100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Det är väl bara att lägga upp en amorteringsplan som ryms inom de besparingar man gör från dag 1? Fungerar ju med studielån.. Jag tror du underskattar fattigt folk. Det fungerar dessutom i andra länder.Fairlane skrev:
Absolut. Personer som har riktigt dålig ekonomi har infen glädje av att få bidrag på 50% för en installation av bergvärmepump. Det kräver att de ska ut med hälften själva och de pengarna har de inte. Staten kan förvisso låna ut pengarna, men det är ett lån som man får räkna med inte kommer kunna återbetalas.
Hjälp till en luft/luftvärmepump är rimligare. En betydligt lägre insats och i de flesta fall gör den en stor nytta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag tror inte direkt jag underskattar fattigt folk, jag känner flera. Det är inte en homogen grupp. En luft-luftvärmepump för 30' kommer spara mycket pengar rätt fort. Ett sådant lån kan nog många klara. Konvertering till vattenburet och sen bergvärme på det tror jag många inte klarar. Om inte annat för de kanske långt innan den är betald.K karlmb skrev:
Varför skulle de inte klara det om inte månadskostnaden stiger?Fairlane skrev:
Jag tror inte direkt jag underskattar fattigt folk, jag känner flera. Det är inte en homogen grupp. En luft-luftvärmepump för 30' kommer spara mycket pengar rätt fort. Ett sådant lån kan nog många klara. Konvertering till vattenburet och sen bergvärme på det tror jag många inte klarar. Om inte annat för de kanske långt innan den är betald.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det bör då gå, men hur då får man en komplicerad modell där man betalar av olika mycket olika månader, beroende på aktuellt elpris och förbrukning och räntenivå. Sen är väl tanken att man då också ska kunna höja temperaturen i bostaden, vilket äter upp en del av skillnaden. Vad tror vi avbetalningstiden blir? 20+ år?K karlmb skrev:
10 år i SE4. Markvärme lägger man på en dag i trädgården.Fairlane skrev:
Det bör då gå, men hur då får man en komplicerad modell där man betalar av olika mycket olika månader, beroende på aktuellt elpris och förbrukning och räntenivå. Sen är väl tanken att man då också ska kunna höja temperaturen i bostaden, vilket äter upp en del av skillnaden. Vad tror vi avbetalningstiden blir? 20+ år?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Hur stor trädgård behövs för det?K karlmb skrev:
Konvertering till vattenburen värme är medräknat?
Staten betalar 50% och vilken ränta räknar du med?
Hur stor besparing i kWh och pengar räknar du med?
Har du räknat med att man höjer temperaturen?
Är inte en luftvatten-värmepump billigare?
Jag kan inte garantera 10 år för alla hus...Fairlane skrev:
Generellt så behöver du väl typ 400 m2 i den delen av landet. Visst buskar o träd mm kan behöva tas bort. Luft-vatten är ju en lösning för de som inte kan lägga om gräsmattan.
Men jag tycker de är överprissatta jfrt med mark o bvp.
Ränta bär väl vara statslåneräntan kanske.
Höjer? Jaha de sitter o huttrar i 17 grader nu då eller?
Det enda som är viktigt här är att det blir kostnadskontroll så inte alla maxar bidrag bara som med solcellerna. Kanske olika fasta priser beroende på bostadens storlek eller liknande.
Å andra sidan handalr det inte som så värst mkt pengar totalt, man får ta att en del bidrag/lån kanske är större än de borde vara, man kan aldrig få 100% effektivitet.
Pengarna gör iaf mer nytta här än på att bygga fler 400kV ledningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ok, så inget för den med radhus alltså.K karlmb skrev:
Men det kan vara en bra tanke för den fattoga med större tomt.
Kanske det, men de är väl billigare, så varför ska skattebetalarna betala mer än nödvändigt för att öka värdet på en privatperson hus?K karlmb skrev:
Jag hade en föreningskamrat för många år sen, en dumsosse. Är vi var ute och åt tillsammans på föreningens bekostnad så tittade han först i högerkolumnen där priset stod, valde ut det dyraste och kollade sen om det var något han gillade. Så kan det bli när någon annan betalar.
Mer subventioner alltså.K karlmb skrev:
Det var en del av diskussionen ja, att folk hade kallt för att de inte hade råd att hålla värmen.K karlmb skrev:
Ett sätt kan ju vara att inte tillåta dyr bergvärme/markvärme då på skattebetalarnas bekostnad?K karlmb skrev:
Kanske lämpligare med en luft/luft som blir intjänad snabbare så slipper den fattiga betala av på ett lån i 10 år utan kan börja spara till något annat när avbetalningen är klar, efter kanske 2 år.
