100 425 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Det är ju inte marknadens fel.P paralun skrev:
Den beter sig som förväntat.
Sen är det väl ingen brist på planerbar produktion, men den som våra handelspartners erbjuder drivs med fossilt och är dyr.
Annars håller jag med dig angående orsaker.
Och jag gör ingen hemlighet av att jag kräks på att vi drabbas av det.
Att du inte vet kan nog stämma.P paralun skrev:
Vi andra vet att EU har aldri ändrat kurs pga enskilda länders val, direkt historielöst å påstå nåt sånt.
Nästa val till Europaparlamentet är i 2029 så först då kan eventuella valvindar av olika slag påverka.
Jo precis men det är ju det gemensamma regelverket för elmarknaden som måste ändras eller regleras för att hantera "gökungar" som Danmark och Tyskland.S Snikholt skrev:
Sen är det då regelverket angående flaskhalsar och man kan ju lika gärna lösa det med mer planerbar elproduktion i svaga elområden isf att lägga gigantiska kostnader på att bygga om flaskhalsen.
Justera 70% regeln till säg 50% under timmar när vi ändå exporterar allt vi kan (el är en färskvara) minskar inte exporten och vår hjälp till klåpare på kontienten. Men det minskar prispåverkan i våra elområden.P paralun skrev:
Full solidaritet således.
Åter igen. Kapaciteten får inte ens begränsas med 30% i syfte att manipulera elpriset.
Jo det finns nog flera lösningar som "de vise" nu klurar på. Att enskilt lands stat går in och täcker ser jag som en mycket usel lösning, det måste vara en stabil lösning som fungerar.K karlmb skrev:
Men att vi håller ihop i Europa det är ett måste så illa som det ser ut idag.
Förslaget att SvK ska sälja el subventionerat av föadkhalsavgifter ser jag som mkt stabilt.P paralun skrev:
När nätet är förstärkt faller faskhalsarna och systemet kan avvecklas.
Njou men pratar Europa ihop sig och och skippar "kärnkraftsgnabbet" så kan vi både bygga en förstärkt Danmarkskabel och Hansa Power Bridge. Sen ser jag ingen större mening med att lägga stora kostnader på att få bort flaskhalsen Nord-Syd i Sverige. Norrland kan istället skapa ny energiintensiv industri.K karlmb skrev:
Sen jovisst måste prismodellen ändras....... alternativt går nog Europa under.
Mer kablar mot kontienten =högre priser Skulle de bygga kk på kontienten så sjunker de igen. Känns väldigt mkt som ett nollsummespel.P paralun skrev:Njou men pratar Europa ihop sig och och skippar "kärnkraftsgnabbet" så kan vi både bygga en förstärkt Danmarkskabel och Hansa Power Bridge. Sen ser jag ingen större mening med att lägga stora kostnader på att få bort flaskhalsen Nord-Syd i Sverige. Norrland kan istället skapa ny energiintensiv industri.
Sen jovisst måste prismodellen ändras....... alternativt går nog Europa under.
Jag skrev ju att vi måste ändra på den prismodellen.... och skippa "kärnkraftsgnabbet".K karlmb skrev:
Borde vara ganska enkelt om man på allvar vill få fart på Europa.
Konstigt. 😳😳P paralun skrev:
För en vecka sen omfamnade du modellen som DI debatt presenterade.
De som skrev var minsann så kvalificerade så den kunde absolut inte vara fel…
Men det var väl innan du förstod att modellen INTE skulle ändra på Nordpools prisbildning…?
Njau, bara en massa papper att ändra på inkl politisk majoritet för att ändra.K karlmb skrev:
Maskinöversatt version
https://energy.ec.europa.eu/topics/...ricity-market-design_en?prefLang=sv&etrans=sv