De nya tarifferna, varför skiljer det hur de debiterar mellan olika nätägare?

Och från januari 2027 när alla ska ha infört tariffen, kommer det fortfarande skilja mellan hur det är utformat?

Fairlane
J jawen skrev:
Inte en "dagsfärsk" sammanställning, men ger ändå en fingervisning på hur det ser ut med uppvärmning i våra hus.
Snittvillan förbrukade 23.200 kWh, & elvärme var det vanligaste uppvärmningssättet enligt statistiken.

[länk]

[länk]
Då tar vi ett citat från en av dina artiklar.
"Elvärme, direktverkande eller vattenburen, är det vanligaste uppvärmningssättet i de svenska småhusen."

Jag fetmarkerade ett ord där...
Frågan är om de husen behöver konverteras för vattenburen värme. Jag tror inte det.

Det står att elvärme är det vanligaste uppvärmningssättet, men det betyder inte att det är mer än 50% ellerhur?

Fairlane
J Jeppson skrev:
På samma sätt som att 16A kostar mer hos vissa nätägare än hos andra. Man har valt olika modeller. Det kan bero på olika förutsättningar eller bara på att man valde annorlunda.
J Jeppson skrev:
Och från januari 2027 när alla ska ha infört tariffen, kommer det fortfarande skilja mellan hur det är utformat?
Ja det kan man nog utgå ifrån. Några lär på ändra sin modell för att uppfylla kraven. Kraven kan uppfyllas på olika sätt så det skulle vara märkligt om alla valde exakt samma modell.

J Jeppson skrev:

Det är ju olika nu med, och även tidigare.

Fairlane Fairlane skrev:
Det står att elvärme är det vanligaste uppvärmningssättet, men det betyder inte att det är mer än 50% ellerhur?
Kör ditt "race" du, det verkar jobbigt för dig med sanningar.
Kan du ens tänka dig oron för elräkningen, för en mycket stor del av befolkningen!

Nää, dröm vidare du att "just din" omgivning speglar större del av verkligheten.

Fairlane Fairlane skrev:
Då tar vi ett citat från en av dina artiklar.
"Elvärme, direktverkande eller vattenburen, är det vanligaste uppvärmningssättet i de svenska småhusen."

Jag fetmarkerade ett ord där...
Frågan är om de husen behöver konverteras för vattenburen värme. Jag tror inte det.

Om du taggar ner lite o räknar ihop den statistik jag just tog fram så ser du att mer än 50% , ca1,1 miljoner, av alla småhus värms på ett eller annat sätt, enbart med el, Några till kombinerar med ved o liknande. Är vi klara med det käbblet nu?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Om du taggar ner lite o räknar ihop den statistik jag just tog fram så ser du att mer än 50% , ca1,1 miljoner, av alla småhus värms på ett eller annat sätt, enbart med el, Några till kombinerar med ved o liknande. Är vi klara med det käbblet nu?
Problemet är att jawen påstår att det inte är vattenburet på mer än hälften av bostäderna och att de därför måste konverteras för 250'. När man
påtalar att det inte stämmer så är det för att man saknar sympati med folk som inte har råd att betala sina elräkningar.

Statistiken du visar på visar ju tydligt att det inte stämmer. Du konverterade själv redan på 90-talet, samtidigt som jawen påstår att det bara är de sista 3 åren det varit intressant. Det är sådana felaktiga påståenden jag reagerar mot.

Å andra sidan ser hen ju inte heller något incitament i att minska elförbrukningen för då ökar ju priset per kWh (inräknat nätavgifter). Ser man inte incitamenten att minska förbrukningen så kanske det är det som är problemet.

Fairlane Fairlane skrev:
jawen påstår att det inte är vattenburet på mer än hälften av bostäderna
Vart i helv-tte har jag påstått det?
Du verkar inte ha några gränser alls!

Fantiserar ihop påståenden & lutar dig sedan "emot dom".....helt sinnessjukt.

K krfsm skrev:
För småhus har Energimyndigheten statistik:
[bild]
Var är luft vatten?

Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är att jawen påstår att det inte är vattenburet på mer än hälften av bostäderna och att de därför måste konverteras för 250'. När man
påtalar att det inte stämmer så är det för att man saknar sympati med folk som inte har råd att betala sina elräkningar.

Statistiken du visar på visar ju tydligt att det inte stämmer. Du konverterade själv redan på 90-talet, samtidigt som jawen påstår att det bara är de sista 3 åren det varit intressant. Det är sådana felaktiga påståenden jag reagerar mot.

Å andra sidan ser hen ju inte heller något incitament i att minska elförbrukningen för då ökar ju priset per kWh (inräknat nätavgifter). Ser man inte incitamenten att minska förbrukningen så kanske det är det som är problemet.
Nästan hälften av de hus som är kvar med enbart elvärme måste konverterats. Känns som att du hakat upp dig.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var är luft vatten?
Nu ska du inte komma med så svåra frågor. Statistikerna har haft svårt nog att förstå att det finns värmepumpar...

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Vart i helv-tte har jag påstått det?
Du verkar inte ha några gränser alls!

Fantiserar ihop påståenden & lutar dig sedan "emot dom".....helt sinnessjukt.
#2215:
"Dom allra flesta av dom 1,1 milj hus byggda före 1991 hade inga vattenburna värme system, vilket är extremt kostsamt att ordna i efterhand. (+250.000 kr)"

D Dilato skrev:
Var är luft vatten?
Inte svar på allt men:

Det beräknas finnas omkring 1.3 miljoner värmepumpar i svenska småhus, flerbostadshus och andra lokaler. Av dessa så är omkring 40 procent luftluftvärmepumpar.

Dvs ca 520.000 av alla 👍

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
#2215:
"Dom allra flesta av dom 1,1 milj hus byggda före 1991 hade inga vattenburna värme system, vilket är extremt kostsamt att ordna i efterhand. (+250.000 kr)"
Så du ändrar HELA betydelsen i meningen, men ordet HAR istället för det jag skrev = HADE

Husen byggdes INTE med det, men självklart har en viss andel byggts om.
Du é kass!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Nästan hälften av de hus som är kvar med enbart elvärme måste konverterats. Känns som att du hakat upp dig.
Dels måste de inte konverteras. En luft/luft sänker förbrukningen rejält, utan att konvertering.

Det hela bottnar i att jawen påstår att folk på 70-talet byggde hus som var uppvärmda med direktverkande el, dessa är då väldigt dyra att konvertera (50 år senare) och därför är det synd om de som lät bygga dessa så staten måste hjälpa dem. Det har inte heller funnits något incitament att sänka sin elförbrukning förrän den sista 3 åren.

Jag köper inte det rakt av. Några personer har givetvis en tuff ekonomisk situation, det vet jag. Jag känner ett antal som har det. De har alla för länge sen monterat luft/luftvärmepumpar, långt tidigare än 3 år sen för. Det har även funnits bidrag att få genom åren, för isolering, för konvertering etc. Ja, de som har det allra tuffast kan inte konvertera trots bidrag så är det. Jag ser dock inte att staten ska spendera 100-tals miljarder för att det är synd om så många människor som kunnat ändra sin situation med valt att inte göra det. Det är alltså rena skattepengar som ska betala för att folk inte har sett något incitament att förbättra sin situation förrän för tre år sen. Att andra sett incitament långt, långt tidigare gör det väldigt märkligt.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.