Z Zodde skrev:
Varför tvivla på dom?
Jag har insett att man tyvärr måste "betvivla" nästan allt i dagsläget, då det i stort sett ALLTID finns en agenda.

Ta något så banalt att tex en bransch/företag, kan sälja utsläppsrätter & på så sätt kringgå marknadsekonomins tänkta funktion.

Eller att banker & livsmedelsbranschen nu under "krisåren"/Covid & svinhög ränta, har gjort sina största vinster någonsin!
Sverige lider av greedflation, & där ligger huvudproblemet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
då det i stort sett ALLTID finns en agenda.
Vad har de som hävdar att det var Ryssland som startade kriget genom att invadera Ukraina för agenda ? Den som Trump försöker ”avslöja”?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan ju ta ditt exempel med bensinmackar. Går priset ner på marknaden sänks det vid pump även det inte fyllts på ny billigare bensin i tanken. Det gäller naturligtvis alla typer av varor. Kan konkurenterna sälja nya varor billigare måste man sänka priset på det man har i lager, även om de var dyrare i inköp. Det är helt enkelt så det fungerar.
Jag bad om en verklig händelse & inte till största delen en skröna.

Bensinmackar har knappast tjänat några pengar på just bränslet sista 10 åren, & det är upp till dom själva hur snabbt eller långsamt dom gör "prisförändringen"

Z Zodde skrev:
Jul-prylar inköpta inför säsongen reas ut till 50-90%
Men det ger ju inte en FÖRLUST.
Och kan man ha 60-70-80% påslag på varan som säljs INNAN jul, så anser nog dem flesta företagare att det är extremt bra affär.

J jawen skrev:
Men det ger ju inte en FÖRLUST.
Och kan man ha 60-70-80% påslag på varan som säljs INNAN jul, så anser nog dem flesta företagare att det är extremt bra affär.
Har du 80% påslag på en vara som du sen rear ut för 50% så gör du en FÖRLUST.
Enkel matematik

• Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad har de som hävdar att det var Ryssland som startade kriget genom att invadera Ukraina för agenda ? Den som Trump försöker ”avslöja”?
ETT fall utgör INTE en "helhet", & rent generellt har 98% av skribenterna en agenda.

& Trump spelar Monopol med världen just nu.

Z Zodde skrev:
Har du 80% påslag på en vara som du sen rear ut för 50% så gör du en FÖRLUST.
Enkel matematik
Fast det verkliga påslaget är större, jag nämnde bara ett exempel !

Tror dom köper in en vara för 10-12 kr från Asien & säljer den innan jul för 75 kr & efter jul med "50%" rabatterat pris dvs 35 kr, så gör du inte en förlust.

J jawen skrev:
98% av skribenterna en agenda.
Skribenter?
Jag pratar om Elproducenter, stora elkonsumenter, traders, brokers, analytiker, elhandlare och även nyhetsförmedlare som AP, Reuters, Bloomberg, BBC, CNN....

Du får vara extremt konspiratoriskt lagd om du tror ALLA dessa har en GEMENSAM agenda där dett är upp till obskyra skribenter på tvivelaktiga siter att "avsläja" dessa.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jawen skrev:
Fast det verkliga påslaget är större, jag nämnde bara ett exempel !

Tror dom köper in en vara för 10-12 kr från Asien & säljer den innan jul för 75 kr & efter jul med "50%" rabatterat pris dvs 35 kr, så gör du inte en förlust.
Nu är det inte butiken som rear ut med 50% som köper från Asien, det gör en importör och sen via grossist till butiken. Detaljisterna har normalt påslag med 50-100% så rear butiken ut en vara med 50% så går man kanske b/e. Men jul-prylar reas ofta ut med mycket större avslag än 50%...
i Mars förra året (då eldningssäsongen var på sista varvet) köpte jag 30 boxar med tändpåsar på Coop (3 års förbruk) nedsatta med 90%, Inte en chans de tjänade pengar på mig. De ville ha bort säsongsvaran istf att den skulle ta lagerplats (som de flesta snabbköp inte har)...

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är tyvärr nog bara så att elmarknaden som helhet helt enkelt drabbats av greedflation.
Avser du statliga SvK då, och kommunala energibolag?

De producenter som säljer via Nordpool har dock små möjligheter till prishöjningar.

Och elhandelsbolag är i svår konkurrens med varandra.
Alla som menar att de kan profitera bör starta ett eget snällt elhandelsbolag som inte profiterar. Vet inte om jag ser det hända.

J jawen skrev:
Dom som gagnas & säljer på marknaden har också världens bästa "produkt" att utgå ifrån, eftersom ALLA behöver den.
Dock finns det konkurrens, och produkten är likvärdig, så inga möjligheter till profilering finns. Det är bara pris som gäller.
Men det med konkurrens och vad det innebär vet jag att många med hjärtat till vänster inte förstår sig på och därmed ignorerar. Och därför hamnar dom också i ganska så absurda slutsatser.

J jawen skrev:
När man som lobbyist för branschen får folk/media att flytta fokus på "1 detalj", så passar branschen på att "smyghöja" en annan tariff & så fortsätter det.
Tariff. Låter som staten det.
Men du har rätt i att staten orsakar en stor del av elkostnaden.

