Fairlane Fairlane skrev:
Vem vet, du kanske tillhör gruppen som får sänkta kostnader.
Jag hoppas det 🤞

D Daniel 109 skrev:
Ingen har försvarat det. Men du lär inte bygga ett nytt nät för två årsdebitering.

Det handlar inte om att straffa. Det handlar om en debitering som bättre avspeglar ditt nyttjande
Vem har talat om ett nytt nät för 2 års debitering? Det skulle ju motsvara 50% avkastning efter avksrivningar på ett nytt nät. Riktigt så illa är det ju inte. Men säg att ett nät skulle kosta 1 miljard att bygga idag. Då har nätägaren rätt att skicka ut fakturor på rimlig avkastning på detta belopp, varje år.
Om man anser att rimlig avkastning på kapital är 10% så betyder det 100 miljoner per år bara för kapitaldelen. Sen tillkommer alla faktiska kostnader som nätägaren kan visa, drift, avskrivningar, administration...
Är det 20% som är rimlig avkastning, kanske pga högre ränteläge senaste åren, ja då är det 200 miljoner in. Det betyder att man kan spara ihop till ett nytt nät på 5 år. (Om man lägger till för inflationen dock, säg 7 år då)
Hur i h-e kan någon ens försöka sig på att försvara det?
7 år för något som övriga delar av regelverket ska ha 40 års avskrivningstid, vilket man nog egentligen får anse är rätt generöst. Mkt av infrastrukturen som ledningsrätter mm finns ju kvar i evinnerlig tid och dagens PVC-isolerade kablar har troligen längre livslängd än 40 år.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
J Jeppson skrev:
Jag hoppas det 🤞
J Jeppson skrev:
Låter ju för bra för att vara sant, det tolkar jag som om min fasta avgift blir lägre med den nya modellen…

Jag tvivlar tills EON presenterar sin modell
Du bör hamna någonstans i kostnad vad man idag betalar för ett 16A abonnemang.
I bästa fall. Förmodligen mer.

Betänk att det finns mängder med abonnemang som har extremt lågt effektuttag, som idag betalar full avgift.
Fritidshus etc.
Detta ska täckas upp

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Kollade ett kommunalt energibolag. Dom har nät, elhandel och fjärrvärme och lite ditt och datt.
Avkastning på totalt kapital var ca 4%. Det är ju inte precis så att man vill köpa in sig där.

Dom kan i sig vara väldigt ineffektiva. Dock har dom väl inget sätt att bli mer effektiva. Och med det i bakhuvudet så ser det iaf inte som att dom tar ut för höga avgifter. För elhandeln finns konkurrens så där kan dom inte ta ut mycket marginal. Och dom kan väl inte sticka ut vad gäller fjärrvärme och elnät.

Finns det något konkret som indikerar att elnätsbolagen har för höga avgifter?

K karlmb skrev:
Vem har talat om ett nytt nät för 2 års debitering?
Möjligen personen som jag påpekade att det var fel till kanske.

J jawen skrev:
Och ska man kunna tjäna så mycket pengar på nätet, att endast 2 år´s inkomster skulle kunna bekosta ett helt nytt nät?

K karlmb skrev:
Det betyder att man kan spara ihop till ett nytt nät på 5 år. (Om man lägger till för inflationen dock, säg 7 år då)
Hur i h-e kan någon ens försöka sig på att försvara det?
Jag har inte sett någon som försvarar det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kollade ett kommunalt energibolag. Dom har nät, elhandel och fjärrvärme och lite ditt och datt.
Avkastning på totalt kapital var ca 4%. Det är ju inte precis så att man vill köpa in sig där.

Dom kan i sig vara väldigt ineffektiva. Dock har dom väl inget sätt att bli mer effektiva. Och med det i bakhuvudet så ser det iaf inte som att dom tar ut för höga avgifter. För elhandeln finns konkurrens så där kan dom inte ta ut mycket marginal. Och dom kan väl inte sticka ut vad gäller fjärrvärme och elnät.

Redovisar de 4% avkastning så har de nog tagit med alla driftskostnader och ändå lyckats gå med 4% i avkastning. Eller så har de inte fattat det jag skrev i mitt inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threa...gen-pa-elhandelsmarknaden.537577/post-6088062

S
D daVinci skrev:

Generellt har små kommunägda bolag lägre nätavgifter. Är ju ett sätt att locka folk och företag till bygden.

