K karlmb skrev:
Men tänk om man inte kan duscha....🤣
Om man har en varmvattenberedare med vattentank håller sig vattnet varmt i flera timmar. Om man har en flödesvärmare bör man dock prioritera varmvattnet så att det inte plötsligt blir kallt när man duschar. Då få man vänta med att sätta på kaffekokaren till efter duschen.

B bjorn.abelsson skrev:
Om man har en varmvattenberedare med vattentank håller sig vattnet varmt i flera timmar. Om man har en flödesvärmare bör man dock prioritera varmvattnet så att det inte plötsligt blir kallt när man duschar. Då få man vänta med att sätta på kaffekokaren till efter duschen.
Jo, vvb är ju världens billigaste o enklaste batteri. Inte många har flödesvärmare idag.
Men för journalister verkar det vara självklart att man har en flödesvärmare..

K karlmb skrev:
Där har jag räknat att eftersom inte effekten räcker och elelementen går in och stöttar så drar sig COP ner mot 1.
Jag hade LLVP där jag bodde tidigare. Och skaffade det 2003 när parallellimporten gjorde de billigare.

När det var -20 ute, vilket det är väldigt sällan i Stockholm så kände man av tempskillnader inne när man rörde sig. Men vid -10 var det tämligen bekymmersfritt. Medel för kallaste månaden Februari ligger på -3 har jag för mig.

Det är väl i badrum och så man kan behöva ett elelement. Man kan nog räkna med ganska hög COP mest hela tiden.
Det man får göra då och då är att städa lamellerna både ute och inne. Dammar de igen så faller COP.

K karlmb skrev:
Det är trots allt inte så många som inte har råd med en billig från Jula.
Även att köpa LLVP från andra kostar inte speciellt mycket.

Jag sänkte min uppvärmningskostnad med ca 50% när jag skaffade LLVP.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Även att köpa LLVP från andra kostar inte speciellt mycket.
Definiera "speciellt mycket" hahaha.

LLVP slutar nog mycket sällan under 50-60.000 kr, även om du köper ifrån "BK brallan"

• Haha
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Definiera "speciellt mycket" hahaha.

LLVP slutar nog mycket sällan under 50-60.000 kr, även om du köper ifrån "BK brallan"
Huh? Jag köpte min LLVP för 20000 installerad och klar från Polarpumpen för tre år sedan, så mycket kan de inte ha stigit i pris.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Huh? Jag köpte min LLVP för 20000 installerad och klar från Polarpumpen för tre år sedan, så mycket kan de inte ha stigit i pris.
Är det inte bara ett missförstånd Luft-Luft vs Luft-Vatten?

LLVP (Luft-Luft värmepump) för villa kostar inte dessa summor.

Har erfarit liknande priser som du Pac

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jaaaa, trodde du mena luft-vatten sorry.
Luft-luft kan man fixa en "kalle-anka" pump för runt 10 tkr, men cop & hållbarhet är som elmarknaden ett lotteri.

D daVinci skrev:
Jag sänkte min uppvärmningskostnad med ca 50% när jag skaffade LLVP.
Har enbart en 16 år gammal Mitsubishi FD35, som tagit mina 256 kvm i alla år.
Så i rätt hus är dom oslagbara 👍

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är tyvärr nog bara så att elmarknaden som helhet helt enkelt drabbats av greedflation.

Jag tror uppriktigt att det faktiskt är ett så enkelt svar på situationen vi nu har.
Dom som gagnas & säljer på marknaden har också världens bästa "produkt" att utgå ifrån, eftersom ALLA behöver den.

När man som lobbyist för branschen får folk/media att flytta fokus på "1 detalj", så passar branschen på att "smyghöja" en annan tariff & så fortsätter det. Och skulle man ändå till slut eventuellt komma till stabilare normalare kWh priser, så garanterar jag dig att sista raden på elräkningen ÄNDÅ totalt sett kommer att vara högre än innan. (en loose-loose situation för konsumenterna)

Redan månader innan Kakaomarknadens faktiska underskott kommer göra Kakao väsentligt dyrare, så vill Marabou ha 42 kr för en 200 grammare, trotts dom har kopiösa mängder Kakao i lager som köpts för "det tidigare billigare" priset.

Likadant med bensinstationer, Banker osv

Jag tror tyvärr endast svenska staten kan "rädda" oss konsumenter från "sjuka elpriser", för Sverige har blivit för girigt.
Och när man läser att 2023 fick en vd motsvarande 71 industriarbetarlöner eller 95 barnskötarlöner & att 1980, när klasskillnaderna i Sverige var minst i hela världen – gick det 9,1 vd-löner på en industriarbetarlön, ja då inser man girighet är det som företagen har som gemensam nämnare.

• Gilla
  • Älska
paralun och 2 till
  • Laddar…
C
J jawen skrev:
Det är tyvärr nog bara så att elmarknaden som helhet helt enkelt drabbats av greedflation.
Är extremt benägen att hålla med vad gäller elnät, där är det dessutom ett fenomen som rullat på i decennier utan att någon lyckats styra upp det. Men elhandelsmarknaden är ju nedlusad med aktörer som erbjuder minimala påslag (och för den delen periodvis en del direkt oseriösa aktörer).

Naturligtvis säljer man till marknadspris även om man har varor på laget som köpts när priset var lägre. Det omvända gäller också, du kan inte sälja dyrt om priserna går ner efter ditt inköp. Då får producenten ta en förlust. Är det på något vis konstigt?

Inflation har inget direkt med elpriser p göra.
Då skulle vi ju inte haft lägre nominella priser 2012-20 än decenniet innan…??🤔

Nej, se istället till den faktor som ALLA marknadsbedömare, players å analytiker ständigt framfört i sina rapporter.

Ingen här på BS är i närheten av den kunskap/kompetens som de dom har detta som levebröd besitter. Varför tvivla på dom?

D Daniel 109 skrev:
Naturligtvis säljer man till marknadspris även om man har varor på laget som köpts när priset var lägre. Det omvända gäller också, du kan inte sälja dyrt om priserna går ner efter ditt inköp. Då får producenten ta en förlust. Är det på något vis konstigt?
Tror uppriktigt att detta knappast händer "längre" (även om det förekom förr)

Kan du berätta om något tillfälle, där "det omvända" inträffat sista 5 åren?

J jawen skrev:
Kan du berätta om något tillfälle, där "det omvända" inträffat sista 5 åren?
Sker varenda januari här i Norge.
Jul-prylar inköpta inför säsongen reas ut till 50-90%
Bettar på att många säljs under inköpspris bara för att tömma lagret.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju ta ditt exempel med bensinmackar. Går priset ner på marknaden sänks det vid pump även det inte fyllts på ny billigare bensin i tanken. Det gäller naturligtvis alla typer av varor. Kan konkurenterna sälja nya varor billigare måste man sänka priset på det man har i lager, även om de var dyrare i inköp. Det är helt enkelt så det fungerar.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.