Ja dumsocilialister har såklart inget problem att öka värdet på privatpersoners hus med hjälp av skattepengar. Man kan säkert hitta mängder med sådan "småsummor" som totalt blir mycket pengar.K karlmb skrev:
Tycker din & Karlmb´s diskussion är ett rejält kliv framåt, för "att mötas" & sträva i "samma" riktning 👍Fairlane skrev:
Man skulle kunna räkna ut årsbesparingen, & sätta låneinbetalningen var 6e månad & stämma av den månaden.
Bostadsbidragen fungerar ju så idag att man stämmer av 1 ggr per år, så det är oxå ett alternativ.
Sedan fungerar luft/luft värmepumpar bra i ca 50% av hustyperna, men man behöver nog också sätta luftförflyttare i dom andra 50%.
Många skulle bli oerhört tacksamma om detta skedde, & Sverige tjänar på ett välmående samhälle.
De flesta radhus borde organisera ev uppgadering till vattenburet och skaffa en gemensam värmepumplösning av något slag.Fairlane skrev:
Mer än nödvändigt? L/l har de allra flesta och problemet är att de just fjösvärmer istf vara en basvärme. Så när det blir kallt går all last i området till dessa underdimensionerade värmesystem. L/L var nog bra för 5 år sedan när de flesta hade fast elpris. Snart är det inte ens möjligt längre skulle jag tro.Fairlane skrev:
Ok, att höja från 17 t 20 grader när man har en riktig värmepump påverkar bara lite grann på marginalen. Det som är problemet är istället när alla elpanelerna går igång så fort det blir minusgrader ute.Fairlane skrev:
Ska jag vara med o betala uppgradering av dessa många hus så vill jag inte göra det i form av ngn halvmesyr som ändå inte tar bort de svåra timmarna när efterfrågan ökar exponentiellt.Fairlane skrev:
Korkat argument, här finns det verkligt värde. Både för de enskilda och för staten.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Varför det? Några har redan fixat uppvärmningen av sitt hus. Varför skulle de gå ihop med grannarna och betala för en lösning till?K karlmb skrev:
Har de allra flesta fattiga en luft/luftvärmepump?K karlmb skrev:
Det verkade inte direkt så i de artiklar som flödade om hur folk frös i sina hem 2022.
En luft/luft kan värma en stor yta. Ser är inte fjösvärme.
Hade de flesta fastpris för 5 år sen?K karlmb skrev:
På vilket sätt påverkar det för övrigt hur mycket värmepumpen ger. En vettig luft/luftvärmepump ger bra med värme även när temperaturen kryper ner lite. Vi talar väl SE4 framförallt och delvis SE3?
Ja, men ändå drar det ner att hålla 20-21 än 16-17.K karlmb skrev:
Klart att elradiatorer kompletterarK karlmb skrev:
En luft/luftpump minskar behovet rätt mycket. Inte lika mycket som en luftvatten, bergvärme eller markvärmepump.K karlmb skrev:
Du talar dig ju själv varm för att folk ska installera bergvärme och att det höjer värdet på huset.
Jag är helt enkelt inte lika sugen på att betala bergvärme så att husets värde stiger till andra.
För den enskilda ja, för staten nja.K karlmb skrev:
Det är lite grejen med radhus, ofta är uppvärmning, vatten, el, gemensamt draget.. Men om man har plats på gräsmattan så. Å andra sidan bör väl radhus vara lite bättre effektivitet i, de flesta har 2 ytterväggar mindre att värma.Fairlane skrev:
Skulle jag tro. Har tittat på en hel del hus i Skåne. Minns inte ett enda tror jag där det inte satt någon fläkt.Fairlane skrev:
Det är väl tom fortfarande en minoritet som har timpris?Fairlane skrev:
I princip allihop tar ju hjälp av elvärmen när det blir riktigt kallt. I den gamla tiden så brydde sig ingen, det var ju bara några dagar som det var så kalt och elen kostade inte mer de dagarna än vanligt.
Lite grann det problemet vi skulle lösa här, eller?
Med COP3, försumbartFairlane skrev:
Ja, vilket är problemet.Fairlane skrev:
Inte just när elen är dyr, då kan vi kanske räkna COP 1.5 på dessa hus idag.Fairlane skrev:
Och jag är inte sugen på att betala halvmsyrer som ändå inte hjälper till att få ner elpriset när det behövs.Fairlane skrev:
Dessutom har som sagt även fattiga redan installerat en l/l idag.
Jag är verkligen inte ett fan av att gödsla med pengar. Kan säkert räkna upp 10 andra bidrag som vi skulle kunna ta bort istället.Fairlane skrev:
Och det är ju så de tänkt i andra länder. De kanske har alla bidrag vi har, men detta ser de som viktigt iaf.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
I en stor mängd europeiska länder värmer man husen med gas. Att påstå att dessa har ett incitamentssystem för effektiv uppvärmning som är bättre än vårt faller på sin egen orimlighet.
Därmed inte sagt att de inte har större bidrag för det ena eller andra. Bara att dessa inte funkar i så fall.
Därmed inte sagt att de inte har större bidrag för det ena eller andra. Bara att dessa inte funkar i så fall.