100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Du är som en papegoja, hack i skivan, ett eko bland bergen.Fairlane skrev:
Låter mycket, men har ingen substans !
Hmm...1.3 miljoner pumpar, 40 % är llvp återstår 780000 som ska fördelas på luft berg, sjö, ytjord.J jawen skrev:
Berg, jord, sjö var 241000.
Sen fanns det 233000 berg,jord, sjö i kombination (är det andra än dom 241k?).
474000 -780000 så 306000 är luft/vatten ??
Dels hade han rätt med hälften av alla elvärmehus. Det var ännu fler 2004.Fairlane skrev:
Dels måste de inte konverteras. En luft/luft sänker förbrukningen rejält, utan att konvertering.
Det hela bottnar i att jawen påstår att folk på 70-talet byggde hus som var uppvärmda med direktverkande el, dessa är då väldigt dyra att konvertera (50 år senare) och därför är det synd om de som lät bygga dessa så staten måste hjälpa dem. Det har inte heller funnits något incitament att sänka sin elförbrukning förrän den sista 3 åren.
Jag köper inte det rakt av. Några personer har givetvis en tuff ekonomisk situation, det vet jag. Jag känner ett antal som har det. De har alla för länge sen monterat luft/luftvärmepumpar, långt tidigare än 3 år sen för. Det har även funnits bidrag att få genom åren, för isolering, för konvertering etc. Ja, de som har det allra tuffast kan inte konvertera trots bidrag så är det. Jag ser dock inte att staten ska spendera 100-tals miljarder för att det är synd om så många människor som kunnat ändra sin situation med valt att inte göra det. Det är alltså rena skattepengar som ska betala för att folk inte har sett något incitament att förbättra sin situation förrän för tre år sen. Att andra sett incitament långt, långt tidigare gör det väldigt märkligt.
Dels var det staten som promotade direktverkande elvärme som rent och modernt eftersom vi skulle ersätta olja med kärnkraft.
När sedan linje 2 fixades till som kompromiss i folkomröstningen om kärnkraft så stod det i den långa texten på röstsedeln att nyproduktion med direktverkande el skulle stoppas omgående.
Det har fortfarande inte hänt vad jag förstått.
Staten har här ett inte obetydligt ansvar.
Ser man till vilka som idag bor i de över 100.000 husen som inte har annat än plåtpaneler under fönstren så är det säkerligen inte de bäst bemedlade.
Och samtidigt ställer deras hus till med massiva elrusningar så snart kylan drar ner och samverkar med obefintlig vind på kontinenten.
Mot bakgrund av allt detta tycker nog många att ett mer generöst bidrag för modernare uppvärmningssystem i stil med vad de flesta länder (utan ett SVK som just drunknat under 100 miljarder i elproblemsavgifter) med betydligt lägre skatter ändå lyckas erbjuda sina medborgare.
Men här i Sverige ska ju allt vara så snålt när det kommer till att hjälpa villaägare.
Det nåt evigt fördelningstänk som tom moderaterna verkar ha fått med bröstmjölken.
Det blir ju samma grundkriterier även med effektavgifterna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Perfekt ju! Staten ska inte ”hjälpa” dem som kan hjälpa sig själva. Mängden saker den redan gör som bara är att den ena handen tar och den andra ger till samma personer är redan för stor.K karlmb skrev:
Skogsägare
· 23 287 inlägg
Då är kanske det jag svarar på för generellt, för jag såg inget specifikare än att du vill att staten ska ”hjälpa villaägare”.
Staten har inga egna resurser, utan dessa måste tas någonstans ifrån. Ska villaägarna som kollektiv stödjas måste först motsvarande resurser tas ifrån dem och hyresgästerna (låt oss av förenklingsskäl nöja oss med dessa grupper). Då uppstår minst tre problem:
Staten har inga egna resurser, utan dessa måste tas någonstans ifrån. Ska villaägarna som kollektiv stödjas måste först motsvarande resurser tas ifrån dem och hyresgästerna (låt oss av förenklingsskäl nöja oss med dessa grupper). Då uppstår minst tre problem:
- Villaägarna ska agera efter statligt påbud. Är det ens en rimlig åtgärd som staten bestämt ska ske av/för hela villaägarkollektivet?
- Hyresgästerna ska vara med och betala för villaägarna.
- Del av resurserna försvinner i statlig byråkrati.
Dumheter. Nästan alla länder hjälper sina medborgare med energifrågor eftersom det ju påverkar livet såpass mkt för många. Vad menar du med agera efter statligt påbud? Ingen kommer väl att tvinga dig att uppgradera dina gamla el-element om du inte vill?Nötegårdsgubben skrev:
Då är kanske det jag svarar på för generellt, för jag såg inget specifikare än att du vill att staten ska ”hjälpa villaägare”.
