100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Nej, ”jättarna” har importör/grossist i samma led så ett led mindre, absolut.J jawen skrev:
Det förändrar dock inget i sak, butikerna har samma påslag 50-100pct
Var tror du ”jättarna” tjänar sina stora pengar? Knappast i butiksledet… (som det ofta är franchisetagare som driver)
Butiker ska hålla minimalt varulager å då måste man ibland rea ut utgående eller säsongsvaror med förlust. Fråga vilken som helst butiksägare om du inte tror mig…
Kan du då även förklara existensen av negativa elpriser? Jag är nyfiken, vill lära mig mer.J jawen skrev:
Principiellt uppstår negativa elpriser (under 0 öre/kWh) vid tillfällen då produktionen av el överträffar efterfrågan. Det hänger i sin tur samman med svårigheter att minska elproduktionen, öka elanvändningen eller bristande möjligheter att lagra el.Mikael_L skrev:
Samtidigt är det viktigt att betona tidsperspektivet. De negativa elpriserna som de flesta är bekanta med avser de som vanligen kallas för spotpriserna, som beräknas vid de dagliga auktionerna på de europeiska elbörserna. Dessa priser beräknas 12–36 timmar före den fysiska elleveransen respektive användningen av elen. Det innebär att priserna dels är baserade på prognoser, dels att det fram tills själva leveransen finns utrymme att vidta åtgärder för att se till att det råder balans mellan produktion och användning av el.
https://www.energiforetagen.se/pres.../energiforetagen-forklarar-negativa-elpriser/
Jo men att vindkraften kannibaliserar sig själv är ju välkäntJ jawen skrev:Det är tyvärr nog bara så att elmarknaden som helhet helt enkelt drabbats av greedflation.
Jag tror uppriktigt att det faktiskt är ett så enkelt svar på situationen vi nu har.
Dom som gagnas & säljer på marknaden har också världens bästa "produkt" att utgå ifrån, eftersom ALLA behöver den.
När man som lobbyist för branschen får folk/media att flytta fokus på "1 detalj", så passar branschen på att "smyghöja" en annan tariff & så fortsätter det. Och skulle man ändå till slut eventuellt komma till stabilare normalare kWh priser, så garanterar jag dig att sista raden på elräkningen ÄNDÅ totalt sett kommer att vara högre än innan. (en loose-loose situation för konsumenterna)
Redan månader innan Kakaomarknadens faktiska underskott kommer göra Kakao väsentligt dyrare, så vill Marabou ha 42 kr för en 200 grammare, trotts dom har kopiösa mängder Kakao i lager som köpts för "det tidigare billigare" priset.
Likadant med bensinstationer, Banker osv
Jag tror tyvärr endast svenska staten kan "rädda" oss konsumenter från "sjuka elpriser", för Sverige har blivit för girigt.
Och när man läser att 2023 fick en vd motsvarande 71 industriarbetarlöner eller 95 barnskötarlöner & att 1980, när klasskillnaderna i Sverige var minst i hela världen – gick det 9,1 vd-löner på en industriarbetarlön, ja då inser man girighet är det som företagen har som gemensam nämnare.
"Nyhetsmedier tar regelbundet upp kärnkraftens höga investeringskostnader jämfört med landbaserad vindkraft. Däremot missar man att titta närmare på kraftslagens intjäningsförmåga. Flera undersökningar visar att vind- och solkraften får allt sämre betalt för sin produktion på grund av kannibaliseringseffekten."
https://naringslivets-medieinstitut...ft-och-vindkraft-kannibaliseringen-bortglomd/
Jamen då finns det ju ingen greedflation...J jawen skrev:
Men borde inte de där greedy typerna som manipulerar i bakgrunden istället bestämma att priset aldrig får gå under, t.ex. 25€/MWh, så man slipper förlora pengar.
Fast egentligen, då förlorar ju gas och kolkraftsägarna fortfarande pengar, de måste ju vilja ha en ännu högre miniminivå?
Hur kommer de överens om sånt här, det är ju sådan stor skillnad?
Fast egentligen, då förlorar ju gas och kolkraftsägarna fortfarande pengar, de måste ju vilja ha en ännu högre miniminivå?
Hur kommer de överens om sånt här, det är ju sådan stor skillnad?
På tal om kärnkraft
Dom 5 kvarstående reaktorerna på Ringhals & Forsmark är nu tänkta att ha/få 80 års drift.
Dessa kommer baserat på 80 års drift att ha producerat hela 3.360 TWh, dvs HELA Sveriges totala elkonsumtion för 24 års tid.
Det är rätt kaxigt om man tänker på det!
