J jawen skrev:
Satsningen (skattesänkningen) kostar statskassan 4,7 miljarder per år, pengar som för ex hade kunnat hjälpa dom fattigaste
Jag gissar att det är avtrappningen av jobbskatteavdraget du hittat siffror på. Och det funkar förstås inte som du påstår.

Skatt är inte något staten mekaniskt kan ta ut utan att det påverkar den beskattades beteende. Tar staten för mycket jobbar folk mindre, då ansträngningen inte är lika mycket värd för dem.

Dina 4,7 miljarder blir alltså inte några 4,7 miljarder per år, tvärtom bedöms skatten ifråga vara kontraproduktiv, och över tid dra in mindre pengar till statskassan än vad som annars hade varit fallet.

Det enda skälet till att denna extraskatt på höga inkomster alls fanns var att sossar hatar rika mer än de bryr sig om fattiga. Eller nej, det tror jag förresten inte på. Förlåt.

De är jävligare än så.

Det enda skälet till att denna extraskatt på höga inkomster alls fanns var för att sossarna ville ge sken av att ta pengar från de rika för att gynna sin röstboskap, trots att de visste att de gjorde mer skada än nytta.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar att det är avtrappningen av jobbskatteavdraget du hittat siffror på. Och det funkar förstås inte som du påstår.

Skatt är inte något staten mekaniskt kan ta ut utan att det påverkar den beskattades beteende. Tar staten för mycket jobbar folk mindre, då ansträngningen inte är lika mycket värd för dem.

Dina 4,7 miljarder blir alltså inte några 4,7 miljarder per år, tvärtom bedöms skatten ifråga vara kontraproduktiv, och över tid dra in mindre pengar till statskassan än vad som annars hade varit fallet.

Det enda skälet till att denna extraskatt på höga inkomster alls fanns var att sossar hatar rika mer än de bryr sig om fattiga. Eller nej, det tror jag förresten inte på. Förlåt.

De är jävligare än så.

Det enda skälet till att denna extraskatt på höga inkomster alls fanns var för att sossarna ville ge sken av att ta pengar från de rika för att gynna sin röstboskap, trots att de visste att de gjorde mer skada än nytta.
Exakt vilken skada gjorde värnskatten? Annat än för den som fick betala dessa 5%
Oftast har de som har dessa löner inte timersättning.

De 5% bör vara en billig försäkring mot folkligt missnöje i längden.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har väl inte skrivit något om finansieringsproblem i den text du citerade?
Nej, då är det 100% känslor då. Bidrag är dåligt.

Fairlane Fairlane skrev:
Sänkt skatt kan ge ökade skatteintäkter till staten ibland och höjd skatt kan ge lägre.

Sen är det såklart en fråga om man anser att pengarna är statens eller medborgarnas och vilken nivå som är rätt och lagom, anar hur den ska fördelas. Pomperipossaeffekt är det nog få som vill tillbaka till, men det finns säkert ett antal.
Menar bara att ett samhälle mår allra bäst utan stora ekonomiska klyftor, där ett enat folk kämpar tillsammans i samma riktning. (och detta motverkar detta)

Har heller ingenting emot sänkta skatter, men då måste dom ske så att det gynnar samhället i stort.
Jag betalade 78 % i skatt för 30-35 år sedan vilket kändes lite orättvist, men samtidigt gratis skola+mat, vård, tandvård mm, så trotts skatten så är det värt.

Hade också en kompis som hade den extrema oturen, att när deras första barn skulle födas så fick barnet syrebrist & föddes med hjärnskador.
Utan offentlig sektor hade kompisen inte klarat det själv, då allt fick anpassas.

Fairlane
K karlmb skrev:
Nej, då är det 100% känslor då. Bidrag är dåligt.
Jag skrev inte ett ord om finansieringsproblem och då svarade du:
"Löjligt att börja prata om finansieringsproblem i detta fall. Ta 5 % av de 100 miljarder som står på Svk s konto och gör ett litet låneprogram bara.
Men det verkar mer som det handlar om känslor för dig."

Det är ju ungefär som att jag svarar på ditt inlägg med:
"Det är löjligt att prata om romarriket. Det verkar handla om känslor för dig".

Du skriver sossar som om det vore ett "fult skit/skällsord", ändå har just "sossarn" gjort så att du haft privilegiet att kunna växa upp både utbildad, trygg & mätt utan att behöva frysa när du lägger dig.

Per Albin Hansson med folkhemmet & sedan Tage Erlander i HELA 23 år som stadsminister, som personifierar den tid då Sverige var världens mest avancerade välfärdsstat.

Sedan 1969 kom Olof Palme som fixade lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) och lagen om en allmän föräldraförsäkring, införandet av löntagarfonderna mm.

Så du pissar på dit eget liv när du använder "sossarna" som ett skällsord!
Bortskämd är synonymt med dig.

