU förstår detta, säger energiminister Terje Aasland i en kommentar."

https://www.energi.se/artiklar/2025/februari-25/sa-paverkar-norgepriset-den-nordiska-elmarknaden/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Lite personangrepp där...
Det är tydligt att några här försvarar sitt levebröd. Men du behöver inte ta åt dig, eller hur?
Vilka menar du då?
Var gärna specifik.

P paralun skrev:
Jo som icke EU medlem och eget elhandelsavtal så har de "fräckheten" att gå emot EU-direktiv.😉

Sen är man då extremt viktig med sin mycket stora elexport.

En till fråga som inte är beslutat är då avtalen för befintliga Danmarkskablar.

Terje Aasland (S) som citeras är då Norges energiminister.

"
Säger nej till EU:s direktiv
Fredagens norska energibeslut innehöll även ytterligare delar. Bland annat ska Norge sänka momsen på elnätsavgifter från 25 till 15 procent, med sikte på att ta bort momsen helt på sikt. Man sätter också stopp för planeringen av nya utlandskablar till 2029 och säger även nej till att införa EU:s elmarknadsdiektiv och de återstående förordningarna i EU:s fjärde energimarknadspaket.

– Instabiliteten på elmarknaden är stor. Därför ligger det i rådande läge inte i Norges intresse att implementera dessa regelverk. Vi har sakliga skäl för vårt agerande och jag förväntar mig att EU förstår detta, säger energiminister Terje Aasland i en kommentar."

[länk]
Vi har nu ett flertal gånger påpekat att artikeln innehåller faktafel.

Varför fortsätter du då länka till den?

Välj vilken som helst NORSK källa så får du rätta uppgifter.

Länkar du medvetet faktafel för det stödjer ditt narrativ försöker du ju lura trådens läsare vilket är direkt förkastligt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi har nu ett flertal gånger påpekat att artikeln innehåller faktafel.

Varför fortsätter du då länka till den?

Välj vilken som helst NORSK källa så får du rätta uppgifter.

Länkar du medvetet faktafel för det stödjer ditt narrativ försöker du ju lura trådens läsare vilket är direkt förkastligt.
Jo men du har ju aldrig visat på motfakta! Det ÄR Terje Aasland (S) som citeras.

Sen med lite "trumpisk" förhandlingstaktik så borde det här gå bra för Norge och vi följa efter.

Fairlane
K karlmb skrev:
Lite personangrepp där...
Det är tydligt att några här försvarar sitt levebröd. Men du behöver inte ta åt dig, eller hur?
Tycker du det var personangrepp?
Hur ser du då på ditt antagande att folk gör skriver som de gör för att de personligen tjänar på det?

Nej, jag jobbar inte med något av detta, så jag personligen behöver inte ta åt mig. Kanske inte något behöver göra det?

P paralun skrev:
Jo men du har ju aldrig visat på motfakta! Det ÄR Terje Aasland (S) som citeras.

Sen med lite "trumpisk" förhandlingstaktik så borde det här gå bra för Norge och vi följa efter.
Han säger ”vi har sakliga skäl för vårat agerande. ”
Då får du ju ta reda på vad han menar med agerande, vilket vi också påpekat tidigare.

Det har inget med Danmarks kablar att göra utan helt enkelt på att man har skjutit på beslutet om implementering av EUs energipakke.
MAN HAR ALLTSÅ INTE SAGT NEJ som artikeln påstod

Skjutit på har man iofs redan gjort ett antal år, så inget uppseendeväckande mer än att denna gång ledde det till att Senterpartiet lämnade regeringen.

Så hela ditt tugg om att Norge satt ned foten är pisspreik som man säger här i Norge.

Z Zodde skrev:
Han säger ”vi har sakliga skäl för vårat agerande. ”
Då får du ju ta reda på vad han menar med agerande, vilket vi också påpekat tidigare.

Det har inget med Danmarks kablar att göra utan helt enkelt på att man har skjutit på beslutet om implementering av EUs energipakke.
MAN HAR ALLTSÅ INTE SAGT NEJ som artikeln påstod

Skjutit på har man iofs redan gjort ett antal år, så inget uppseendeväckande mer än att denna gång ledde det till att Senterpartiet lämnade regeringen.

Så hela ditt tugg om att Norge satt ned foten är pisspreik som man säger här i Norge.
Hur kan man ha sakliga skäl för att gå emot EU direktiv och dessutom som icke EU medlem?

Men jovisst precis samma sak borde vi vi göra bums!

Med mer "trumpisk" taktik verkar det ju sedan gå snabbt att få till riktiga förhandlingar om något.

Fairlane
S Snikholt skrev:
Vad tycker du om idén att nyttja flaskhalsavgifterna till att kompensera kunder i SE3-4, och låta producenterna få marknadspris?

Det påverkar inte frihandeln på något sätt.
Jag har inte satt mig in i det förslaget och är allmänt inte tillräckligt kunnig i frågan, så jag har inte något svar på det.

Till skillnad från vissa andra skribenter så försöker jag att inte uttala mig om saker jag inte kan, på ett sätt som att det är fakta.

Spontant tänker jag mig väl att det låter som att det inte blir några pengar för att förbättra infrastrukturen, vilket väl är en av avsikterna?

P paralun skrev:
Hur kan man ha sakliga skäl för att gå emot EU direktiv och dessutom som icke EU medlem?

Men jovisst precis samma sak borde vi vi göra bums!

Med mer "trumpisk" taktik verkar det ju sedan gå snabbt att få till riktiga förhandlingar om något.
Man skjuter upp beslutet, det har man redan gjort ett antal år.
Att skälet är politisk eller taktiskt eller bara för att frågan är obekväm spelar mindre roll.
Poängen är att du fortsätter medvetet länka till en artikel med faktafel. (Å då inte citatet utan journalistens tolkning)
DET är förkastligt då du indirekt medvetet försöker föra lösare av tråden bak ljuset.

OCH detta har påtalats tidigare, ändå forsätter du länka/citera till samma felaktigheter.
Varför är det viktigare att få spritt sitt eget narrativ än att försöka komma med sanningsenliga inlägg?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.