J jawen skrev:
Och skulle man ändå till slut eventuellt komma till stabilare normalare kWh priser, så garanterar jag dig att sista raden på elräkningen ÄNDÅ totalt sett kommer att vara högre än innan.
Ja, när facken driver upp lönekostnaden så stiger pris. Så är det.

J jawen skrev:
Redan månader innan Kakaomarknadens faktiska underskott kommer göra Kakao väsentligt dyrare, så vill Marabou ha 42 kr för en 200 grammare, trotts dom har kopiösa mängder Kakao i lager som köpts för "det tidigare billigare" priset.
Tvivlar på att dom har kopiösa mängder. Det binder mycket kapital att göra så. Och är räntan hög, så är ju kapitalkostnaden för lagerhållningen hög. Och de enda som kan betala för det är kunderna.

Finns mycket i ett företags ekonomi som de med hjärtat till vänster bara ignorerar. Och så blir det tokigt.

J jawen skrev:
Likadant med bensinstationer, Banker osv
Lite oklart vad det är för något som banker lagerhåller.
(Kanske lika bra att det inte skrivs).

J jawen skrev:
Jag tror tyvärr endast svenska staten kan "rädda" oss konsumenter från "sjuka elpriser", för Sverige har blivit för girigt.
Ja, då blir det nog låga elpriser. Ock så får man el en timme i veckan. Brukar bli så när staten skall reglera ned pris.

J jawen skrev:
Och när man läser att 2023 fick en vd motsvarande 71 industriarbetarlöner eller 95 barnskötarlöner & att 1980, när klasskillnaderna i Sverige var minst i hela världen – gick det 9,1 vd-löner på en industriarbetarlön, ja då inser man girighet är det som företagen har som gemensam nämnare.
Nja, det handlar väl mer om att ägarna värdesätter VD'ns värdeskapande.

LO värdesatte sin VD för BPA också. Med ett pensionsavtal som fick resten av näringslivet att häpna.
Men som VD'n sa efteråt: "Dom var rädda att jag skulle sluta".
Som ägare fick ju LO anpassa sig efter verkligheten. Men det var för jobbigt, så det slutade dom med.

Z Zodde skrev:
Jag pratar om Elproducenter, stora elkonsumenter, traders, brokers, analytiker, elhandlare och även nyhetsförmedlare som AP, Reuters, Bloomberg, BBC, CNN....

Du får vara extremt konspiratoriskt lagd om du tror ALLA dessa har en GEMENSAM agenda
Klart att dom har olika agendor!
Media för ex vill ju sälja click/tidningar, medans kanske en stort el konsumerande bolag har överlevnad i sak.

Z Zodde skrev:
Nu är det inte butiken som rear ut med 50% som köper från Asien, det gör en importör och sen via grossist till butiken.
Tror du Ica Maxi, HM, Dollarstore, Biltema & övriga jättar går den "traditionella" vägen, så är det nog dax att tänka om.

J jawen skrev:
Klart att dom har olika agendor!
Media för ex vill ju sälja click/tidningar, medans kanske en stort el konsumerande bolag har överlevnad i sak.
Det märkliga är väl om alla de ovannämnda har SAMMA agenda?
Du kan inte tänka dig att det som då förmedlas faktiskt kan vara sanningen? Hard facts!

D daVinci skrev:
Avser du statliga SvK då, och kommunala energibolag?
Jag menar elbranschen som helhet. (även om en del producenter & smånätsägare kör sjystare puckar"
D daVinci skrev:
Ja, när facken driver upp lönekostnaden så stiger pris. Så är det.
Facken!
Så det är fackens fel eller?
D daVinci skrev:
Tvivlar på att dom har kopiösa mängder. Det binder mycket kapital att göra så. Och är räntan hög, så är ju kapitalkostnaden för lagerhållningen hög. Och de enda som kan betala för det är kunderna.
Man lånar enbart OM man tjänar på det.
& om du tror alla företag belånar allt dom gör så är du fel ute.
D daVinci skrev:
Lite oklart vad det är för något som banker lagerhåller.
(Kanske lika bra att det inte skrivs).
Banker "lagerhåller" en unik möjlighet att skapa "nya pengar".
Bara att låna ut, & i praktiken hur mycket pengar som helst.

Fast pengarna INTE finns konstigt nog!...dom skapas
D daVinci skrev:
Ja, då blir det nog låga elpriser. Ock så får man el en timme i veckan. Brukar bli så när staten skall reglera ned pris.
Var inte löjlig!
Svenska staten har faktiskt byggt upp Sverige som vi lever i, så resurserna och kompetensen är minska problemet.
D daVinci skrev:
Nja, det handlar väl mer om att ägarna värdesätter VD'ns värdeskapande.
Mm, säkert!....Förr var ju alla VD´s INTE värdesatta tydligen då enligt DIN teori.
Undra varför dom gick så bra då förr, dom svenska företagen ?

Z Zodde skrev:
Det märkliga är väl om alla de ovannämnda har SAMMA agenda?
Jag svarade på din förklaring om
Z Zodde skrev:
köper från Asien, det gör en importör och sen via grossist till butiken. Detaljisterna har normalt påslag med 50-100%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.