K karlmb skrev:
Äh du har inte förstått nånting.
? Tror du elmarknaden själv hittat på reglerna för elhandeln?

Allt är ju politiskt styrt från EU

Repris, bara att läsa (sen kan du ändra språk för en maskinöversättning)
https://energy.ec.europa.eu/topics/markets-and-consumers/electricity-market-design_en

Sen har Tyskland en nyckelroll om/när man får ihop en ny regering att klargöra sin framtida energipolitik samt om man ska fortsätta med att "blockera" för länder som vill satsa på kärnkraft och att ha samma villkor som vind/sol.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
? Tror du elmarknaden själv hittat på reglerna för elhandeln?

Allt är ju politiskt styrt från EU

Repris, bara att läsa (sen kan du ändra språk för en maskinöversättning)
[länk]

Sen har Tyskland en nyckelroll om/när man får ihop en ny regering att klargöra sin framtida energipolitik samt om man ska fortsätta med att "blockera" för länder som vill satsa på kärnkraft och att ha samma villkor som vind/sol.
Nej. Elmarknaden är så nära en optimal och fri marknad man kan komma. Rör den inte!
Mvh Elhandlarn

• Haha
paralun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att ta ut kapacitetsavgifter för att sedan betala ut dem till samma kunder medför att de inte fungerar som avsett.
EU har en hel hög med andra påhitt som också är påtagligt störande för elmarknaden, så varför behöver svenska elkonsumenter vara de enda som ska upprätthålla marknadens funktion?

• Älska
karlmb
  • Laddar…
K krfsm skrev:
EU har en hel hög med andra påhitt som också är påtagligt störande för elmarknaden, så varför behöver svenska elkonsumenter vara de enda som ska upprätthålla marknadens funktion?
För att det uppenbarligen gynnar en o annan här inne.

Fairlane
K karlmb skrev:
För att det uppenbarligen gynnar en o annan här inne.
Vad är det för påstående?
Jag gynnas inte ett dugg av nuvarande priser eller handel, men tycker att frihandel är bättre än styrd handel, även när det blir dyrare för mig personligen .

Kanske är det så att du tänker att alla andra bara tänker på sig själva, för att du gör det? Och sen låtsas du om att du tänker på de "fattiga" när du egentligen bara bryr dig om dig själv?

• Gilla
  • Haha
GrenBo och 3 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gynnas inte ett dugg av nuvarande priser eller handel, men tycker att frihandel är bättre än styrd handel, även när det blir dyrare för mig personligen .

Kanske är det så att du tänker att alla andra bara tänker på sig själva, för att du gör det? Och sen låtsas du om att du tänker på de "fattiga" när du egentligen bara bryr dig om dig själv?
Vad tycker du om idén att nyttja flaskhalsavgifterna till att kompensera kunder i SE3-4, och låta producenterna få marknadspris?

Det påverkar inte frihandeln på något sätt.

Fairlane Fairlane skrev:

Lite personangrepp där...
Det är tydligt att några här försvarar sitt levebröd. Men du behöver inte ta åt dig, eller hur?

S Snikholt skrev:
Vad tycker du om idén att nyttja flaskhalsavgifterna till att kompensera kunder i SE3-4, och låta producenterna få marknadspris?

Jo, det har en påverkan. Även om den inte är lika stor.

D Daniel 109 skrev:
Berätta...

S
D Daniel 109 skrev:
Hur påverkar den frihandeln? Förutom att det blir en tolkningsfråga om pengarna används korrekt.
Känns inte direkt som att någon kommer att hänga oss för det.

Om man nu inte anser att det skulle öka vår förbrukning markant, så att det i sig blir prisdrivande.
Jag tror inte det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du kan ju läsa den Svenska kritiken av det Norska stödet.

S
D Daniel 109 skrev:
Du kan ju läsa den Svenska kritiken av det Norska stödet.
Absolut - men vad är din poäng.
Lite gnäll får man tåla. Eller är det viktigt för dig att vara paragrafens ryttare?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:

Jo men återigen så styrs precis allt av det här inkl flakshalsavgifter.

https://energy.ec.europa.eu/topics/markets-and-consumers/electricity-market-design_en

Sen kan du då få en maskinöversättning till svenska vid behov. Det är sedan tonvis med underdokument.

P paralun skrev:
Jo men återigen så styrs precis allt av det här inkl flakshalsavgifter.

[länk]

Sen kan du då få en maskinöversättning till svenska vid behov. Det är sedan tonvis med underdokument.
Och?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.