100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Det är uppenbart för den som ser det. Ja, på de som borde ta åt sig är det ett personangrepp. Att svara med ett tillbaka är ju inte direkt nödvändigt för de som inte behöver ta åt sig.Fairlane skrev:
Så tänker jag med. Fast då att infran inte behöver stärkas, givet att ny planerbar fossilfri produktion byggs där det är lönsamt. SE3-4Fairlane skrev:
Jag har inte satt mig in i det förslaget och är allmänt inte tillräckligt kunnig i frågan, så jag har inte något svar på det.
Till skillnad från vissa andra skribenter så försöker jag att inte uttala mig om saker jag inte kan, på ett sätt som att det är fakta.
Spontant tänker jag mig väl att det låter som att det inte blir några pengar för att förbättra infrastrukturen, vilket väl är en av avsikterna?
Du vill alltså misskreditera några som skriver i tråden där du tycker att det är uppenbart att några går sin arbetsgivares ärenden, men du kan inte skriva ut i klartext vilka du menar?K karlmb skrev:
Det var fegt gjort av dig tycker jag. Stå för vad du säger, tycker och antyder, annars bör du lämpligen inte säga något alls.
Nu handlade tråden väl om hur man skulle kunna göra om prissättningssystemet för el för att få det som pöbeln skulle uttrycka som ”rimliga elpriser”?
Då är det väl inte konstruktivt att säga att elhandelssystemet är perfekt och inte kan göras om på något sätt för det är redan perfekt?
Om det sen beror på att någon förstått hur elhandelssystemet fungerar, har jobbat med eller jobbar med elhandel, eller bara tycker om frihandel och därför tycker allt är bra med nordpool och elhandelsområden, tja.
Jag är iaf öppen för att ta till mig andras insikter.
Men det är jobbigt att behöva skumma inlägg som missförstår, vänder eller ändrar på vad som skrevs i en artikel och diskuterar något annat. 🤮
Systemet fungerar väl som tänkt.
Elen blir dyr ibland vid vissa tider eller i vissa delar av landet och det är en signal till folk att minska sin elkonsumtion.
Minskar man inte får man betala priset. 😇
Då är det väl inte konstruktivt att säga att elhandelssystemet är perfekt och inte kan göras om på något sätt för det är redan perfekt?
Om det sen beror på att någon förstått hur elhandelssystemet fungerar, har jobbat med eller jobbar med elhandel, eller bara tycker om frihandel och därför tycker allt är bra med nordpool och elhandelsområden, tja.
Men det är jobbigt att behöva skumma inlägg som missförstår, vänder eller ändrar på vad som skrevs i en artikel och diskuterar något annat. 🤮
Elen blir dyr ibland vid vissa tider eller i vissa delar av landet och det är en signal till folk att minska sin elkonsumtion.
Ja det summerar diskussionerna ganska bra.blackarrow skrev:
Nu handlade tråden väl om hur man skulle kunna göra om prissättningssystemet för el för att få det som pöbeln skulle uttrycka som ”rimliga elpriser”?
Jag säger vad jag vill. Jag är mindre feg än de flesta. De som jag avser vet att de har ögonen på sig.tveksamt skrev:
Du vill alltså misskreditera några som skriver i tråden där du tycker att det är uppenbart att några går sin arbetsgivares ärenden, men du kan inte skriva ut i klartext vilka du menar?
Det var fegt gjort av dig tycker jag. Stå för vad du säger, tycker och antyder, annars bör du lämpligen inte säga något alls.
Det är väl lite grann att sparka in öppna dörrar, tycker du inte det?blackarrow skrev:
Det är väl ingen här som tycker det är för mkt reglerade priser...?
Utan istället handlar väl tråden om ifall nuvarande upplägg är bra i längden resp på medellång sikt. Inte om att man ska låta bli att duscha på dagen. (Om man skulle ha en genomströmningsvvb då alltså)
Tänk om alla på BH hade haft den inställningen. Vilket bra forum det hade blivit. 👍Fairlane skrev:
Direkt patetiskt blev det när de som kritiserar marginalprissättningen på Nordpool OCKSÅ omfamnade DI debatts modell ända tills de insåg att modellen inte ämnade röra nåt på Nordpool.
Ja, då e de bättre å inte säga nåt alls. Mtp skribentens track-record så e han sannolikt fel ute denna gång också, vilket han nog själv inser. Därför ger han oss inte den straffsparken det hade blivit om han försökte vara mer konkret.tveksamt skrev:
Du vill alltså misskreditera några som skriver i tråden där du tycker att det är uppenbart att några går sin arbetsgivares ärenden, men du kan inte skriva ut i klartext vilka du menar?
Nu är jag tveksam till vad du menar med ”elhandelsystemet”?blackarrow skrev:
Menar du marginalprissättningen så har ingen varit i närheten att komma med nåt bättre, som i princip innebär att man går bort från fri prissättning utifrån utbud/efterfrågan å nån ”bestämmer” priset.
Både DIs förslag och Norgespriserna är justeringar där prissättningen på Nordpool lämnas orörd.
Därför är det en gåta att vissa som omfamnar BEKEN också omfamnar DIdebatts förslag.