Ju färre sådana här saker en stat gör, desto bättre.
- Villaägarna ska agera efter statligt påbud. Är det ens en rimlig åtgärd som staten bestämt ska ske av/för hela villaägarkollektivet?
- Hyresgästerna ska vara med och betala för villaägarna.
- Del av resurserna försvinner i statlig byråkrati.
Omvänt kan jag ju säga, vad fan får jag?
Jag tycker det är helt ok att inte dela ut några bidrag alls till medborgarna, men då ska vi inte sitta i ett högskatteland utan nånstans med ännu lägre skatter än USA typ.
När vi nu inte gör det så är det inte mer än rätt att en del av alla miljarder politikerna plockar oss på, tex de 100 miljarder som plötsligt sitter hos SvK, återbördas till de som betalat in dem.
Många hyresgäster får andra bidrag för den delen.
Skogsägare
· 23 287 inlägg
Sverige är väl iofs. bland dessa. Det ges bidrag för byte av gamla värmepannor, för tilläggsisolering, för solcellsinstallationer… Och staten planerar att stödja kärnkraftsutbyggnad för långsiktig tillgång på el.K karlmb skrev:
Om ovanstående inte duger antar jag att man vill ha något kvalitativt mer, något riktat där staten pekar med hela handen.
Vad får dig att tro att det är saker som även du vill?
Att efterfrågan snedvrids. Om man måste göra något, eller om A blir mycket billigare än B pga. subventioner så blir det att vi i varierande grad agerar efter statliga påbud.K karlmb skrev:
Erfarenhet (liksom för övrigt vetenskaplig teori) talar för att det leder till mindre effektiva utfall än om folk får sköta sina prioriteringar själva.
I andra länder ges stora bidrag till värmepumpar tex. Det har alltid varit snålt med det här. Trots att det är precis det som kan både sänka total konsumtion av köpt energi (gratisenergi från naturen), det är till stor del en industri som gynnas i Sverige och det skulle sänka toppeffekten de kallaste dagarna ifall de som idag har direktverkande el eller kör på elpatron, bytte till det.Nötegårdsgubben skrev:
Sverige är väl iofs. bland dessa. Det ges bidrag för byte av gamla värmepannor, för tilläggsisolering, för solcellsinstallationer… Och staten planerar att stödja kärnkraftsutbyggnad för långsiktig tillgång på el.
Om ovanstående inte duger antar jag att man vill ha något kvalitativt mer, något riktat där staten pekar med hela handen.
Vad får dig att tro att det är saker som även du vill?
Att efterfrågan snedvrids. Om man måste göra något, eller om A blir mycket billigare än B pga. subventioner så blir det att vi i varierande grad agerar efter statliga påbud.
Erfarenhet (liksom för övrigt vetenskaplig teori) talar för att det leder till mindre effektiva utfall än om folk får sköta sina prioriteringar själva.
Många tvekar pga dyra borrhål mm. Kan man ge bidrag till solceller så kan man verkligen göra det till seriösa bergvärmepumpar. Men se, det är tydligen alltid något speciellt med värmepumpar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
J jawen skrev:
Du kan ju få ett bidrag för värmepump nu?K karlmb skrev:I andra länder ges stora bidrag till värmepumpar tex. Det har alltid varit snålt med det här. Trots att det är precis det som kan både sänka total konsumtion av köpt energi (gratisenergi från naturen), det är till stor del en industri som gynnas i Sverige och det skulle sänka toppeffekten de kallaste dagarna ifall de som idag har direktverkande el eller kör på elpatron, bytte till det.
Många tvekar pga dyra borrhål mm. Kan man ge bidrag till solceller så kan man verkligen göra det till seriösa bergvärmepumpar. Men se, det är tydligen alltid något speciellt med värmepumpar.
För bergvärme, luft/vatten eller jordvärme så kan du få ett bidrag på 30'. Det är klart att man fortfarande får betala en hel del, men det är ändå 30'.
Hur mycket ska det vara för att det ska vara tillräckligt? Halva pumpens pris? Hela pumpens pris?
Du förstår fortfarande inte problemet!Fairlane skrev:
Bidragen för elbilar, solceller & bergvärme/ luft/vatten etc gynnar ENBART dom redan ekonomiskt starka i samhället, alla dessa kostar ifrån 130-800.000 kr efter bidrag & ROT avdrag.
Det når inte gruppen som behöver "bidraget" allra mest ( dom ekonomiskt utsatta)
Så dessa bidrag är inte genomtänkta, eller menade för "fattiga" människor utan enbart för dom "välställda"
Även RUT & ROT har samma problematik.