D daVinci skrev:
Hur stora är skillnaderna i avgifter under ett år, mellan olika nätbolag, för en "normalförbrukare"?

Är det så stora skillnader?
Ingen aning, kan tänka mig att större nät borde kosta mindre per anslutning men de stora drakarna utmärker väl sig inte med låga avgifter, eller hur menar du?

S
K karlmb skrev:
Det blir inga nämnvärda ökade kostnader att tala om. Men nätbolagen gillar att du sprider deras narrativ.
Anekdotiska bevis är att på landsbygden, när gamla lador utan verksamhet fylls med paneler som genererar stora överskott har det bytts kablage och stationer på många ställen. Men det är just anekdoter.

S
En annan följd lär bli att marknaden för stödtjänst havererar totalt.
Fast det har den väl redan gjort.

P paralun skrev:
Jo det är väl bara att läsa hos EI i e-diarumet

[länk]

Jag tror inte man hittar så stora fel.
Jag gick in i kommunens beslut av EI, 100 m ifrån mig, Alingsås (med Gingänget som ni hört talas om) och hittar då detta
REL03049-Bilaga-1-Beräknad-intäktsram.pdf
https://e-diarium.ei.se/search/mypa...w1sKqWHs4hJ13MCrAq8B57AkKfbAtT6z.ei-srv-205?0
Jag hittar inte ett ord där om faktiska eller ens beräknade kostnader för ombyggnad av nätet som följd av nya krav på elnätet.
Kalkylränta är tydligen 4.85%.
485 miljoner fick de att sprida ut på sina kunder 24-27.
Det är ett nät med kanske hälften av kunderna i landsbygd.

K karlmb skrev:
Det blir inga nämnvärda ökade kostnader att tala om. Men nätbolagen gillar att du sprider deras narrativ.
Precis !

Vargen kommer!

Läste nu också att Sverige har ca 600.000 fritidshus (dvs 27% av Sveriges småhusbestånd)
Dessa 27% hjälper ju nätägarna oproportionerligt mycket, med alla fasta kostnader.

Tänk om 50% av dessa istället blir permanent boende och alla dessa vill ha solpaneler?

K karlmb skrev:
Jag gick in i kommunens beslut av EI, 100 m ifrån mig, Alingsås (med Gingänget som ni hört talas om) och hittar då detta
REL03049-Bilaga-1-Beräknad-intäktsram.pdf
[länk]
Jag hittar inte ett ord där om faktiska eller ens beräknade kostnader för ombyggnad av nätet som följd av nya krav på elnätet.
Kalkylränta är tydligen 4.85%.
485 miljoner fick de att sprida ut på sina kunder 24-27.
Det är ett nät med kanske hälften av kunderna i landsbygd.
Vet inte...

För intäktsperioden 2020-2023 hittar man massor
https://ei.se/bransch/reglering-av-...lagor-elnatsforetagens-intaktsramar-2020-2023

https://ei.se/bransch/reglering-av-...amhet/elnatsforetagens-intaktsramar-2020-2023

Har inte tid att rota djupare.

S Snikholt skrev:
En annan följd lär bli att marknaden för stödtjänst havererar totalt.
Fast det har den väl redan gjort.
Havererat? Den har väl snarare börjat närma sig någon balans.

P paralun skrev:
Vet inte...

För intäktsperioden 2020-2023 hittar man massor
[länk]

[länk]

Har inte tid att rota djupare.
Frågan var om det fanns ngt om ombyggnader pga ny användning /microproduktion.
Vi kan väl vänta då tills du får tid.

S
D Daniel 109 skrev:
Havererat? Den har väl snarare börjat närma sig någon balans.
Ja fel uttryckt. Lönsamheten då om du så vill.

P paralun skrev:
Nej havererat!

”Tyskland har byggt in ett olösligt stabilitetsproblem i sitt elsystem som kommer påverka länder i dess närhet”

[länk]
Det är lösbart, dela in landet i elprisområden (vid flaskhalsarna) så kommer priserna på elen i de olika områdena att lösa obalansen.

P paralun skrev:
Nej havererat!

”Tyskland har byggt in ett olösligt stabilitetsproblem i sitt elsystem som kommer påverka länder i dess närhet”

[länk]
Jag läste en historiker som skrev att Hitler var missförstådd, tänk vad världen har haft fel i alla år. 🤔🤥

Du går ständigt bort dig när du tar EN sk expert med åsikter som ordentligt avviker från konsensus å gör den till nån form av sanning.

Du har tidigare citerat obskyra å extrema norrmän å claimat ”Norrmännen anser”

Citerar du Paludan å skriver ”danskarna anser ” också?

S Snikholt skrev:
Inte haft fritidshus själv, men antar att det vanliga är att man under en stor del av året med enkla medel kan ha väldigt lågt effektuttag.

Fast har man elbil och tänker ladda där frekvent så kan det ju fort barka iväg iofs...
Den stora kostnaden för fritidshus är inte elen. Utan fasta avgifter.

S Snikholt skrev:
Anekdotiska bevis är att på landsbygden, när gamla lador utan verksamhet fylls med paneler som genererar stora överskott har det bytts kablage och stationer på många ställen. Men det är just anekdoter.
Det låter väl rimligt. Där satt dom kanske med en gammal 10 A säkring och vill nu leverera 5 ggr så mycket.
Då blir det till att säkra upp och kablar måste dras om.

Säkrar man upp så kan det leda till att kablar och stationer måste uppgraderas.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.