100 440 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Suboptimering när den är som sämst.P paralun skrev:Jo själv nöjer jag mig med EIs förklaring för en effektavgift.
Citat
"Bakgrunden till den nya prismodellen är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnäten, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa. En del av lösningen är att bygga ut elnäten, men det tar tid och är kostsamt, en annan del är att nyttja de befintliga elnäten mer effektivt genom att flytta och sprida ut elanvändningen till tider då efterfrågan är lägre. Detta skulle också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätstariffer."
[länk]
Sen en annan favorit är Fortums förklaring av "ankkurvan".
[länk]
Detta kommer inte att lösa, eller ens dämpa problemen de säger sig vilja göra.
"Bakgrunden till den nya prismodellen är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnäten, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa."
För oss kunder kommer nätavgifterna öka för de allra flesta, det är en logisk utkomst.
De som optimerar riktigt ordentligt kan möjligen spara någon krona.
Grattis Sverige.
Nej jag har varken solceller eller elbil och tänker banne mig inte betala för en elnätsombyggnad för att en lat elbilsägare inte behagar ladda på låglasttid. Sen skräpet solceller är ju enbart en "elkannibal" i Sverige (förutom kanske i de sydligaste delarna)S Snikholt skrev:Suboptimering när den är som sämst.
"Bakgrunden till den nya prismodellen är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnäten, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa."
För oss kunder kommer nätavgifterna öka för de allra flesta, det är en logisk utkomst.
Grattis Sverige.
Sen har nu alla ha en smart elmätare och via HAN-porten så kan alla villaägare lära sig vad allt drar i huset.
Inte särskilt svårt sedan att planera sin förbrukning.
Så mycket bra att införa effektavgiften!
Ja, om det inte blir en ändring i lagen kommer nätkostnaden definitivt att fortsätta att öka. Men det har inget med effektavgiften att göra. Den är kostnadsneutral när det gäller debitering, och kommer att minska investeringsbehoven. Så på sikt sänker den kostnaden jämfört med nuvarande modell.S Snikholt skrev:Suboptimering när den är som sämst.
Grattis Sverige.
Avkastningen på totalt kapital inkluderar alla kostnader och intäkter.K karlmb skrev:
Dom har alltså kostnadstäckning och gör liten vinst. Finns med andra ord inget nämnvärt utrymme för några prissänkningar.
Dom har inte för höga avgifter.
D Daniel 109 skrev:
Nja, inte införa på ett brett spektra.P paralun skrev:Nej jag har varken solceller eller elbil och tänker banne mig inte betala för en elnätsombyggnad för att en lat elbilsägare inte behagar ladda på låglasttid. Sen skräpet solceller är ju enbart en "elkannibal" i Sverige (förutom kanske i de sydligaste delarna)
Sen har nu alla ha en smart elmätare och via HAN-porten så kan alla villaägare lära sig vad allt drar i huset.
Och framför allt inte med nån schabloniserad belastningskurva.
Låt i så fall lokala förutsättningar i realtid råda.
Skulle inte vara alls svårt att kommunicera stationers effektnivå med kundernas elmätare i systemen.
Ska bli spännande om/när vi ser minuspriser inträffa under en höglastperiod.
Två krafter som motverkar varandra.
Bara det att nivån på den ena sätts dagen före, och den andra enligt en schablon.
Popcorn.
Mkt ironi där...P paralun skrev:Nej jag har varken solceller eller elbil och tänker banne mig inte betala för en elnätsombyggnad för att en lat elbilsägare inte behagar ladda på låglasttid. Sen skräpet solceller är ju enbart en "elkannibal" i Sverige (förutom kanske i de sydligaste delarna)
Med dessa förutsättningar ska då median-nätkunden 16 - 63A få oförändrad taxa?D Daniel 109 skrev:
Då tar de ju inte ut så mkt som de har rätt till. Vilken tur du har.D daVinci skrev:
Ironi?K karlmb skrev:
Varför ska jag vara med och betala grannens i det stora värdelösa solceller och nätägarens tvinga bygga om elnätet?
https://www.tn.se/naringsliv/35230/darfor-far-du-betala-for-grannens-solpaneler/
Eller den lata elbilsägaren som ska ladda under höglasttid?
Solpanelerna åker du ju på att betala dubbelt upp med det här systemet, när du inte har några själv.P paralun skrev:
Dels genom generell prisökning, och dels genom att de som har solceller får lägre nätkostnad när solen skiner. (Som måste täckas upp av andra)
Summa summarum - det kommer inte att bli billigare för dig.
Fritidshusägare som stänger ner på vinterhalvåret kommer att gynnas mest.
Redigerat:
Jo men det dyra är ju om elnätsägaren tvingas bygga om elnätet för solcellsskräpet.S Snikholt skrev:
Citat
Per Everhill, ansvarig för Public Affairs på Tekniska verken, konstaterar att det blir kostsamt när småskaliga solceller tvingar elnätsbolag att bygga om nät och nätstationer.
https://www.tn.se/naringsliv/35230/darfor-far-du-betala-for-grannens-solpaneler/
Sen om en massa lata elbilsägare inte anpassar sin laddning till låglasttider.
Ganska enkelt egentligen och det borde vi kanske tänkt på?
Jo men det får fortfarande du och alla andra nätkunder betala - ingen skillnad där.P paralun skrev:Jo men det dyra är ju om elnätsägaren tvingas bygga om elnätet för solcellsskräpet.
Citat
Per Everhill, ansvarig för Public Affairs på Tekniska verken, konstaterar att det blir kostsamt när småskaliga solceller tvingar elnätsbolag att bygga om nät och nätstationer.
[länk]
Sen om en massa lata elbilsägare inte anpassar sin laddning till låglasttider.
Ganska enkelt egentligen och det borde vi kanske tänkt på?
Elbilar... ja där är det inte genomtänkt för fem öre - men om jag fick bestämma skulle jag införa kilometerskatt på elfordon. Det får en dämpande effekt.
Behöver man inte bygga om det lokala elnätet så blir det ju inga höjda kostnader för elnätsbolaget.S Snikholt skrev:
Mycket enkelt och därför är effektavgiften mycket bra!