D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett någon som försvarar det.
Nej, det verkar mer bli att när man påpekar det för någon som tycker det ska bli så orimligt dyrt med alla "uppgraderingar" pga solceller o elbilar, ja då backar de bara tyst ut ur tråden...
Nätbolag är en jävla rufflarbranch helt klart.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vilket är något helt annat än det jag kommenterade. Jag kommenterade vinstnivån, inte på något vis närbolagens kostnader.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:

De har en intäktsram att förhålla sig till. 5% eller vad det är. 5% på kapitalbas, drift osv.
Brukar kallas VAC eller nåt sånt i ledningsgrupperna.

De tilläts skriva upp värde på tillgångarna för något år sedan, Linköpings tingsrätt avgjorde har jag för mig. Motpart EI.

Så de håller väl rätt %, men vad det baseras på… nja.

Disclaimer - ta inte detta för sanning. Fritt ur minnet

D Daniel 109 skrev:
Men de är inte i närheten av så höga som du påstår.
Jag skrev det som ett exempel på galenskaperna, & med orden "skulle kunna"

Tittar du på intäktsramarna så har dom oxå rusat sedan ca 2006, så inte bara senaste fördubblingen från 166 till 327 miljarder från 2020.

Och med bolagens gigantiska ekonomiska möjligheter för att med juridiskt "borttrollande" & överösande av siffror i rätten, få rätten att till slut inte veta om deras huvud är uppåt & fötterna nedåt.

Finns ABSOLUT inte tillräcklig kunskap i Sveriges rättsväsende, för att ens kunna bedöma vad som ens är en "rimlighet" i sån komplex fråga.

& konstigt nog har myndigheten EI som skapades just för sådana frågor, ingen möjlighet TROTTS att det är där expertisen finns!

Detta sätt att dribbla kommer också från USA & är en framtagen "modell", som ska hjälpa dom ekonomiskt starkaste att tjäna ännu mera eller i sämsta fall förhala allt 15-20 år.

Ett exempel är familjen Sackler som tillverkar Oxycontine, allt började 1998 & först nu får dom "straffet" för att ha orsakat ca 500.000 människors död.

Pissbelopp avseende Sacklers årliga vinst på "medecinen"
Med avbetalningsplan på 15 år 👍

1 års försäljning
Sales escalated from $44 million in 1996 to a 2001 and 2002 combined sales of nearly $3 billion

https://www.cbsnews.com/news/sackle...-4-billion-with-15-states-over-opioid-crisis/

J jawen skrev:
Jag skrev det som ett exempel på galenskaperna, & med orden "skulle kunna"

Tittar du på intäktsramarna så har dom oxå rusat sedan ca 2006, så inte bara senaste fördubblingen från 166 till 327 miljarder från 2020.

Och med bolagens gigantiska ekonomiska möjligheter för att med juridiskt "borttrollande" & överösande av siffror i rätten, få rätten att till slut inte veta om deras huvud är uppåt & fötterna nedåt.

Finns ABSOLUT inte tillräcklig kunskap i Sveriges rättsväsende, för att ens kunna bedöma vad som ens är en "rimlighet" i sån komplex fråga.

& konstigt nog har myndigheten EI som skapades just för sådana frågor, ingen möjlighet TROTTS att det är där expertisen finns!

Detta sätt att dribbla kommer också från USA & är en framtagen "modell", som ska hjälpa dom ekonomiskt starkaste att tjäna ännu mera eller i sämsta fall förhala allt 15-20 år.
Hmm, har de verkligen den modellen för elnät i USA? Har du några bra länkar?

K karlmb skrev:
Redovisar de 4% avkastning så har de nog tagit med alla driftskostnader och ändå lyckats gå med 4% i avkastning
Vad menar du egentligen? Självklart tar man med driftskostnaderna i RR?

Sen 4% avkastning på vad ?
Avkastning på eget kapital?
Avkastning på totalt kapital?
Avkastning på sysselsatt kapital?

K karlmb skrev:
Hmm, har de verkligen den modellen för elnät i USA? Har du några bra länkar?
Nej du missförstod mig.
Modellen från USA är den juridiska processen, den som nu Svenska nätägare använder sig av i konflikterna med EI.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.