Fairlane
J jawen skrev:
Menar bara att ett samhälle mår allra bäst utan stora ekonomiska klyftor, där ett enat folk kämpar tillsammans i samma riktning. (och detta motverkar detta)
Den delen håller jag med om. Jag kommenterade bara det att staten får mindre pengar vid en skattesänkning. Det kan vara så men det är inte en absolut sanning.
J jawen skrev:
Har heller ingenting emot sänkta skatter, men då måste dom ske så att det gynnar samhället i stort.
Vilket kanske just de skattesänkningar du tog upp gjorde ...
J jawen skrev:
Jag betalade 78 % i skatt för 30-35 år sedan vilket kändes lite orättvist, men samtidigt gratis skola+mat, vård, tandvård mm, så trotts skatten så är det värt.
Vissa betalade över 100% skatt på en inkomstökning. Det lär knappast vara lönsamt för någon.
J jawen skrev:
Hade också en kompis som hade den extrema oturen, att när deras första barn skulle födas så fick barnet syrebrist & föddes med hjärnskador.
Utan offentlig sektor hade kompisen inte klarat det själv, då allt fick anpassas.
Jag här personligen stor erfarenhet av liknande, och är själv tacksam för den hjälp jag fått. Jag är inte för ett avskaffande av hjälp till de som har behov, men samtidigt vill jag inte uppmuntra till slöseri, vilket jag är övertygad om att det blir om staten lättvindigt ska betala ut ersättning. När vi fick elstöd första gången så fanns det folk som tjänade på det då de satt med fastprisavtal. Vissa valde då att slösa med el genom att öppna fönstren för ju mer de förbrukade desto mer tjänade dem.

Jag har en bekant som varit arbetslös under många år. Personen hade ett helvete när elpriserna drog iväg. Ett statligt erbjudande att låna pengar för att konvertera till vattenburen värme och installera bergvärme hade varit helt meningslöst. Pengar att betala av lånet eller betala räntor finns inte och kommer inte finnas. Att staten skulle betala 50% hade inte heller hjälpt ett dugg.
Samtidigt har denna person renoverat kök under tiden den varit arbetslös, istället för att fixa en luft/luftvärmepump (som hade varit mycket billigare). Personen har också möjlighet att sälja sitt hus och betala av lånen och få rejält med pengar över, men det vill hen inte för tanken är att bostaden ska öka i värde så barnen kan ärva mer. Jag ser inte varför staten ska betala i detta läge. Själv hjälper jag till, men det är för att jag känner personen.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
införandet av löntagarfonderna
Du skojar? Var det något positivt?
Vi minns väl alla vad Kjell-Olof Feldt diktade om dessa?

Fairlane Fairlane skrev:
Du skojar? Var det något positivt?
Vet du varför dom skapades ?

J jawen skrev:
Du skriver sossar som om det vore ett "fult skit/skällsord"
Den tolkningen får stå för dig. Jag skrev om ett specifikt agerande hos dem.
J jawen skrev:
ändå har just "sossarn" gjort så att du haft privilegiet att kunna växa upp både utbildad, trygg & mätt utan att behöva frysa när du lägger dig.
Nej, det har de inte.
J jawen skrev:
Så du pissar på dit eget liv när du använder "sossarna" som ett skällsord!
Att du säger att jag använt ”sossarna” som skällsord två gånger gör det inte sant. Lika lite sant som din historieskrivning skulle jag säga.
J jawen skrev:
Bortskämd är synonymt med dig.
Ok.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Vet du varför dom skapades ?
Ja för att framförallt LO, men även delas av S ville ta över företag från privat ägande. Somliga socialdemokrater, de som tror på privat företagande, gillade det inte.

"Löntagarfonder är ett jävla skit,
men nu har vi baxat dem ända hit.
Sen ska de fyllas med varenda pamp,
som stött oss så starkt i våran kamp.
Nu behöver vi inte gå flera ronder,
förrän hela Sverige är fullt av fonder."

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den tolkningen får stå för dig
Och hur menar du att det ska tolkas då, när du skriver som du gör!
Nej, det har de inte.
Okay, du har nyligen invandrat till Sverige då tydligen.
Att du säger att jag använt ”sossarna” som skällsord två gånger gör det inte sant. Lika lite sant som din historieskrivning skulle jag säga.
Jag svarar på det DU får fram, med dom ord & sammansättningar du använder.
Lika lite sant som din historieskrivning skulle jag säga.
Vad i den var inte korrekt eller sanning?

J jawen skrev:
Och hur menar du att det ska tolkas då, när du skriver som du gör!
Du får tolka det som du vill. Nu vet du dock att din tolkning inte stämde med min avsikt.
J jawen skrev:
Okay, du har nyligen invandrat till Sverige då tydligen.
Nej.
J jawen skrev:
Jag svarar på det DU får fram, med dom ord & sammansättningar du använder.
Och din tolkning.
J jawen skrev:
Vad i den var inte korrekt eller sanning?
Hur Sveriges välstånd skapats.

Det här är varken ett forum för ekonomisk historia eller politisk diskussion, så vi borde släppa det här båda två. Du kommer inte övertyga mig, och jag kommer inte lägga tid på att utveckla min position.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag skrev inte ett ord om finansieringsproblem och då svarade du:
"Löjligt att börja prata om finansieringsproblem i detta fall. Ta 5 % av de 100 miljarder som står på Svk s konto och gör ett litet låneprogram bara.
Men det verkar mer som det handlar om känslor för dig."

Det är ju ungefär som att jag svarar på ditt inlägg med:
"Det är löjligt att prata om romarriket. Det verkar handla om känslor för dig".
Jag hittade inget annat i dina kommentarer om förslaget. Kan du berätta vad ditt problem med det är?

Fairlane
K karlmb skrev:
Jag hittade inget annat i dina kommentarer om förslaget. Kan du berätta vad ditt problem med det är?
Absolut. Personer som har riktigt dålig ekonomi har infen glädje av att få bidrag på 50% för en installation av bergvärmepump. Det kräver att de ska ut med hälften själva och de pengarna har de inte. Staten kan förvisso låna ut pengarna, men det är ett lån som man får räkna med inte kommer kunna återbetalas.

Hjälp till en luft/luftvärmepump är rimligare. En betydligt lägre insats och i de flesta fall gör den en stor nytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.