Och jag undrar vad produktionskostnaden per kWh snittar under dessa år?
Med tanke på att 1 TWh är 1 miljard kWh, så kommer dessa 5 reaktorer ha producerat 3.360 miljarder kWh under sin livstid.
Dom 5 kvarstående reaktorerna på Ringhals & Forsmark är nu tänkta att ha/få 80 års drift.
Dessa kommer baserat på 80 års drift att ha producerat hela 3.360 TWh, dvs HELA Sveriges totala elkonsumtion för 24 års tid.
Det är rätt kaxigt om man tänker på det!
Och jag undrar vad produktionskostnaden per kWh snittar under dessa år?
Med tanke på att 1 TWh är 1 miljard kWh, så kommer dessa 5 reaktorer ha producerat 3.360 miljarder kWh under sin livstid.
Regeringen skriver inte motioner. Det gör enskilda ledamöter. De är inte faktagranskade om man säger så.J jawen skrev:Jag vet att du gillar att "alltid" ha rätt Zodde, & att du med alla tänkbara medel försöker slingra dig ur diskussioner genom att ändra betydelser, som det aktuella inlägget hade.
Så här skriver regeringen i Motion 2022/23:765 Reformering av penningsystemet
Många har lärt sig att banker bara kan låna ut pengar som de först lånat in. Men det stämmer inte. Bankerna skapar själva de pengar de lånar ut, i och med att någon skuldsätter sig. Bankernas egenskapade pengar är idag 99 procent av penningmängden, det vill säga alla digitala pengar.
Under coronapandemin blev utvecklingen extrem. År 2020 expanderade affärsbankerna penningmängden med 19,3 procent (635 miljarder kronor), och samtidigt krympte ekonomin med 3 % och inflationen blev bara 0,5 %. Hur kunde så mycket nya pengar skapas utan knappt någon inflation? En förklaring är att de nya pengarna gick in på börsen och bostadsmarknaden där de ökade OMXSPI med 13 % och bostadspriserna med 10 %. Under 2020 blev kapitalinkomsterna 342 miljarder, varav 65 % gick till den rikaste procenten. Privata bankers skapande av pengar år 2020 ledde alltså till 210 000 kronor i månaden i arbetsfria inkomster till den rikaste procenten i en situation när ekonomin i övrigt krympte.
[länk]
- centralbankens agerande före, under och efter pandemin, visar hur Svårt det är för Riksbanken att nå sitt lagstadgade mål om ett stabilt penningvärde i ett system där det är affärsbankerna som skapar i stort sett alla pengar.
- Bankerna fortsätter att öka penningmängden genom att skapa och låna ut pengar så länge de kan hitta kreditvärdiga kunder som är villiga att låna, vilket kan ske utan tanke på vad som är bäst för samhället i sin helhet.
- Bankerna gasar alltså på i goda tider och bromsar i dåliga tider, vilket skapar instabilitet och förstärker konjunktursvängningar med finanskriser som följd
DU har oxå redan långt innan fått "spiken i kistan" på DITT påstående av b.la Nötegårdsgubben & även andra med mig.
Nej, efterfrågan matchar tillgången. Annars kollapsar elnätet. Det finns inget speciellt som händer just vid noll öre/kWh.J jawen skrev:Principiellt uppstår negativa elpriser (under 0 öre/kWh) vid tillfällen då produktionen av el överträffar efterfrågan. Det hänger i sin tur samman med svårigheter att minska elproduktionen, öka elanvändningen eller bristande möjligheter att lagra el.
Samtidigt är det viktigt att betona tidsperspektivet. De negativa elpriserna som de flesta är bekanta med avser de som vanligen kallas för spotpriserna, som beräknas vid de dagliga auktionerna på de europeiska elbörserna. Dessa priser beräknas 12–36 timmar före den fysiska elleveransen respektive användningen av elen. Det innebär att priserna dels är baserade på prognoser, dels att det fram tills själva leveransen finns utrymme att vidta åtgärder för att se till att det råder balans mellan produktion och användning av el.
[länk]
Ja enligt den vanliga marknadsmodellen, men nu menar du på att den inte gäller för elmarknaden.J jawen skrev:
Så ifall elproducenterna själva bestämmer priset, varför är det inte 4kr/kWh hela tiden?
Jag svarade vad Energiföretagen själva skriver!D Daniel 109 skrev:
"vid tillfällen då produktionen av el överträffar efterfrågan", skriver Energiföretagen.
https://www.energiforetagen.se/pres.../energiforetagen-forklarar-negativa-elpriser/
Det stämmer ändå inte.